Nieuws Leiderschap

Yes! I screwed up: dit kun je leren van de fouten van andere ondernemers

Ondernemers die van niets een groot imperium opbouwen. Startups die binnen korte tijd internationale bekendheid vergaren. Scale-ups die razendsnel de concurrenten voorbij stevenen. Ondernemers lezen maar wat graag over de glamoureuze kant van het ondernemerschap. Journalist Miloe van Beek schreef een boek over de keerzijde van het ondernemen.

Vincent Krijtenburg 10 januari 2018

Miloevanbeek

De cover van het boek ‘Yes! I screwed up’ laat er geen twijfel over bestaan dat het boek over fouten maken gaat. Bovendien is de kaft gemaakt van schuurpapier. Het boek gaat immers over de dingen die schuren, de dingen waar ondernemers het liever niet over hebben. Toch kreeg Van Beek het voor elkaar om toonaangevende ondernemers te interviewen voor het boek. “Soms wilden ze wel praten over algemene zaken, maar niet specifiek over hun fouten. Sommige geïnterviewden besloten zelfs tijdens het interview dat ze toch niet mee wilden werken”, vertelt Van Beek. “Achteraf gezien zijn veel ondernemers die wel in het boek staan trots op hun bijdrage. Ze hadden het boek het liefst zelf een paar jaar eerder gelezen.”

Kwetsbaar

Ondernemers als Philip Hess (Senz stormparaplu), Rogier Leopold (Bilder & De Clercq), Valentijn Rensing (Youfone), Hugo de Koning (Young Capital) en Michael Pilarczyk lieten zich aan de tand voelen over tegenslagen, foute beslissingen en valkuilen. “Ze hebben zich kwetsbaar opgesteld door te delen wat de gevolgen kunnen zijn als het misgaat. Vaak zaten ze lang in de ontkenningsmodus. Ontkennen dat het niet goed ging zorgde ervoor dat ondernemers soms zelf doorgingen als het bedrijf al lang onder water stond.” De fouten hadden gevolgen voor bankrekening, privéleven en gezondheid.

Schuldgevoel

Van Beek ontdekte dat de emoties die ten grondslag liggen aan het maken van deze fouten angst, schaamte en een schuldgevoel zijn. Een schuldgevoel is ook wat Gerry de Valk overhield toen haar bedrijf Liv failliet ging. In het laatste hoofdstuk van het boek vertelt De Valk hoe haar succesvolle bedrijf in voeding- en lijfstijladvies ten onder ging als gevolg van een politieke beslissing die in Den Haag werd gemaakt. Ze ontsloeg noodgedwongen veertig medewerkers, maar dit bleek al snel niet genoeg te zijn. “Moreel gezien wist ik dat ik geen schuld had”, zegt ze, “maar het bleef nog lang knagen.”

Angst en schaamte

Fouten en falen worden volgens Van Beek vaak gezien als het tegenovergestelde van succes. Angst en schaamte ervoor kunnen dan ook groot zijn. “Ondernemers die te lang alleen doorlopen met de dingen die niet goed gaan, verstijven als konijnen in een koplamp”, vertelt serieondernemer Marc Wesselink in het boek. In het boek probeert Van Beek de pijn en het gevoel achter de fouten zichtbaar te maken. “Veel ondernemers hebben een gevoel van eenzaamheid. Je bent in principe alleen eindverantwoordelijk. Dat is een zware last om te dragen, die ze maar met weinig mensen delen. Ondernemers zijn over het algemeen positieve, opgewekte, daadkrachtige personen. Vaak is dat een voordeel, maar het zorgt er ook voor dat ze het moeilijk vinden om onder ogen te zien wat minder goed gaat.“

Bespreekbaar

Met het boek met 127 pagina’s wil de auteur de lezer niet leren hoe je geen fouten meer maakt. “Ik denk dat je na het lezen van het boek je fouten eerder kan herkennen en eerder aan de bel durft te trekken.” Door het onderwerp bespreekbaar te maken hoopt ze dat ondernemers zich minder rot voelen als ze een tegenslag meemaken. “Het is heel menselijk om fouten te maken en het overkomt veel ondernemers.”

