Podcast

Moneybird wil wél medewerkers met een echte 9-tot-5-mentaliteit

In tijden van oplopende burn-outcijfers is werkstress een onderwerp dat je als werkgever niet meer kunt negeren. Daarom besloot Joost Diepenmaat, de eigenaar van online boekhouder Moneybird, zich te verdiepen in het onderwerp en zijn werk anders in te richten. Zónder kantoortuin en overmatige berichten in groepsapps. Hij vertelt erover in onze podcast.

Joost diepenmaat money bird 9 tot 5 mentaliteit werkstress

De Ondernemer 3 december 2019

17 procent van de medewerkers ervaart burn-outklachten en de zorgkosten voor werkstress bedragen landelijk maar liefst 34 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers die RIVM verzamelde. De alarmerende getallen zorgen ervoor dat steeds meer werkgevers zich moeten verdiepen in het thema werkstress. Zo ook Joost Diepenmaat, die 11 jaar geleden het online boekhoudprogramma Moneybird oprichtte en inmiddels 40 mensen in dienst heeft.

Symptoombestrijding

Toen Moneybird vijf jaar bestond en Diepenmaat zijn eerste personeel aan moest nemen, besloot hij zich in te zetten voor een plezierige en rustige werkplek. Over de oplopende burn-outcijfers zegt hij in de podcast: ,,Ik vind dat je je hier als werkgever best druk over mag maken. De coaching en mindfulness-cursussen die mensen individueel kunnen volgen kunnen heel nuttig zijn, maar het is uiteindelijk maar symptoombestrijding.''

Lees ook: Waarom je je wel/niet mag bemoeien met de gezondheid van werknemers

Om het werkplezier in de organisatie te stimuleren, besloot Diepenmaat het anders te doen dan veel moderne bedrijven. Hij zorgde voor een rustige werkplek en géén kantoortuin, beperkte het telefoongebruik op het werk en introduceerde flexibele vrije dagen voor privéomstandigheden.

9-tot-5-mentaliteit

Nog een opvallende keuze is het stimuleren van een 9-tot-5-mentaliteit bij medewerkers. Waar de 9-tot-5-mentaliteit in de meeste vacatureteksten een soort scheldwoord is, vraagt Diepenmaat zijn medewerkers juist om duidelijke werktijden aan te houden. Volgens Diepenmaat is constant met werk bezig zijn helemaal niet efficiënt. ,,Je kent het gevoel allemaal wel als je net van vakantie terugkomt: dan heb je een soort yes-gevoel en allemaal nieuwe ideeën. Dat gevoel wil je eigenlijk elke dag, maar dat werkt niet als je altijd 'aanstaat'. Nieuwe ideeën krijg je juist als je even niet met werk bezig bent.''

Zelf heeft Diepenmaat in tegenstelling tot veel ondernemers geen fulltime werkweek. Juist door niet constant op het werk te zijn, zegt hij betere beslissingen te maken voor zijn bedrijf. ,,Ik ben daardoor ook kritischer dan wanneer ik steeds in mijn cocon zit.''

Luister de bovenstaande podcast met Moneybird-eigenaar Joost Diepenmaat voor meer tips tegen werkstress onder medewerkers.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details