Nieuws Personeel

OmkeerEvent: jongeren beter voorbereiden op ondernemerschap

Tien initiatieven om jongeren beter voor te bereiden op werk en ondernemerschap dingen dinsdag mee naar een prijs tijdens het OmkeerEvent, dat dit jaar voor het eerst wordt gehouden in de Meern. Wie wint, krijgt 30 duizend euro van de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP), schrijft de Volkskrant.

Jolan Douwes 1 juni 2016

Entrepreneur 593362 1920

Schoolverlaters via serious gaming koppelen aan hun toekomstige werkgevers. Kort door de bocht is dat het doel van Play2Work, een van de initiatieven die meedingen naar de prijs. "Het zou mooi zijn als we zo de toekomstige CEO van ons bedrijf kunnen vinden", zegt oprichter Max Boodie lachend. Dat hij vanaf april volgend jaar driehonderdduizend mbo-leerlingen en honderden werkgevers wil bereiken, is geen grap. De gemeente Amsterdam en het ministerie van Sociale Zaken steunen het initiatief, vertellen Max Boodie en zijn compagnon Jaap Schoeman.SollicitatievaardighedenOok de Amsterdam Economic Board juicht toe dat Play2Work de jeugdwerkloosheid op een vernieuwende manier wil aanpakken. "Wij vinden jongeren niet zielig, we voeden ze ook niet op, maar we geven ze wel inzicht in hun capaciteiten", zegt Boodie. "En we trainen hun sollicitatievaardigheden." Op zijn mobiel laat hij een testvraag zien. Match of mismatch: jij regelt alles achter de schermen of jij staat graag op het podium. Niet lang over nadenken en doorklikken, weten jongeren die vaak gamen. Spelenderwijs doen ze zo een assessment, gericht op karakter, mentaliteit en talent. OnvindbaarVoor recruiters zijn mbo’ers vaak onvindbaar, weet Max Boodie. "Ze hebben nog geen cv en voor LinkedIn moeten ze te veel typen. Hebben ze een niet-westerse achtergrond, dan kennen ze vaak niemand die ze kan introduceren bij bedrijven. Met onze toolmatchen we deze groep werkzoekers met werkgevers." Sergae Kogeldans (19) uit Diemen is een van de deelnemers aan het testpanel. Hij denkt dat Play2Work kan aanslaan bij een jongere groep mbo’ers. "Mijn leeftijdsgroep is meer geïnteresseerd in sociale media dan in games. Maar ik wist tot voor kort ook niet wat ik wilde. Met deze tool was ik daar vast eerder achter gekomen."