Nieuws Leiderschap

Topondernemers Nancy Poleon en Jikkie Has helpen vrouwen aan meer zelfvertrouwen

Veel vrouwelijke professionals zijn te bescheiden om zichzelf voldoende in de schijnwerpers te plaatsen. Ze zijn vaak bang om bazig over te komen, waardoor ze zich onnodig af laten troeven. Nancy Poleon en Jikkie Has zijn erin gespecialiseerd vrouwen meer zakelijk zelfvertrouwen te geven. Wat zijn hun beste tips?

Jette Pellemans (AD) 13 september 2020

Zakenvrouwen vrouwen top samen

Nancy Poleon (links) en Jikkie Has helpen vrouwen meer zelfvertrouwen op te doen. Foto: Marlies Wessels

Honderden vrouwen per jaar begeleidt Nancy Poleon (46) in hun weg naar zelfverzekerdheid, maar haar eerste ervaring op dit gebied deed ze al op als tiener. Bij haar moeder, om precies te zijn. ,,Het was 1993. Na mijn atheneum zou ik in Engeland gaan studeren en ik had mijn moeder overgehaald me met de auto te brengen’’, vertelt Poleon in het AD.

,,Die auto zat stampvol, het was de tijd vóór TomTom en tot overmaat van ramp moest mijn moeder voor het eerst in haar leven links rijden. Ze vond het reuzespannend, maar dééd het wel. Laatst zei ze tegen mij: je hebt geen idee hoe vaak je met jouw plannen mij het zelfvertrouwen hebt gegeven om dingen maar gewoon te doen, ook al dacht ik dat ik het niet kon.”

'Straks ga ik failliet en lacht iedereen me uit’

,,Nice!”, reageert Jikkie Has (41) aan de andere kant van de tafel. Zij kan wat betreft belemmerende gedachtes ook wel een duit in het zakje doen. Toen ze negen jaar geleden vanuit haar baan bij het toenmalige TNT Post een eigen bedrijf als businesscoach wilde oprichten, merkte ze dat ‘iets’ haar tegenhield. Het bleken maar liefst veertien belemmerende overtuigingen te zijn, variërend van ‘straks ga ik failliet en lacht iedereen me uit’ tot ‘straks word ik heel succesvol, kan ik dat wel aan?’. Has: ,,Die gedachtes ga ik nu te lijf door nieuwe uitdagingen te zien als partijtjes tennis: de ene keer win je, maar je verliest ook wel eens een potje. Dat betekent echter niet dat je een slechte tennisser bent.”

''Wij meisjes worden toch grootgebracht met het idee dat we lief en aardig moeten zijn. Als we leiderschap tonen, wordt dat als bazig gezien''

Nancy Poleon, ondernemer

Zakenvrouw top 2

Durf succesvol te zijn

Met twee ondernemers die zich allebei richten op het onderwerp zelfvertrouwen, kun je rekenen op een gesprek met een hoop tips, adviezen en goed vertelde anekdotes. Ze zijn op een vrijdagmiddag naar Amsterdam gekomen voor een gesprek over vrouwen en zakelijk zelfvertrouwen, het onderwerp waar Jikkie Has net een boek over heeft geschreven – getiteld Zakelijk Zelfvertrouwen, Durf succesvol te zijn - en waar Nancy Poleon zich ook al jaren mee bezighoudt met haar bedrijf BrandedU. Ze verzorgt online programma’s voor jonge vrouwen die sneller omhoog willen en voor topvrouwen die meer zichtbaar willen worden. Hiervoor werkte Poleon in Londen als marketingmanager in de muziekindustrie voor onder andere Britney Spears, Alicia Keys en P!nk.

De twee vrouwen hebben één observatie gemeen: ze zien dat veel vrouwen enorm goed zijn in hun werk, maar dat bescheidenheid of een gebrekkig zelfbeeld ze in de weg staat om succesvol te zijn. Has en Poleon helpen om die muur van onzekerheid te doorbreken.

Hoe komt het toch dat veel vrouwen daar last van hebben?

Poleon: ,,Bescheidenheid ligt deels in de opvoeding: wij meisjes worden toch grootgebracht met het idee dat we lief en aardig moeten zijn. Als we leiderschap tonen, wordt dat als bazig gezien – dat past niet bij het gedrag wat men van vrouwen verwacht.”

Has: ,,In mijn boek gebruik ik de volgende definitie van zelfvertrouwen: een combinatie van vaardigheid en waardigheid. Vrouwen storten zich vaak op die vaardigheidspeiler door opleiding na opleiding te voltooien voordat ze een volgende stap durven zetten. Terwijl dat vaak hun waardigheid in de weg zit. Ze zouden beter meer in zichzelf kunnen geloven, in plaats van nóg een cursus te volgen.”

Poleon: ,,Ook zo’n interessant onderzoek is dat veel vrouwen pas op een baan solliciteren als ze voor 100 procent aan de gevraagde eisen voldoen, terwijl mannen al solliciteren bij een match voor 60 procent. Bij mannen zit risico nemen gewoon meer in de mindset.”

''Vrouwen vergelijken zichzelf vaak met mannelijke collega’s en concluderen dan dat ze dát niet kunnen of willen. Haantjesgedrag vertonen, bluffen, pochen''

Jikkie Has, ondernemer

Zakenvrouw top roze

Blijft dit beeld van de onzekere, risicomijdende vrouw niet overeind door het telkens te benoemen? Wordt het dan niet een selffulfilling prophecy?

Poleon: ,,Nee, daar geloof ik niet in. Benoem ze maar, die verschillen tussen mannen en vrouwen, want ze zijn er. Het is toch raar dat de helft van de bevolking bestaat uit vrouwen, maar dat we nog steeds een minderheid zijn?”

Has: ,,Vrouwen vergelijken zichzelf vaak met mannelijke collega’s en concluderen dan dat ze dát niet kunnen of willen. Haantjesgedrag vertonen, bluffen, pochen. Terwijl ik denk dat je het ook anders kunt doen – leiderschap in vrouwelijke stijl – maar daarvoor moet je wel in jezelf geloven.”

Met deze twee vrouwen is het makkelijk om nog uren door te praten over hun ervaringen met hoe vrouwen zich opstellen in de zakelijke wereld en waar hun kansen en uitdagingen liggen. Als mooie afsluiter, heeft Poleon nog een gedeelde missie. ,,Wij vrouwen hebben nú een kans om de toekomst voor onze kinderen te vormen. Want hee, wij zijn gewoon fantastisch! Dan mag je je als vrouw bijna schuldig voelen als je dat niet van de daken schreeuwt.”

Zo krijg je als vrouw meer zelfvertrouwen in je werk:

  1. Zoek een rolmodel. Nancy Poleon: ,,Mijn grootste tips is: ga netwerken met andere succesvolle vrouwen. Dat heeft mij enorm geholpen in mijn carrière. Een rolmodel kan je inspireren om óók dat lef en zelfvertrouwen te hebben om een volgende stap te zetten. You can be what you can see, zeg ik altijd.”
  2. Kies een missie. Jikkie Has: ,,Kies een missie waarmee je impact wil maken en houdt dat scherp voor ogen als het moeilijk wordt. Als je het bijvoorbeeld lastig vindt om zichtbaar te zijn in een vergadering, denk dan aan je missie en dat je dáárom je stem moet laten horen. Dan heeft het een hoger doel.
  3. Denk in tennispotjes. Has: ,,Vat missers of kritiek niet persoonlijk op. Daar zijn vrouwen heel goed in, maar denk dan maar weer aan die tennispotjes: je bent niet een slechte tennisser als je een partijtje verliest.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.