Podcast Hart voor Zaken
Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'
In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Sander Hoeken: ,,Zorg op de werkvloer eerst voor een cultuur van veiligheid en vertrouwen.'' Foto: Infocaster
Zijn bedrijf stond in 2013 aan de rand van de afgrond. ,,Briljant, nou ja, dan achteraf'', bekent Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster. ,,Iedereen is gepassioneerd om een bedrijf te redden. Iedereen gaat erin, zet de schouders eronder en het gaat goed.” Als je daarna weg van die afgrond bent, loop je het risico weer terug te vallen in de patronen die je daarvoor had, en schuif je weer vanzelf naar een volgend faillissement. ,,Dat zag ik bij ons gebeuren en toen heb ik gezegd, het moet anders. Ik heb niet de energie om iedere dag zelf op alles de puntjes op de i te zetten. Zo iemand ben ik niet. Daar moest iets anders voor in de plaats. Met elkaar de puntjes op i zetten.”
En als die puntjes altijd en alleen van de chef-kok moeten komen, dan zegt hij: ,,Ja, ik moet ze het in de keuken altijd weer duizend keer uitleggen'. Ga liever aan je medewerkers vragen: 'hoe vind jij dat die puntjes eruit moeten zien?", zegt Hoeken tegen Cor Hospes in Hart voor Zaken. Het gaat er niet om wat jij als leider belangrijk vindt, maar wat het team, wat de collega’s belangrijk vinden. ,,Dan kan jij drie weken later vanuit je leiderschap makkelijker zeggen: 'jongens, we hebben met elkaar besloten dat dit onze standaard is. Maar ik zie dit. Volgens mij mist hier een toefje slagroom en daar de kers op de taart. Terwijl we hadden gezegd dat alle taarten er bij ons uitgaan met een kers en slagroom.”
Hoeken: ,,Met zelfsturing houd jij je dan niet strak aan die afspraken, maar zeg je: 'als we tot de conclusie zijn gekomen dat kersen en slagroom toch niet onze handtekening is, laten we dan met zijn allen samenkomen om te bepalen hoe die er wel uitziet'. Je hoeft niet dogmatisch vast te houden aan een eerder besluit.”
''Maak mensen trots en iedereen is gelukkig. Het klinkt heel simpel. Maar het iedere dag uitvoeren, dat is tering moeilijk''
Geen vervanging voor goed bestaan, goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden
Infocaster heeft een belangrijke purpose: ‘Lets make internet brighter’. Dat internet kun je vervangen met alles, zegt Hoeken. ,,Omdat we werken volgens zelfsturing gaan steeds meer mensen nieuwe dingen doen. Dus kan je ook zeggen: ‘Lets make accounting brighter’, ‘Let’s make schoonmaken brighter’ en ‘Let’s make whatever brighter.”
Natuurlijk, hij wil in zijn marketing en zijn verhaal mensen inspireren, zowel intern als extern. Maar een purpose mag in zijn ogen geen vervanging zijn voor een goed bestaan, goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden. Noch een bedreiging vormen voor family time en persoonlijke ontwikkeling. ,,Dan gaat je purpose op de langere termijn leidend worden en dat maakt je organisatie van binnen heel hard. Dan ga je elkaar op dat hogere doel afrekenen.”
Hoeken over nieuwe vormen van bedrijfsstructuren zoals holocracy en zelfsturing: ,,Ik denk dat zelfsturing deels wordt aangedreven door de angstcultuur, die je de laatste tijd bij veel bedrijven en organisaties naar boven ziet komen. Als mensen met elkaar beslissingen nemen, als mensen zelf zeggen wie de baas is, dan is de baas minder snel de zonnekoning die bepaalt wat er gaat gebeuren. Dat kan een hoop toxiciteit en risico’s voorkomen. Het is gewoon niet meer economisch om een asshole te zijn. Dat wordt niet meer geslikt.”
Lees ook: Hoe Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar Nina Hooimeijer zichzelf terug vond
Zorg eerst voor een cultuur van veiligheid en vertrouwen
Voor Sander Hoeken is het heel simpel. Binnen Infocaster moeten de medewerkers het gewoon heel fijn met elkaar hebben, en hij wil klanten en anderen blij maken. Op een verjaardag vertellen dat je bij het gezelligste bedrijf van Nederland werkt? Daarmee steel je niet de show. Maar dat zeggen Hoeken zijn medewerkers wel. ,,Dat is de voedingsbodem en dus niet het zaadje, en dat zijn twee verschillende dingen.”
Wat hij daarmee bedoelt: zorg eerst voor een cultuur van veiligheid en vertrouwen. Binnen zo’n biotoop is het voor een zaadje veel makkelijker om tot volle wasdom te komen. Maar het gaat uiteindelijk om werk waar je met z’n allen trots op bent. Als je die producten of diensten levert waarover je medewerkers graag in hun vrije tijd vertellen aan familie en vrienden en - niet onbelangrijk - waar klanten superblij mee zijn, dan gaat het goed met je bedrijf. ,,Maak mensen trots en iedereen is gelukkig. Het klinkt heel simpel. Maar het iedere dag uitvoeren, dat is tering moeilijk.”
Wil je meer weten over het ideale leiderschap van Sander Hoeken en wil je geen asshole van een baas zijn? Tips van de ondernemer? Luister deze podcast en laat je inspireren.
Sander Hoeken met Hart voor Zaken-host Cor Hospes. Foto: Cor Hospes
Hart voor Zaken met Cor Hospes
Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.
Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.
Lees ook: In het bedrijf van Jeroen zijn geen managers en heeft niemand een vaste functie