Nieuws Personeel

Schappen V&D bijna leeg gegraaid in Eindhoven

Beeld en van een hysterische massa die zich verdringt voor de deuren van V&D-vestigingen in het hele land. Mensen die een paar uur in de rij staan voor een paar pannen en opstootjes op de winkelvloer waardoor het filiaal in Rijswijk al snel de deuren weer moest sluiten. De eerste week van de grote uitverkoop van V&D is bepaald niet geruisloos voorbij gegaan schrijft Eindhovens Dagblad.

Diede Hoekstra 30 maart 2016

Vend Eindhoven arm vol spullen

Het succes heeft ook alle verwachtingen van de curatoren van het bedrijf overtroffen, zo laat een woordvoerder weten. De stormachtige start heeft mogelijk zelfs gevolgen voor de duur van de uitverkoop. In Eindhoven duurt die in principe tot en met 15 april. "Maar als er niets meer te koop is gaan we eerder dicht", aldus de woordvoerder.

Zover is het voorlopig nog niet. Sterker nog, de komende weken worden de winkels van V&D weer aangevuld met de voorjaarscollectie die al voor het faillissement besteld was.

Stormloop

Aan ruimte daarvoor geen gebrek in de Eindhovense V&D. De stormloop van klanten heeft grote gaten geslagen in de winkelschappen. Sommige afdelingen zijn al vrijwel helemaal leeggeplunderd.

Bernadette van Lanen (61) uit Uden stuurt haar scootmobiel door de gangpaden die afgelopen donderdag nog vol stonden met keukenapparatuur en pannensets. Alleen een paar lege dozen en opladers zonder toebehoren herinneren daar nu nog aan. "Ik was donderdag in de V&D in Uden. Een gekkenhuis", aldus Van Lanen. "Anderhalf uur heb ik in de rij gestaan voor de kassa. Een vriendin nog een uur langer. Maar het was de moeite waard. Nu is het veel rustiger maar zijn de mooie dingen ook al weg."

De verklaring voor het succes van de uitverkoop moet volgens retaildeskundige Paul Moers vooral gezocht worden in de historie van het bedrijf. "Iedereen is opgegroeid met V&D en ik denk dat veel mensen geschrokken zijn dat zo'n instituut dus ook kan verdwijnen. Dat zag je al bij de bekendmaking van het faillissement. Op televisie kwamen beelden voorbij van een bos bloemen die voor de deur van een V&D was gelegd. Te gek voor woorden maar wel bijzonder."

De uitverkoop roept volgens Moers gevoelens van nostalgie op. "Mensen willen nog een keer terug nu het nog kan. De drukte die daardoor ontstaat zorgt weer voor het gevoel 'dat je er bij moet zijn'. Want als het zo druk is dan moet er wel iets te halen zijn. Dan komt de hebberigheid van mensen om de hoek kijken. Zo'n opstootje in Rijswijk is natuurlijk koren op de molen van de curatoren. En als je nuchter naar de prijzen kijkt, is het allemaal niet eens zo goedkoop. Ik denk dat er bij veel reguliere uitverkopen meer korting wordt gegeven."

Moers denkt dat V&D de kortingen de komende tijd verder op gaat voeren. "Dat moet ook wel naarmate het aanbod minder interessant wordt."