Podcast

Moneybird wil wél medewerkers met een echte 9-tot-5-mentaliteit

In tijden van oplopende burn-outcijfers is werkstress een onderwerp dat je als werkgever niet meer kunt negeren. Daarom besloot Joost Diepenmaat, de eigenaar van online boekhouder Moneybird, zich te verdiepen in het onderwerp en zijn werk anders in te richten. Zónder kantoortuin en overmatige berichten in groepsapps. Hij vertelt erover in onze podcast.

De Ondernemer 3 december 2019

17 procent van de medewerkers ervaart burn-outklachten en de zorgkosten voor werkstress bedragen landelijk maar liefst 34 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers die RIVM verzamelde. De alarmerende getallen zorgen ervoor dat steeds meer werkgevers zich moeten verdiepen in het thema werkstress. Zo ook Joost Diepenmaat, die 11 jaar geleden het online boekhoudprogramma Moneybird oprichtte en inmiddels 40 mensen in dienst heeft.

Symptoombestrijding

Toen Moneybird vijf jaar bestond en Diepenmaat zijn eerste personeel aan moest nemen, besloot hij zich in te zetten voor een plezierige en rustige werkplek. Over de oplopende burn-outcijfers zegt hij in de podcast: ,,Ik vind dat je je hier als werkgever best druk over mag maken. De coaching en mindfulness-cursussen die mensen individueel kunnen volgen kunnen heel nuttig zijn, maar het is uiteindelijk maar symptoombestrijding.''

Lees ook: Waarom je je wel/niet mag bemoeien met de gezondheid van werknemers

Om het werkplezier in de organisatie te stimuleren, besloot Diepenmaat het anders te doen dan veel moderne bedrijven. Hij zorgde voor een rustige werkplek en géén kantoortuin, beperkte het telefoongebruik op het werk en introduceerde flexibele vrije dagen voor privéomstandigheden.

9-tot-5-mentaliteit

Nog een opvallende keuze is het stimuleren van een 9-tot-5-mentaliteit bij medewerkers. Waar de 9-tot-5-mentaliteit in de meeste vacatureteksten een soort scheldwoord is, vraagt Diepenmaat zijn medewerkers juist om duidelijke werktijden aan te houden. Volgens Diepenmaat is constant met werk bezig zijn helemaal niet efficiënt. ,,Je kent het gevoel allemaal wel als je net van vakantie terugkomt: dan heb je een soort yes-gevoel en allemaal nieuwe ideeën. Dat gevoel wil je eigenlijk elke dag, maar dat werkt niet als je altijd 'aanstaat'. Nieuwe ideeën krijg je juist als je even niet met werk bezig bent.''

Zelf heeft Diepenmaat in tegenstelling tot veel ondernemers geen fulltime werkweek. Juist door niet constant op het werk te zijn, zegt hij betere beslissingen te maken voor zijn bedrijf. ,,Ik ben daardoor ook kritischer dan wanneer ik steeds in mijn cocon zit.''

Luister de bovenstaande podcast met Moneybird-eigenaar Joost Diepenmaat voor meer tips tegen werkstress onder medewerkers.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer

Een naam voor je bedrijf: waarom niet je eigen naam zoals Bert Hagendoorn?

In deze nieuwe aflevering van De Namarama Show spreekt gastheer Floris Hülsmann met Bert Hagendoorn. Deze topcreatief opereert simpelweg onder zijn eigen naam: 'Bert Hagendoorn'. Waarom hij dat doet en niet een nieuw verzonnen bedrijfsnaam koos? Dat hoor je in deze podcast.

Details