Nieuws Personeel

Steeds meer Engelstalig horecapersoneel aan de slag buiten de grote steden

‘What would you like to drink?’ In de horeca in Amsterdam kijkt niemand er meer van op, maar ook richting het oosten van het land lijkt een opmars van buitenlands horecapersoneel onafwendbaar. ,,Misschien moeten wij er aan wennen”, zegt Karel Klosse van Hotel Restaurant de Echoput in Hoog Soeren. ,,Voor gekwalificeerd personeel moeten we ook mensen van buitenlandse komaf aannemen.”

Ingrid Willems/Foto: Kevin Hagens 12 augustus 2019

Klosse engelstalig personeel

Het lukt nu nog zeker, maar het houdt niet over. Het tekort aan personeel in de horeca laat zich uiteraard ook gelden in het vermaarde hotel-restaurant De Echoput in Hoog Soeren. En dus kan het inmiddels zo maar zijn dat de gast in het restaurant een Engelstalige gastheer- of gastvrouw aan tafel krijgt. ,,We hebben weinig keus,” zegt eigenaar Karel Klosse in het AD. ,,Er zijn gewoon te weinig landgenoten die nog graag in de horeca willen werken.''

Vindt u het een probleem dat u uw gasten nu ook in het Engels moet aanspreken? ,,Eerlijk gezegd niet, voor ons is het ook niet helemaal uit nood geboren. Er is nu een discussie gaande of hierdoor de Nederlandse taal verloedert . Of dat onze cultuur verloren gaat. Maar je kan ook zeggen, het gaat hier om de manier van communiceren met je gast. Ik spreek voor de Echoput nu liever van een win-win situatie. Onze gasten wordt steeds internationaler. Dus vang je twee vliegen in één klap.''

Gros gasten afkomstig uit Randstad

,,Al is het gros van de gasten bij ons nog afkomstig uit de Randstad en het zuiden van het land, er komen meer en meer gasten uit België, Duitsland, Azië of Arabië. Onze Engelstalige bedienden vragen ook altijd netjes of de gast het een probleem vindt in het Engels aangesproken te worden. Dat vinden wij wel een must. Zo ja, dan wordt er een Nederlandse bediende bijgehaald.''

Geen enkel probleem

Hoe reageren de gasten? ,,Het merendeel vindt het geen enkel probleem. Al was het in ons team destijds ook wel even slikken toen ik met het voorstel kwam een jongeman uit de Oekraïne, een student van de Wittenborg University, naar voren te schuiven in de bediening. Een Engels sprekende gastheer? Dat was best een stap. Maar hij is representatief en ik dacht waarom niet? Het pakt gelukkig goed uit.''

Er komen steeds meer horecazaken bij, terwijl er nu al een chronisch tekort is aan personeel. Maakt de ondernemer zich zorgen? ,,Ja. Het lukt ons gelukkig nog prima wat betreft de personele invulling. Maar als ik vooruit kijk dan denk ik, hoe staan we er over tien jaar voor? Dat vind ik een lastige. Er zijn nu al horecazaken die moeten sluiten, simpelweg omdat er geen personeel is. Zoals het zich nu ontwikkelt kan het niet altijd goed blijven gaan.''

Ongunstige tijdstippen

Maar wie wil er nou nog werken met een karig loontje op ongunstige tijdstippen terwijl er ook werk genoeg is in andere branches. Klosse: ,,Okee, we hebben onszelf ook wel wat uit de markt geprezen. Vaak hebben mensen van de keuken nog dat beeld voor zich van een schreeuwende chef-kok. Maar wat een beetje een frustratie is van mij, is dat het gastheerschap of werken in de horeca over het algemeen in Nederland nauwelijks meer als een vak wordt gezien. Er is een beetje een teneur van, als ik mijn rechtenstudie niet kan afmaken, kan ik altijd nog de horeca in.”

Is de horeca het afvoerputje? Klosse: ,,Dat vind ik te scherp aangezet, maar waar zie je nog bevlogen gastheren- of vrouwen die zeggen, ik wil de beste van Apeldoorn, Nederland, Europa zijn. Zoals ze er nog veel zijn in Frankrijk, België. Mensen die een gast precies aanvoelen en die bij een tweede bezoek nog weet, he, die mevrouw wenst glutenvrij te eten. Een goede gastheer of gastvrouw heeft heel veel eer van zijn of haar werk.''

Michelinster kwijt

De Echoput werkt in de keuken inmiddels niet meer met een chef-kok. De koks werken er in een team van souschefs. Klosse noemt dit het nieuwe werken en dat draagt bij aan het werkplezier. ,,Ik geloof absoluut dat een nieuwe manier van werken, met andere vormen van waardering, er voor gaat zorgen dat mensen bij ons willen werken.'' Het restaurant raakte echter wel in 2015 zijn Michelinster kwijt nadat de chef-kok was vertrokken.

Jaagt het koksteam nog een ster na? ,,Een Michelinster is geen doel voor ons. Wij doen het zoals wij het willen. Wij willen een bijzondere keuken zijn waarbij we in de nabije toekomst twee soorten menu’s willen aanbieden: wild en botanisch. Natuurlijk, voor ons team zal het een enorme eer zijn als we een ster halen. Het is niet zo dat we dit niet meer willen. Maar het is geen doel op zich'', vertelt de ondernemer.

Oplossing

Kan het überhaupt? Een ster voor een team? Voor een Michelin-ster is toch altijd de chef-kok verantwoordelijk? ,,Dat is een interessante vraag, ik heb eigenlijk geen idee. Als we een ster zouden winnen, weet ik niet wie ik dan naar voren moeten schuiven om de ster in ontvangst te nemen. Want die gaat inderdaad altijd naar een chef-kok. Als we dan niet als team naar voren mogen, moeten wij de ster denk ik weigeren. Maar dat is wel heel hypothetisch. Dit zal niet gebeuren. Ik ga ervan uit dat Michelin zich ook blijft vernieuwen. Dus zal daar best een oplossing voor worden gevonden.''

Een Engels sprekende gastheer? Dat was best een stap

Karel Klosse