Nieuws Personeel
Opmerkelijke personeelsadvertentie van aannemer in krant gaat viraal: 'Wij vragen niet, wij bieden'
Aannemer Sietsema zoekt timmerlieden. Het bedrijf uit de provincie Groningen dacht een simpele, maar wel ludieke personeelsadvertentie te plaatsen, maar deze maakt énorm veel reacties los.
Laatste update: 19 april 2023 12:38

Bertil Sietsema, eigenaar van aannemerij Sietsema, plaatste een opmerkelijke personeelsadvertentie in een regionale krant. Eigen foto.
Radio en televisie zijn al langs geweest bij Bertil Sietsema. De 49-jarige eigenaar van het gelijknamige aannemersbedrijf uit Uithuizen plaatste inDe Ommelander Courant de personeelsadvertentie Sietsema zoekt een timmerman/timmervrouw. Niet echt opvallend op het eerste oog, toch ging de advertentie viraal.
'Er is echt geen reclamebureau aan te pas gekomen'
Han Verkerk, commercieel directeur drukkerij Tuijtel, knipte het uit en plaatste het op LinkedIn. Inmiddels vinden 13.584 mensen het 'interessant', staan er bijna vierhonderd commentaren bij en is het 144 keer doorgestuurd (deze aantallen zijn bij het schrijven van dit artikel al verouderd).
Bertil komt lachend aan de telefoon en is hoorbaar in zijn nopjes. Nee, er is echt geen reclamebureau aan te pas gekomen, zegt hij met regelmaat. ,,Ik wil als werkgever echt iets bieden. Bij veel advertenties wordt er gevraagd, veel gevraagd van de sollicitanten. Ik heb het omgedraaid én er een ludieke advertentie van gemaakt.”
Lees ook: Bij dit bedrijf kun je zónder sollicitatiegesprek aan de slag: ‘Gaat om motivatie’
Personeelsadvertentie neemt vlucht dankzij LinkedIn
Dat ‘bieden’ vindt zijn oorsprong in de Groningse cultuur. ,,Je wil een keer mee met je zwangere vrouw naar de vroedvrouw. Doen, geen probleem. Onze opdrachtgever zal echt niet merken dat je er niet bent. Het project loopt gewoon. Wil je eerder weg om je kind van schoolreis te halen, gaan we regelen. Wat we bieden in deze advertentie is gemeend. Uiteraard bieden wij ook een goed salaris en een auto van de zaak. Wil je naar het festival Grasnapolsky in Scheemda, ga lekker eerder weg."
Bertil reageert op het viraal gaan van zijn advertentie: ,,Wat er nu op LinkedIn met de advertentie gebeurt, verrast mij wel. Het zijn wel veel HR-dames en -heren. Afgelopen donderdag verscheen de advertentie en nu heb ik al twintig reacties. Best veel. Wat overigens de beste reclame voor ons is, zijn feesten en partijen. Daar wordt veelal positief over ons gepraat: mond-tot-mondreclame.”
Timmervrouw inzetten op aftimmerklussen
Hoe kom je tot zo’n personeelsadvertentie? Het verhaal rolt lachend uit de mond van Bertil: ,,Ach, heel simpel. Door verloop hebben we timmerlieden nodig. Mijn vrouw zat naar televisie te kijken en ik was ondertussen aan tafel met mijn vormgever aan het appen. Ik stuurde wat teksten en hij zette ze in de advertentie, meer was het niet. Waarom timmervrouw er boven gezet? Ze zijn goed en hebben een gedetailleerdere kijk dan mannen. Juist voor aftimmerklussen is dat mooi meegenomen.”
Hij noemt zichzelf eigengereid en zo leidt hij ook zijn bedrijf waar 38 mensen werken. ,,We zijn een brede aannemerij: van villa tot het restaureren van kerken. Ik heb net geïnvesteerd in de modernste CNC-machine (Computer Numerical Control - computergestuurde freesmachine, red.) om kozijnen te maken. Maar alles begint met goed naar de klant te luisteren."
,,We zijn een mensen-mensenbedrijf op zijn Gronings; niet alleen voor onze werknemers, maar ook voor onze opdrachtgevers. De beleving van de klant staat centraal. Door goed daarnaar te luisteren en dat te vertalen kun je pas als timmerman, of timmervrouw, iets moois maken. Luisteren is eigenlijk belangrijker dan het maken van die offerte.”