Nieuws Personeel

Waarom je medewerkers niet als kinderen moet behandelen

Wie weet beter dan jijzelf hoe het werkt op de werkvloer. Hoe medewerkers kunnen opvallen, wanneer ze om meer loon kunnen vragen en wat helpt om ze verder te laten komen. Paul Hendriks, Eppo Kuipers en Martijn van Laak, eigenaren van de Lean Consultancy Group, geven hun beste tips. Hun bedrijf is al vier keer uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland.

Alex van der Hulst 23 augustus 2018

Medewerkers niet als kinderen Lean Consultancy Group

,,Laat je mensen de baas worden. Als het goed is, krijgen zij een bepaalde vrijheid in het werk. Daar hoort verantwoordelijkheid bij. Zo kunnen ze zelf invloed uitoefenen op het werk. Zorg ervoor dat je doelen duidelijk zijn en dat de voorstellen zich op de juiste momenten aandienen. Zo zet een medewerker het werk naar zijn hand, en zijn successen ook.

Op deze manier leren wij van onze collega’s. Mensen die nieuw zijn, moeten de organisatie leren kennen. Eerst begrijpen, dan ingrijpen. Ze kunnen beter niet gelijk ideeën spuien, al is een jaar lang wachten met het opperen van het eerste idee ook niet de bedoeling. Laat ze uitzoeken wat er van ze wordt gevraagd en verwacht voordat ze aan de slag gaan. Maken ze zelf echter geen plannen, dan worden ze onderdeel van andermans plannen.

Vergiffenis

Nieuwe collega’s hebben vaak bij grote organisaties gewerkt, waar ze gewend waren overal toestemming voor te vragen. Wanneer ze in zo’n groot bedrijf zijn begonnen, kan het een hele tijd duren voor ze eraan gewend zijn dat ze zelf iets mogen beslissen. Behandel je je werknemers als kinderen, dan gedragen ze zich ook als kinderen. Daarom is ons motto: laat ze geen toestemming vragen maar soms vergiffenis.

Als mensen hun eigen verantwoordelijkheid terugkrijgen, weten ze namelijk weer hoe leuk werk kan zijn. Ze moeten energie uit het werk kunnen halen. Als ze thuis allerlei beslissingen nemen, waarom zou dat op het werk dan niet kunnen?