Nieuws Personeel

Ohpen: hoezo tekort aan ICT’ers?

Een schreeuwend tekort aan ICT’ers? Niet bij Ohpen. De talenten staan bij de core banking software provider in de rij. Ondertussen wordt ’t aan de bureaus van de scale-up steeds krapper. Hoe ze dat oplossen? Kleinere bureaus. Voorlopig. Het eerste verhaal in onze personeelstekort-serie.

Andrew Groeneveld 18 november 2018

Angelique Schouten Ohpen

Bedrijven kampen met grote personeelstekorten. Volgens cijfers van het UWV zijn dit de vijf sectoren waarin het tekort het nijpendst is: IT, callcenters, bouw, vervoer over de weg en de zorg. Maar ook in de horeca staan er enorm veel vacatures uit. In deze serie kijken wij naar bedrijven uit deze sectoren die géén personeelstekort kennen. In de eerste komt de IT aan bod.

Het is een beetje passen en meten aan het Rokin, maar de voormalige Amsterdamse heren-sociëteit inruilen voor een hip plekje op de Zuid-As, daar piekeren ze niet over. Hartje stad, prima OV, topbroodjes op loopafstand; wat wil een mens nog meer?

Tegendraads

Het is misschien niet de meest praktische keus, maar wel fijn tegendraads. Mede daarom is Ohpen een aantrekkelijke werkgever, vertelt bestuurslid Angelique Schouten. Ruim 150 talen-ten mogen er naar hartenlust sleutelen aan de bank in de cloud, het concept waarmee het bedrijf sinds 2009 de wereld verovert.

‘Gebouw en locatie zijn voor ons cruciaal’, legt Schouten uit. ‘Ze moeten passen bij het type mens dat bij ons wil werken. Er moet iets te zien zijn en het moet een beetje voelen als thuis. Misschien moeten we binnenkort alleen wat muurtjes verplaatsen.’

Inschikken

Bij Ohpen heeft iedereen één missie en één gedeelde werkspirit; daarom is een beetje in-schikken geen probleem. Bovendien past het bedrijf goed op iedereen. De indeling van de werkvloer is gericht op gezondheid en flexibiliteit.

Onderin de kelder is een relaxruimte, een gym compleet met boksring, en er worden voor iedereen personal trainers ingehuurd. Zij geven enkele keren per week les aan groepen en één op één aan collega’s die aparte begeleiding nodig hebben. Schouten: ‘Ik denk dat we meer apparaten in huis hebben dan de gemiddelde sportschool.’

Tel daarbij op de spannendste technologieën van dit moment en de vrolijke mengeling van 26 verschillende nationaliteiten, en het wordt begrijpelijk waarom het fintech-bedrijf nauwe-lijks moeite heeft nieuwe collega’s te vinden, en te houden.

Niet afgeremd

‘Wij hebben inderdaad nauwelijks last van de krapte op de arbeidsmarkt’, zegt Schouten. ‘Dat laten we zien. Iedere maand beginnen bij ons 5 tot 10 nieuwe. Sinds 2016 zijn we in om-vang verdriedubbeld, terwijl bij ons minder dan een half procent van alle sollicitanten wordt aangenomen.’

Het personeelsbestand van Ohpen bestaat voor 97% uit mensen in vaste dienst. Aan flexwerk wordt nauwelijks gedaan. Schouten. ‘Onze industrie is zeer kennisintensief. We vragen zo veel expertise dat ICT’ers bij ons minimaal een half jaar tot een jaar nodig hebben om hele-maal up en running te zijn. Daarom is flexwerk meestal niet interessant.’

Mini-ondernemers

Ohpen was de eerste die een clouddienst lanceerde, waarmee banken, verzekeraars en pen-sioenfondsen de administratie van hun spaar- en beleggingsrekeningen konden doen. Op-richter Chris Zadeh bedacht een B2B-product, dat weliswaar minder in de schijnwerpers staat dan bijvoorbeeld Adyen, maar volgens kenners en investeerders minstens zo sexy is. Tot het klantenbestand horen bedrijven als Aegon, Nationale Nederlanden en Knab.

Salaris

Ohpen gaat als de spreekwoordelijke speer en groeit maar door. Bij alle nieuwkomers wordt na een jaar gekeken of ’t de mini-ondernemers zijn, die het bedrijf zoekt. Zo ja, dan krijgen zij via de notaris een certificaat, dat gekoppeld is aan de waarde van het bedrijf, en worden zo mede-eigenaar. Zo’n certificaat kan een waarde vertegenwoordigen van een paar duizend euro tot een ton.

Daarnaast zijn goede salarissen bij Ohpen nooit een issue. Schouten: ‘Dat is een korte termijn satisfier, en alleen de eerste maanden leuk. Je moet als bedrijf gewoon marktconform beta-len of daarboven gaan zitten. Wij betalen bovengemiddeld. Het gaat er vooral om dat de kandidaten iets willen en kunnen bijdragen aan onze missie en ambities.’

Concurrentie

Ohpen weet dus relatief eenvoudig aan nieuwe mensen te komen. Volgens het UWV is het bedrijf daarmee een uitzondering, omdat het huidige personeelstekort nergens zo goed voelbaar is als in de ICT.

Vorig jaar stonden 53.000 vacatures open, 5 procent meer dan het jaar daarvoor. Werkgevers noemen de helft daarvan moeilijk vervulbaar. Er is vooral vraag naar softwareprogrammeurs, informatieanalisten, webdevelopers en securityspecialisten.

De overheid, het onderwijs en de zakelijke dienstverlening krijgen de vacatures momenteel nauwelijks vervuld. Ohpen kent dat probleem nauwelijks, ondanks de concurrentie van ande-re hippe techreuzen als Amazon en Booking.

Freaks

Angelique Schouten: ‘De mensen die voor ons werken hebben duidelijk iets gemeen. Ze zijn stiekem allemaal een beetje freak en hebben een twist. Ze zijn briljant in hun vakgebied. Brains en skills, dat zijn wij. We hebben een hekel aan middelmatigheid. Dat is natuur-lijk sexy en leuk, maar past niet bij iedereen.’

Het bedrijf werkt bewust met interne recruiters omdat zij als geen ander nieuwe collega’s met de juiste genen weten te vinden. Schouten: ‘Ze zoeken naar die klik van skills en brains, en de aansluiting op onze kernwaarden: exceed expectations, give it all en do-more-with-less. Want het is bij ons hard bikkelen met tien uitdagingen per dag, en je moet het steeds alle-maal met elkaar zien te fiksen.’

Succes

Het succes op de krappe arbeidsmarkt dankt Ohpen volgens Schouten mede aan de missie en core values, de ziel en ruggengraat van het bedrijf.

Ze zegt: ‘Het draait bij ons echt om de cultuur en een glasheldere gedeelde missie. Die moet iedereen aanspreken. Onze waarden zijn authentiek en vertellen wie we zijn. Iedereen moet aan die ambitie willen bijdragen. Dat is wat Ohpen is, en dat kan geen marketingpraatje zijn.’