Valentijn Rensink

Een aantal keer komt het verhaal van ondernemer Valentijn Rensing aan bod in het boek. Zijn telecombedrijf Youfone ging in 2010 failliet. Hij maakte naar eigen zeggen alle fouten die je als startup kunt maken. Miloe van Beek vindt het heftige verhaal van Rensing een mooi en eerlijk. “Zo’n verhaal waarvan je alleen de buitenkant ziet, maar waar veel hobbels en moeilijke momenten achter schuil gaan.” Na een doorstart en een serieuze rebranding weet het telecombedrijf de mobiele markt ondertussen flink op te schudden.

Bilder & De Clercq

Ook het bedrijf Bilder & De Clercq ging failliet, maar krabbelde weer op. Het verhaal van de oprichters Rogier Leopold en Diederik van Gelder vindt Van Beek één van de mooiste verhalen in het boek. “Ze ontvingen in New York de prestigieuze Retail Innovation Award. De volgende dag stonden ze in hun winkel de peertjes uit de lampen te draaien omdat investeerders de kraan dichtdraaiden. Het maakt de dunne lijn tussen succes en mislukken zichtbaar.”

Yes i screwed up schaduw

Dertien

‘Yes! I screwed up’ is verdeeld in dertien behapbare hoofdstukken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een verzameling lessen die je uit de praktische verhalen kunt trekken. Hieronder staan de dertien fouten met steeds één van de lessen die je eruit kunt trekken.

Fout 1: Je schamen voor je fouten
“Fout gemaakt? Geen paniek! Analyseer wat er aan de hand is, creëer overzicht, bedenk een oplossing en kom dan razendsnel in actie”

Fout 2: Onbekend maakt onbemind
“Vraag aan het einde van een salesgesprek om een vervolg. Ga niet weg met een open einde. Je bent geen charitatieve instelling.”

Fout 3: Geen aansluiting met de markt
“Test je product of dienst niet alleen bij vrienden en familie. Zij zijn misschien niet de doelgroep en durven niet altijd echt eerlijk en kritisch te zijn.”

Fout 4: Te laat met innovatie
“Blijf juist scherp als het goed gaat. Er hoeft maar één concurrent te komen en je kunt onderuit worden gehaald.”

Fout 5: De cijfers verwaarlozen
“Zorg voor een solide financieel plan en spreek dit van tevoren met een accountant door”

Fout 6: Hoogmoed komt voor de val
“Blijf met beide benen op de grond staan. Ook al ben je zo succesvol, besef goed dat je er slechts een onderdeel van bent en dat het niet alleen van jou is.”

Fout 7: Geen focus aanbrengen
“Verwacht per kwartaal zeventig procent van je doelen te halen. Kijkt waarom je sommige niet hebt gehaald. Te veel? Te ambitieus?”

Fout 8: A running horse can’t drink
“Doe het na een week heel hard werken twee weken rustiger aan.”

Fout 9: Groeipijn
“Eén ondernemer kan zes tot acht medewerkers nog zelf aansturen. Twee of drie ondernemers redden dit tot vijftien personeelsleden. Daarna is hulp nodig.”

Fout 10: Denken dat je alles alleen kan
“Vraag een oud-ondernemer voor je raad van advies. Laat hem een paar dagen meelopen evalueer daarna samen.”

Fout 11: Geld en vriendschap combineren
“Draai eerst eens samen een project voordat je besluit een bedrijf te beginnen. Dan kun je onderzoeken of het zakelijk klikt.”

Fout 12: Personeelsbeleid als een moetje zien
“Omring je met mensen die je erop wijzen als je je als eigenaar te veel met de dagelijkse gang van zaken bemoeit.”

Fout 13: Te laat stoppen
“Volhouden is een voorwaarde, maar geen garantie voor succes.”

Veel ondernemers hebben een gevoel van eenzaamheid. Je bent in principe alleen eindverantwoordelijk

Miloe van Beek, auteur