Aangeboden door Ondernemen tegen Eenzaamheid

Branded Content Vitaliteit

'De sociale en commerciële wereld kunnen nog veel van elkaar leren'

Ondernemen in het sociaal domein. Dat gaat vaak over impact maken, maar er is meer voor nodig om een stichting (of sociale onderneming) succesvol te maken, menen Sonja Zimmerman, (operationeel directeur Vraagelkaar) en Stephanie van Gerven (directeur Stichting Thuisgekookt). Zij slaan de brug tussen de sociale én commerciële wereld.

Crissy Mulder 11 juli 2022

OTE samen

Sonja Zimmerman (links, Vraagelkaar) en Stephanie van Gerven (Stichting Thuisgekookt). Foto's: Inge Dingena Mol

Met het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid willen het KPN Mooiste Contact Fonds en Oranje Fonds eenzaamheid verminderen en de sociale organisaties die zich daarvoor inzetten versterken. Lees hier meer.

Sonja Zimmerman bracht de eerste helft van haar carrière door in het commerciële bedrijfsleven. Later werd ze door een werving- en selectiebureau, als directeur bestuurder, aan een welzijnsorganisatie voorgesteld. „De recruiter zei mij: jij bent eigenlijk atypisch voor welzijn, maar dat kan deze organisatie heel prima gebruiken.” Vandaag de dag staat Zimmerman als operationeel directeur aan het roer van de sociale onderneming Vraagelkaar. Vanuit deze rol probeert zij het sociale en commerciële met elkaar te verbinden. Hoe dat gaat? „Beide werelden moeten erg aan elkaar wennen, maar als het zover is, ontstaat er iets wonderbaarlijks: duurzaam sociaal succes.”

Hoe twee werelden samenkomen

Ook Stephanie van Gerven is aangetrokken om een stichting te vercommercialiseren. Zij krijgt deze eer bij Stichting Thuisgekookt. „Vercommercialiseren klinkt soms verkeerd in deze impactvolle wereld, maar het betekent vooral dat je een sociaal concept wilt laten voortbestaan. Dat vraagt om een beter businessmodel.”

Stephanie van Gerven

Directeur Stichting Thuisgekookt

''Als we de sociale en commerciële wereld samenbrengen, maken we veel meer impact''

Voordat Van Gerven bij Thuisgekookt terechtkwam, organiseerde zij De Nationale Restaurant Week. „Via mijn passie voor eten kwam ik in het sociaal domein terecht. Hier merkte ik direct iets bijzonders op: het commerciële en sociale zijn een beetje vies van elkaar. Dat terwijl beide branches heel veel van elkaar kunnen leren. Als we die twee werelden nu eens samenbrengen, maken we veel meer impact.”

Betekenisvolle vriendschappen

Vanuit die visie runnen beide dames hun sociale onderneming. Het doel? Buurtgenoten (duurzaam) aan elkaar verbinden. In het geval van Zimmerman voor een gelijkwaardige vriendschap. „Veel mensen voelen zich (weleens) eenzaam, maar durven of kunnen dan niet om gezelschap te vragen. Ons platform geeft hen dat ene duwtje in de rug. Hier vind je mensen in jouw buurt om samen mee te wandelen, naar het theater te gaan, te eten of bijvoorbeeld uitleg te krijgen over je iPad.”

Ook Van Gerven verbindt buurtgenoten met elkaar, maar dan middels maaltijden. „Binnen onze stichting koken buren verse, met liefde bereide, maaltijden voor elkaar. Zo brengen wij de vraag (ik zoek een regelmatige maaltijdservice) en het aanbod (ik wil voor anderen koken) samen. De vraag komt vooral van mensen die nog wel thuis wonen, maar niet meer (iedere dag) voor zichzelf kunnen koken. Omdat het hier om langdurige relaties gaat, waarin mensen vaak drie jaar of langer voor een ander koken, ontstaat er iets heel moois: een betekenisvolle vriendschap.”

Belicht de businesskant ook eens

Zimmerman en Van Gerven nemen op dit moment deel aan het programma ‘Ondernemen tegen Eenzaamheid’ van het KPN Mooiste Contact Fonds en Oranje Fonds. De focus? Die ligt op het verder professionaliseren van de organisaties, zegt Van Gerven. „Bijna alle sociale programma’s gaan over impact maken. Dat is belangrijk, maar daar zijn de meeste sociale organisaties al behoorlijk goed in. Wat vergeten wordt, is de businesskant. Daardoor gaan veel initiatieven die hele goede dingen doen alsnog ten onder.''

Van Gerven: ,,Mijn tip? Ga aan de slag met de businesskant van je organisatie. Hoe zorg je ervoor dat jouw sociale onderneming kan voortbestaan? Maak inzichtelijk wat je doet, wat voor effecten dit heeft en wat voor deel van het gemeentebeleid dit invult. Doe grote investeringen vooraf, vanuit eenmalige middelen, waardoor je de kosten in een later stadium laag houdt. En zet in op extra salesmedewerkers die gesprekken met gemeentemedewerkers voeren. Hier gaat veel tijd en energie in zitten, maar het levert absoluut meer animo vanuit de gemeente op. Durven investeren dus!”

Sonja Zimmerman

Operationeel directeur Vraagelkaar

''Veel mensen voelen zich (weleens) eenzaam, maar durven of kunnen dan niet om gezelschap te vragen''

Hoe verduurzaam ik mijn sociale onderneming?

Ook Zimmerman stort zich dit jaar op de verprofessionalisering en verduurzaming van haar sociale onderneming. „Op dit moment telt Vraagelkaar 14,5 duizend leden. Geweldig, maar we dromen groots. Zo willen we naar de 100.000 leden. Om dat aan te kunnen, moeten we aan de slag met ons businessmodel en onze ICT. Hoe maken we het platform toekomstproof? Dat onderzoeken we nu onder meer in het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid.”

Ondernemen tegen eenzaamheid

Zimmerman en Van Gerven zijn twee van de 18 sociaal ondernemers die deelnemen aan het programma Ondernemen tegen Eenzaamheid: een initiatief van het KPN Mooiste Contact Fonds en het Oranje Fonds. Binnen dit programma ontvangen de sociaal ondernemers drie jaar lang steun rondom het thema eenzaamheid. Het draait daarbij niet alleen om een financiële impuls, maar ook om workshops en coaching, toegang tot een relevant netwerk en landelijke zichtbaarheid. Met het programma willen het KPN Mooiste Contact Fonds en Oranje Fonds eenzaamheid verminderen en de sociale organisaties die zich daarvoor inzetten versterken. Lees hier meer.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws