Nieuws Vitaliteit
Bedrijfsleven en BN’ers zetten zich in om Nederlander aan het leren te krijgen
Wat hebben Ahold Delhaize, NS, Randstad, JustEat-Takeaway en BN'ers Ronald Giphart, Roxeanne Hazes, Typhoon gemeen met elkaar? Leren! Ze zetten zich namelijk via de stichting On Track in om de Nederlandse bevolking de digitale schoolbank in te krijgen. ‘Leren is bevorderlijk voor de mentale gezondheid: het brengt geluk en houdt mensen langer mentaal vitaal.’

Zangeres en ook BN'er Roxeanne Hazes is betrokken bij On Track. Zij wil de Nederlander op frisse wijze aan het leren krijgen. Foto: ANP
De stichting On Track, een initiatief van bedrijven als Ahold Delhaize Unilever, maar ook het Rotterdamse Albeda college en nlgroeit, speelt met dit vandaag gelanceerde leerinitiatief in op de toenemende vraag van én belang voor mensen om nieuwe vaardigheden voor plezier, werk of mentale gezondheid te leren. Het blijkt echter dat dit lastig is, zeker in deze tijd waarin alles continu in beweging is.
,,Uit onderzoeken weten we dat veel mensen graag iets nieuws willen leren, het liefst online. Ook weten we dat mensen barrières ervaren als het gaat om zelfontwikkeling. Vanuit de stichting willen we deze barrières wegnemen en Nederlanders op een laagdrempelige manier toegang tot kennis geven”, ligt initiatiefnemer Wouter Kolk, ceo van Ahold Delhaize Europa & Indonesië, toe.
''Vanuit de stichting willen we deze barrières wegnemen en Nederlanders op een laagdrempelige manier toegang tot kennis geven''
Experts werken mee aan On Track om te inspireren, motiveren en laten leren
Verschillende BN’ers en experts werken mee aan On Track om Nederlanders op een toegankelijke manier te inspireren, motiveren en laten leren. Schrijver Ronald Giphart vertelt alles over de kracht van lezen en hoe lezen je aantrekkelijker maakt, Roxeanne Hazes geeft les over zelfliefde en woordkunstenaar Typhoon neemt mensen mee ‘terug naar jezelf’ aan de hand van zeven spoken words.
Of denk aan Pepijn Lanen (Faberyayo) die met ‘7 mantra’s voor creativiteit’ zorgt dat een creatief idee dat al maanden op de plank ligt nu eindelijk wordt uitgewerkt, zwemmer Maarten van der Weijden over doorzetten en het vergroten van de slagingskans op succes, ongeacht de omstandigheden of Selwyn Senatori die onder het motto ‘voor alles een eerste keer’ uitlegt hoe te beginnen met je eerste kunstwerk.
Lees ook: Bijscholing van personeel is hard nodig in de veranderende autobranche
Het gratis leren vindt plaats via de On Track app. Het Albeda college ziet dit als een stap naar een inclusievere maatschappij ‘waar kansengelijkheid voor ieder individu en vooral onze studenten en medewerkers een belangrijk streven is’. ,,Onderwijs, ontwikkeling en mindset zijn belangrijke factoren in het krijgen en pakken van kansen. Wij geloven in leven lang leren en willen dit graag aanmoedigen en faciliteren.”
Welke bedrijven doen mee aan On Track?
De app is een initiatief van een gevarieerd partnernetwerk dat bestaat uit: Ahold Delhaize, Accenture, Albeda College, Albert Heijn, bol.com, Dentsu, Etos, Facebook, Fonds Gehandicaptensport, Gall & Gall, Gelijke Kansen Alliantie, Google, Go Spooky, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Just Eat Takeaway.com, Microsoft, NLGroeit, NL2025, NS, Randstad Groep Nederland, Rivièra Maison, RTL, Salesforce, &samhoud, Speakers Academy, Unilever, Vodafone Ziggo en WeTransfer.