Blog Vitaliteit

Martin Hersman: 'Sometimes you have to slow down to speed up'

Remmen zijn er om sneller op je bestemming te komen. Het is zo'n paradox waar je even bij stil moet staan om die te begrijpen. Zoals Michael Jordan even aan het idee moest wennen dat hij een stapje terug moest doen en het aanvoerderschap moest delen met Bill Cartwright. Martin Hersman legt in zijn nieuwste blog uit wat remmen en versnellen met je vitaliteit in je leven en werk doet. Neem er even tijd voor.

Martin Hersman | Raad van Advies 26 augustus 2020

Basketball michael jordan martin hersman blog

Foto: Unsplash

Zomervakanties zijn altijd weken geweest waarin het makkelijker is om te reflecteren op je werk en leven. Je hebt meer tijd. Omdat je niet bereikbaar bent, omdat je minder wordt gebeld en omdat je ontspannen bent. Op vakantie heb je tijd om je eigen rituelen in je werk, sport en sociale omgeving eens tegen het licht te houden. Als je dat niet hebt gedaan, raad ik je aan nu je agenda te pakken en een avond te plannen om dit wél te doen. Even op de rem om daarna te kunnen versnellen.

''Het woord ‘moeten’ gebruik ik zo weinig mogelijk, want het geeft negatieve energie''

Martin Hersman, vitaliteitsexpert en managing partner Lifeguard

Vaak zeggen mensen bij thuiskomst van vakantie dat ze het nu helemaal anders gaan doen. Dan bedoelen ze niet dat ze een B&B in Frankrijk op gaan zetten, maar dat ze meer rust gaan inbouwen, zich beter willen focussen op minder zaken, vaker met hun kinderen of partner gaan optrekken en meer aan hun fitheid willen werken. Eén ding weten we zeker: de toekomst van ons werk is door COVID-19 echt anders geworden. We moeten het anders gaan doen. Het woord ‘moeten’ gebruik ik zo weinig mogelijk, want het geeft negatieve energie. Maar nu moet het echt anders en is de vraag hoe ga je van ‘moeten’ naar ‘willen’? Lukt dat, dan heb je namelijk veel meer energie en kans van slagen.

De beste zwemmers springen het eerst van boord

Veel bedrijven waar wij als Lifeguard mee werken hebben al aangegeven dat werken op kantoor een uitzondering zal zijn. Dat betekent dat wij, net als vele anderen, ons model voor onze trainingen aan moeten passen. Er wordt meer flexibiliteit van ons als bureau verwacht en dat kost moeite. Mensen houden namelijk niet van veranderingen, want verandering brengt weerstand met zich mee. Bij diverse klanten zien we het kortdurende verzuim licht oplopen en hebben nieuwe werknemers moeite om zich aan te sluiten en verbonden te voelen. Regretted loss - verlies van goede krachten - vindt vaker plaats: de beste zwemmers springen het eerst van boord.

Michael Jordan was de beste speler maar daarmee nog niet de beste aanvoerder.

Martin Hersman, vitaliteitsexpert en managing partner Lifeguard

Wellicht was deze zomer voor jou een heerlijke time-out en is jouw doel duidelijker. Mijn advies: deel jouw ervaringen met je team en je collega’s. Dat geeft verbinding, vooral op emotioneel niveau. Wanneer we ons verbonden voelen, maken we positieve energie vrij waarmee we de maximale capaciteit van ons vermogen kunnen benutten. Dan zijn gedwongen veranderingen beter te accepteren en brengt het jou en je team weer verder.

Michael Jordan niet de beste aanvoerder

Dat gaat zelfs op voor Michael Jordan. Pas nadat coach Phil Jackson Bill Cartwright co-captain had gemaakt van de Chicago Bulls, begon de indrukwekkende zegereeks. Jordan was de beste speler maar daarmee nog niet de beste aanvoerder. Jordan viel zijn medespelers persoonlijk aan en dat doet een goede leider niet. Dat had Jackson goed gezien. Hoewel Jordan het er aanvankelijk niet mee eens was, deed hij een stapje terug en later zou hij erkennen dat hij anders nooit zo succesvol zou zijn geworden.

Zoals een goede coach in mijn netwerk altijd zegt: sometimes you have to slow down to speed up.

Martin hersman sporters ondernemers

Martin Hersman

Vitaliteitsexpert en managing partner Lifeguard

Oud-topschaatser Martin Hersman is managing partner bij Lifeguard en maakt als vitaliteitsspecialist deel uit van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.