Nieuws Vitaliteit

De zeven regels voor werkgeluk volgens Twitter-topman Bruce Daisley

Groot verloop, stress en burn-outs. Bruce Daisley, vicepresident bij Twitter, merkte dat zijn medewerkers op de werkvloer van het kantoor in Londen het niet meer zo naar hun zin hadden als eerdere jaren. Het was de reden voor zijn onderzoek naar werkgeluk. Het onderzoek zorgde ervoor dat het personeelsverloop van 40 naar 4 procent ging.

Anna Neeltje de Boer | Foto: DIngena Mol 7 juli 2019

Bruce Daisley werk geluk plezier in je werk twitter

Ook maakt Daisley de populaire podcast Eat, sleep, work, repeat over werkgeluk en het boek Plezier in je werk. In het Amsterdamse Ambassade Hotel vertelt hij over zijn onderzoek, zijn boek en de zeven veranderingen die ervoor zorgden dat zijn personeel voortaan met plezier naar het werk ging en bleef gaan.

,,Eén van onze collega’s, Lucy, was ziek’’, vertelt een ontspannen ogende Daisley. Voor de promotie van de Nederlandse vertaling van zijn boek is hij een paar dagen op bezoek in Nederland. ,,Ze lag in het ziekenhuis en contact onderhouden kostte haar te veel energie. Daarom besloten we om een deken te breien. Degenen die dat niet konden, zoals ik, leerden het en samen maakten we de wollen deken die we naar haar opstuurden. Om ons te bedanken stuurde ze ons een lieve tweet die ze eindigde met ‘#lovewhereyouwork’. Dat was een ontroerend moment. Het was de eerste keer in weken dan we van haar hoorden en ik realiseerde me dat een team waarin je je gelukkig voelt een liefdevolle gemeenschap is.’’

Verloop van personeel

Een moment waar hij nog vaak aan terug zal denken. Vooral op het moment dat hij, een jaar later, onzeker wordt doordat de sfeer op de werkvloer niet meer zo gelukzalig is. ,,Mensen vertrokken, er moest personeel ontslagen worden. Ik dacht terug aan Lucy en besefte dat ik de goede sfeer van toen terug moest zien te krijgen. Ik wist niet hoe, dus begon ik met mijn zoektocht en spendeerde vanaf dat moment mijn avonden met het lezen van wetenschappelijke onderzoeken. Soms las ik teksten en dacht ik: ‘Wow, wij doen het tegenovergestelde!’ daar wilde ik wat mee doen.’’

Elon Musk als slecht voorbeeld

,,Het was een heel interessant en leerzaam proces waarin ik achter zo veel interessante feiten kwam. Veel ondernemers kijken op tegen bepaalde rolmodellen. Neem Tesla-oprichter Elon Musk. Hij deelt met trots mee dat hij veel uren en lange dagen maakt. Dat hij zijn familie nooit ziet en onder zijn bureau slaapt. Ondernemers kijken naar hem op, en zien hem als voorbeeld, terwijl dit juist zo’n slecht voorbeeld is.’’

Daisley gebruikte de informatie waar hij het voor bedoeld had. Hij maakte een lijst met zeven veranderingen voor het kantoor van Twitter in Londen, die voor ieder bedrijf gemakkelijk toe te passen zijn:

1. Lunchpauzes zijn aangeraden

,,Het is goed om even weg te gaan achter je bureau. Wat te eten of een wandeling te maken. Het zorgt voor een beter humeur en het is gemakkelijker om knopen door te hakken, als je even een kleine pauze hebt genomen. Belangrijk is wel dat je als baas je werknemers niet verplicht om pauze te gaan houden. Uit onderzoek is gebleken dat die verplichting alle voordelen tenietdoet. Dwing ze niet, geef ze de mogelijkheid.’’

2. Vertrouwen en flexibiliteit

En dat is dan meteen ook nummer twee: geef ruimte voor flexibiliteit. Mensen zijn verschillend en komen ook op verschillende manieren tot hun recht. Ondersteun je medewerkers bij het bereiken van resultaten op een manier die bij hen past.’’

3. Zorg voor een ruimte om je terug te trekken

,,Kantoortuinen zijn handig en besparen een hoop ruimte, maar zijn ook erg slecht voor de concentratie. Het is bewezen dat mensen meer e-mailen, minder met elkaar praten, snel afgeleid zijn en zich gemakkelijker ergeren aan hun collega’s. Zorg er daarom voor dat er ruimtes zijn waar mensen zich kunnen afzonderen, zodat ze een diepere focus kunnen bereiken.’’

4. 40 uur is 40 uur

,, Als je werk doet waarvoor je veel nadenkt, piek je bij 38 tot 40 uur per week. Het klinkt paradoxaal, maar als je daaroverheen gaat is de kans groot dat je minder doet dan je anders in die 40 uur gedaan had gekregen. Daarbij moet je af van een sfeer waar lacherig wordt gedaan over halve dagen werken of vrije weekenden. Je wilt niet dat iemand veel uren maakt, je wilt dat hij of zij zijn werk goed doet.’’

5. Neem een digitale dag vrij

,,Internet en smartphones hebben ons leven compleet veranderd. In het begin leek het een zegen: we konden ineens al wandelend de treintijden bekijken. We voorzagen niet dat we hierdoor digitale slaven zouden worden, we langer zouden gaan werken en ook ’s avonds laat en het weekend bereikbaar zouden zijn. Het is belangrijk om jouw mensen aan te moedigen hun e-mail niet in het weekend te bekijken, wellicht zelfs notificaties uit te schakelen. En als je zelf belangrijke e-mails moet sturen, kun je ook instellen dat die pas op maandagochtend verstuurd worden.’’

6. Morele codes

,,Introduceer, als je ze nog niet hebt, morele codes. Veel problemen met de cultuur zijn voortgekomen uit dubbelzinnigheid. Wees duidelijk over wat er wel en niet mag, en leg die vast. Verrassende openbaringen zijn giftig voor de werkomgeving.’’

7. Creëer sfeer

,,Het is ontzettend belangrijk om een connectie te voelen, te lachen met collega’s. Als we een connectie voelen, maken we endorfines aan. Die endorfines zorgen er weer voor dat we sterker zijn, ons werk beter doen. Als werkgever is het belangrijk om dat te stimuleren. Dat kan door een vrijdagmiddagborrel, maar je wil de mensen die niet mee willen, niet mee kunnen of niet drinken niet uitsluiten. Geef op de werkvloer ook de ruimte voor wat gezelligheid.’’

Resultaten

Daisley kijkt positief terug op het avontuur, waarmee het hem lukte om het verloop van 40 procent te reduceren naar 4 procent en waarin uit surveys blijkt dat het personeel het inmiddels weer veel meer naar zijn zin heeft. ,,Het is ongelofelijk hoe vaak ik te horen krijg dat medewerkers zich snel, soms met een week al, beter voelen als ze slechts een paar van deze voorbeelden doorvoeren.’’