Nieuws Personeel

Onbeperkt vakantie en Max Verstappen als collega: zo lokken bedrijven jong talent

Zes weken vaderschapsverlof en onbeperkt vakantie. In oververhitte sectoren zoals de ICT-branche doen bedrijven er alles aan om talent aan zich te binden. In dit stuk lees je vijf voorbeelden en tips voor ondernemers.

Anna Neeltje de Boer 12 januari 2018

Max verstappen exact talent 1968 1

Microsoft maakte deze week bekend het vaderschapsverlof voor werknemers op te rekken naar zes weken. Wettelijk zijn in Nederland slechts twee dagen vaderschapsverlof verplicht. Het is een van de vele maatregelen die techbedrijven nemen om goed personeel aan zich te binden. Vijf voorbeelden.

1. Zoover verhuisde naar een Amsterdams speeltuinkantoor

Vakantiebeoordelaar Zoover liet haar personeel in 2016 de koffers pakken. Niet voor een zonvakantie, maar wegens de verhuizing van het hoofdkantoor van Zeist naar Amsterdam. Topman Philipp Goos zei tegen Het Parool dat er zo’n twintig vacatures open stonden op negentig verschillende arbeidsplaatsen, maar dat er vooral in het buitenland werd gekeken. En voor die buitenlandse talenten is het mondaine Amsterdam aantrekkelijker dan het provinciale Zeist. Dus betrok Zoover een kantoor in een oude suikerwerkfabriek aan de Nieuwe Looiersdwarsstraat in onze hoofdstad. Dat nieuwe pand werd omgetoverd tot een speeltuin inclusief strandhuisjes en tafelvoetbaltafels.

2. Booking.com speurt met een team van 50 man naar talent over de hele wereld

Met een hoofdzetel op een centrale plek, ben je niet van succes verzekerd. Zo denkt ook Booking.com. Het bedrijf dat accommodaties en vakanties faciliteert is, net als Zoover, gevestigd in Amsterdam. Elke maand hebben ze weer 75 tot 80 vacatures voor technisch en digitaal personeel. Daarom wordt er met een team van vijftig man dag in dag uit gezocht naar nieuwe, getalenteerde medewerkers van over de hele wereld.

3. Engie geeft personeel dat iemand binnenhaalt iPad of referral bonus van 1500 euro

En dan zijn er nog de cadeautjes, bonussen en de beroemde auto van de zaak. Medewerkers van Engie mogen kiezen tussen een iPad of 1.500 euro bruto als het ze lukt om een geschikte kandidaat het bedrijf in te loodsen. Zij zijn niet de enigen. Techreus ASML loont 1.000 euro bruto uit, net als ICT-diensverlener Centric. Vergelijkingssite Independer biedt 500 euro bruto.

“Het heeft zin, maar is zeker niet het belangrijkste”, zegt Sharita Boon, commercieel directeur van De Persgroep Employment Solutions (onder andere Nationale Vacaturebank en Intermediair). “Het belangrijkste zijn de primaire voorwaarden – en dan met name het salaris. Op nummer twee staat uitdaging in het werk, op drie de mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling. Daarna komen de secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals de auto van de zaak en de mogelijkheid tot thuiswerken. Al kan dit in verschillende doelgroepen verschillen.”

4. Nerds & Company biedt medewerkers onbeperkt aantal vakantiedagen

Leraren worden benijd. Niet om hun salaris, wel om hun vakantiedagen. Als mensen daar zo blij van worden, dan moet je daar wat mee. Zo dachten Tim Klein Robbenhaar en Thijs Geerdink, mede-eigenaren van Nerds & Company. Daarom bieden zij hun personeel onbeperkt vakantiedagen aan. Zij gingen het Nederlandse techbedrijf Bynder achterna. Ook bij Amerikaanse bedrijven als Evernote, Netflix en Best Buy was het al eerder geïntroduceerd. Met succes: werknemers voelen zich gewaardeerd en nemen niet ineens aanzienlijk meer vakantie op dan ze eerder al deden.

5. Exact verbindt zichzelf aan een wereldkampioen

Helpt het om nieuwe, geschikte kandidaten je bedrijf binnen te halen? Misschien niet onmiddellijk, maar je naam verbinden aan een volksheld, krikt in ieder geval het sexappeal van je bedrijf op. Het Nederlandse softwarebedrijf Exact ging de samenwerking aan met Formule 1-coureur Max Verstappen. “De mentaliteit, ambitie en drive van de coureur en van ons bedrijf om de wereldtop te behalen, vormen de basis voor het partnership”, is te lezen op de website van de onderneming.

Boon begrijpt dat wel: “Je creëert awareness. Je wil de aandacht trekken van een bepaalde doelgroep. Zij hebben bepaalde interesses. Als Max Verstappen in dat plaatje past, lukt het je gemakkelijker om de aandacht van bepaalde mensen te trekken. Door hem in een spotje te laten zien of hem op een evenement te laten spreken.”

Adviezen voor ondernemers

Welke adviezen heeft Sharita Boon voor ondernemers die talent willen binnenhalen? Bedenk als bedrijf goed wat voor mensen je zoekt en wat ze willen, begint ze. Tien procent van de mensen is actief op zoek naar een nieuwe baan. Vijftig procent van de werkende daarentegen staat open voor een nieuwe uitdaging, mits de voorwaarden goed zijn. “Daar moet je ook rekening mee houden als je bezig bent talent te werven. Zo willen mensen graag weten hoeveel ze gaan verdienen, maar in 64 procent van de advertenties wordt dat niet vermeld. Een gemiste kans. Bedenk als bedrijf daarom wat voor mensen je zoekt en wat hen beweegt. Die dingen moet je vermelden in een vacature of wanneer je ze benadert.”

Feedback

Communiceer helder naar de sollicitant. Het gemiddeld cijfer dat de Nederlander het sollicitatieproces geeft is een 5,4. “Ontzettend laag. Daarbij gaat het met name over duidelijkheid en het proces. Latente kandidaten, kandidaten die niet naarstig op zoek zijn, haken sneller af. Zorg daarom dat je iets laat horen. Verstuur bij een sollicitatiebrief een automatisch antwoord waarin je vertelt binnen welke periode je iets van je laat horen. 94 procent van de kandidaten wil graag feedback, ook bij een afwijzing. Sterker nog: kandidaten die constructieve feedback kregen, gaven vier keer zo vaak aan, dat ze het bedrijf in de toekomst nog eens zouden overwegen als kandidaten die geen feedback kregen."

"Hoe sneller je het sollicitatieproces duidelijk en persoonlijk kan maken, hoe meer dit bijdraagt aan een positieve ervaring. En daarmee zorg je ervoor dat je geschikte sollicitanten niet verliest. Een positieve ervaring in dit stadium draagt bij aan de beeldvorming van jouw onderneming en zorgt er bij 40 procent van de sollicitanten voor dat ze nog liever bij jou willen werken, maar ook hoe er over jouw bedrijf wordt gesproken in de markt.”

Feestjes

Het lage cijfer dat Nederlanders het sollicitatieproces geven, kan Boon verklaren: “De meeste mensen horen na een sollicitatie helemaal niks meer.” Het moge duidelijk zijn dat het belangrijk is dat proces zo positief mogelijk te laten verlopen. “Ook omdat mensen negatieve verhalen op feestjes delen. Zorg dus voor een fijne ervaring.”

Bedenk als bedrijf daarom wat voor mensen je zoekt en wat hen beweegt

Sharita Boon, commercieel directeur De Persgroep Employment Solutions