Nieuws Personeel

Expert Wessel Berkman: 'Personeel behouden, talent aantrekken door hun dromen te achterhalen'

Medewerkers beter belonen om ze aan boord te houden? Ludieke acties bedenken om nieuw personeel aan te trekken? Niets van dat, zegt Wessel Berkman, als expert verbonden aan De Ondernemer Academy en de trainer bij de Employee Growth training. Het draait volgens Berkman allemaal om het achterhalen van de ambities en de dromen van je medewerkers.

Robbert Daalder 27 juli 2022

Personeelstekort dromen ambities

Afbeelding: Shutterstock.

,,Benader een willekeurig bedrijf en vraag de manager of HR-afdeling naar hun visie op medewerkers”, steekt Wessel Berkman van wal. ,,Je zult zien dat ze het antwoord niet direct hebben of ter plekke iets verzinnen. Dat kan natuurlijk niet, maar het is wel begrijpelijk. Toen ik zelf zeventig mensen in dienst had, dacht ik in eerste instantie ook alleen maar aan gas geven met z’n allen. Maar eigenlijk doe je dan maar wat. Er is geen visie. Geen filosofie.”

Totdat Wessel Berkman daar wél bij stilstond. Hij realiseerde zich dat het eigenlijk heel bijzonder is dat mensen een belangrijk deel van hun leven aan een bedrijf geven. ,,Die tijd is ontzettend kostbaar en ik vind dat je daar als werkgever een verantwoordelijkheid tegenover moet zetten. Je moet ervoor zorgen dat deze periode de leukste periode in het leven van die medewerker wordt.”

Dromen op het gebied van werk én privé

,,Dit samen met de hoogste persoonlijke ontwikkeling”, vervolgt de auteur, ondernemer en commercieel expert. ,,Om die ontwikkeling te optimaliseren, moet je weten wat de ambities / dromen van iemand zijn. Op het gebied van werk, maar ook privé. Waar droom je over met je partner, familie en vrienden? Hobby’s, reizen. Tenslotte ook vitaliteit. Wat kun je als werkgever doen om fysieke, emotionele en spirituele fitheid zoveel mogelijk te bevorderen?”

"Je zult merken dat personeel er met buitenstaanders over in gesprek gaat en sommigen zullen erover delen op hun socials. Dat is de meest authentieke content die je je kunt wensen"

De werkgever die hier een bijdrage aan levert, zal volgens Wessel Berkman permanent onderdeel van iemands leven worden. Er ontstaat namelijk een band. Het gaat op maandag niet langer over die ene voetbalwedstrijd van afgelopen weekend, maar over onderwerpen die er echt toe doen. ,,Ondernemers die hier niet mee bezig zijn, zullen altijd verrast blijven worden door vroegtijdig vertrek of niet-verbondenheid van medewerkers.”

,,Verhef deze aanpak waarbij je meetbaar en structureel onderdeel wordt van de dromen / ambities van je medewerkers (ook die niet-werk gerelateerde) tot de filosofie achter je bedrijf. Richt je werving en selectie erop in, je onboarding, bedrijfsuitjes, bonusmethode en kerstpakketten. Je zult merken dat het personeel hierover met buitenstaanders in gesprek gaat en sommigen erover delen op hun socials. Dat is de meest authentieke content die je je als werkgever kunt wensen.”

Lees ook: Hoger salaris dé oplossing voor personeelstekort? 'Er is meer nodig'

Het achterhalen van verschillende dromen mag als een kunst worden gezien en Berkman zweert erbij. ,,Zodra je deze als manager boven tafel hebt, doe je er goed aan om droomrealisatieboosters uit te delen. Op het moment dat iemand zijn of haar gave droom met het team heeft gedeeld, wordt er zo’n booster uitgedeeld. Dat kan in de vorm van geld, maar ook middels het leggen van waardevolle contacten of andere middelen.”

,,Ik ken bedrijven met posters aan de muren waarop de dromen / ambities van medewerkers staan. Zoiets bevordert inhoudelijk goede gesprekken. Soms besluiten werknemers zelfs samen een droom na te jagen.”

"Een lease auto is leuk, maar als iemand zich niet verbonden voelt met jouw bedrijf, loopt hij of zij op den duur bij je weg"

Goed gesprek voor veel werkgevers niet vanzelfsprekend

,,En voor de duidelijkheid, het droomrealisatiebudget mag voor iedere droom worden gebruikt en hoeft dus niet werk gerelateerd te zijn. Maak hier budget voor vrij en stop met het uitkeren van duizenden euro’s zodra een medewerker iemand werft. Deze filosofie komt de door corona aangetaste verbondenheid binnen bedrijven ook ten goede. Je moet namelijk met elkaar in gesprek, iets dat voor veel werkgevers nog altijd niet vanzelfsprekend is.”

De belangrijkste boodschap van Berkman is dat je jouw medewerker niet als een productiemiddel moet zien, maar als een totaalmens. ,,HRM next level”, aldus de auteur. ,,Alleen op die manier creëer je een hechte band. Ik lees veel over bedrijven die hun mensen van alles beloven. Een lease auto bijvoorbeeld. Leuk, maar als iemand zich niet verbonden voelt met jouw bedrijf, loopt hij of zij op den duur bij je weg.”

Lees ook: Oprichter Mooie Boules: 'Focus op behoud van personeel, niet op het aantrekken ervan'

Talentvolle mensen binden aan je bedrijf?

Employee Growth

Word de woest aantrekkelijke werkgever voor jouw team. Wees de organisatie die structureel bijdraagt aan het realiseren van de dromen en ambities van je medewerkers. Talenten staan straks in de rij om bij jou te komen werken. Bekijk Employee Growth voor meer informatie.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws