Nieuws Vitaliteit

Zo stimuleer je jouw medewerkers om gezond te eten

Ook met broodjes kroket in het assortiment kunnen werknemers in de bedrijfskantine verleid worden tot gezonde keuzes. Dat schrijft AD op basis van onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam dat vandaag gepresenteerd wordt.

Marloe van der Schrier | Foto: Pixabay 21 februari 2018

Steak restaurant eten restaurant diner pixabay

,,De meeste voedselkeuzes maak je onbewust”, vertelt onderzoeker Liesbeth Velema. ,,Dat is waar we in dit onderzoek gebruik van hebben gemaakt. In de marketing worden bepaalde methodes ingezet om mensen meer aankopen te laten doen, die kennis hebben we hier juist ingezet om mensen richting een gezondere keus te sturen.” En dat zónder de ongezonde producten uit het assortiment te halen.

In de helft van de dertig bedrijfsrestaurants die meededen aan het onderzoek werd bijvoorbeeld korting gegeven op gezonde broodjes, terwijl het ongezonde eten te maken kreeg met een prijsverhoging. Er waren combideals met gezonde broodjes, melk en fruit, gezonde producten werden meer in het zicht gelegd en van gezonde producten werden grotere hoeveelheden (minimaal zestig procent van het totaal) neergelegd. Wat bleek? ,,Voornamelijk de gezonde broodjes, de magere kaas en het fruit werden significant beter verkocht dan in de restaurants waar we geen veranderingen doorvoerden”, aldus Velema.

30+ kaas

Dat er vaker voor 30+ kaas werd gekozen, verbaast Velema misschien nog wel het meest. ,,Als je niet van magere kaas houdt, weet je snel genoeg dat je eigen favoriete merk - in kleinere hoeveelheid – er ook nog gewoon ligt. Daarom verwachtte ik dat de resultaten na twee weken zouden kelderen, maar de hogere consumptie van magere kaas bleef twaalf weken lang constant”, aldus de onderzoekster.

,,Het mechanisme werkt dus. Mensen blijken vaak blindelings iets mee grissen. Waar het meeste van ligt, dat pakken ze. Als je in een supermarkt een groot schap met colaflessen hebt, wordt er meer cola verkocht dan bij een klein schap. Het is leuk dat nu is aangetoond dat het in een bedrijfsrestaurant hetzelfde werkt.”

Stress

Als mensen lunchen in het bedrijfsrestaurant, spelen bovendien vaak onbewuste factoren een rol. ,,Veel mensen willen even bijpraten met collega’s en gewoon iets lekkers eten. De smaak en prijs is daarbij vooral van belang. Als mensen iets ongezonds nemen, vinden ze dat ze dat verdiend hebben door hard werk of stress. De keuzes zijn dus wat onbewuster en mensen kun je op dat moment verleiden iets gezonders te pakken”, aldus Velema.

Velema heeft aan de hand van het onderzoek een handleiding met bovengenoemde strategieën opgesteld voor opdrachtgevers die hier wat mee willen doen. ,,Werknemers verwachten steeds vaker dat een werkgever ook de mogelijkheid biedt om gezond te eten en zich bekommert om de gezondheid van de werknemer. Dit onderzoek laat zien dat je met behulp van bepaalde strategieën gezond eten kan stimuleren.” Overigens werden er op het gebied van salades, frituur- en bladerdeegsnacks, vleesbeleg en snoep nog geen grote verschillen in de verkoop waargenomen. ,,Het leek de goede kant op te gaan, maar dat kon ook toeval zijn.”

Veel mensen willen even bijpraten met collega’s en gewoon iets lekkers eten. De smaak en prijs is daarbij vooral van belang

Liesbeth Velema, onderzoeker