Nieuws Vitaliteit

Thuiswerken: waarom werknemers er vanuit gaan dat jij ze vertrouwt

Werknemers die even ‘stiekem’ boodschappen doen, een wasje draaien of zelfs een rondje hardlopen onder werktijd. Door het thuiswerken is het voor jou als werkgever niet mogelijk om je mensen de hele dag door te controleren. Toch gelooft bijna de helft van de werknemers dat hun werkgever er wel op vertrouwt dat ze thuis net zo hard werken als op kantoor.

Sanne Wolters (AD) 19 oktober 2020

Ontspannen afwezig werknemers thuiswerken

Nu werknemers vanuit huis werken, bepalen zij steeds vaker hun eigen 'openingstijden'.

Dat blijkt uit het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door opleidingsinstituut ISBW onder ruim 1.200 werkenden in Nederland. ISBW onderzocht hoe werknemers tegen hun manager aankijken en wat ze verwachten. Ook nu het leidinggeven bij veel bedrijven op afstand gebeurt, schrijft het AD.

Bijna de helft (48 procent) van de respondenten heeft het gevoel dat jij er als werkgever vertrouwen in hebt dat ze thuis hetzelfde werk verrichten als toen ze nog op kantoor zaten, zo'n 15 procent heeft dat gevoel niet. Ongeveer 40 procent denkt dat hun werkgever verwacht dat ze thuis even productief zijn als op kantoor.

Opbloeien door zelfstandigheid als gevolg van thuiswerken

Een kwart van de werknemers zegt op te bloeien door de zelfstandigheid die het thuiswerken met zich meebrengt. Godelieve Meeuwissen, leiderschapscoach en schrijver van het boek Inspirerend leiderschap op afstand, herkent dit. ,,Door het thuiswerken is de werknemer leidinggevende van zichzelf geworden. Veel mensen vinden dat fijn. Ze bepalen hun eigen openingstijden en wat er in de kantine te koop is. Maar ook wanneer ze even niet bereikbaar zijn.”

Ruim 10 procent van de werknemers voelt zich juist onzeker en vindt het niet fijn om zelf de dag in te delen en zichzelf te motiveren. ,,Deze groep vindt het lastig en heeft het minder in zich. Daar ligt een rol voor de coachende manager. Deze leider helpt werknemers om er meer vertrouwen in te krijgen”, zegt ISBW-directeur Rob Rijbroek.

Medewerkers zijn niet continu meer voor je bezig

Verder blijkt uit het onderzoek dat niet iedereen onder werktijd continu voor de baas bezig is. Bijna een kwart van de werknemers doet huishoudelijke taken onder werktijd, 17 procent doet boodschappen en 14 procent gaat even lekker in de tuin zitten. Een klein deel van de respondenten gaat daar nog iets verder in. Bijna 10 procent doet een hobby onder werktijd, hetzelfde aantal werknemers kijkt televisie, 8 procent gaat even sporten en een procent minder doet een powernap in de baas z’n tijd.

Directeur Rijbroek is niet verbaasd over deze cijfers. Hij zegt het zelf ook te doen en vindt het juist een goed idee. ,,Pauzeren is erg belangrijk. Met al die onzekerheid moet je juist even de tijd nemen om tot rust te komen. Na een pauze ben je weer helemaal fris en fruitig om verder te gaan met je werk.”

"Werkgevers zouden het goede voorbeeld moeten geven door zelf ook even 5 minuten pauze te nemen tussen de Zoomcalls door"

Godelieve Meeuwissen, leiderschapscoach en schrijver

Werkgevers zouden pauzemomenten inderdaad moeten promoten, zegt Meeuwissen. ,,Even de afwas doen is super goed voor de productiviteit en je mentale fitheid. Je kunt echt niet langer dan 50 minuten achter elkaar geconcentreerd werken. Werkgevers zouden het goede voorbeeld moeten geven door zelf ook even 5 minuten pauze te nemen tussen de Zoomcalls door.”

Misbruik maken van ontstane vrijheid

Rijbroek weet dat deze vrijheid voor een grote groep werknemers werkt, maar dat een deel daar ook misbruik van zal maken. ,,Een goede manager geeft aan dat hij de pauzes helemaal prima vindt. Dan hoeft niemand het stiekem te doen en dan voelt het ook niet als iets dat niet mag. Daarmee ga je veel misbruik tegen.”

Door de coronacrisis heeft 20 procent van de werknemers meer contact met de manager. In 22 procent van de gevallen is het contact ook informeler geworden, laat het onderzoek zien. Rijbroek: ,,Het is een groot verschil met de situatie in maart, toen veel werkgevers nog worstelden met leidinggeven op afstand. Nu lijkt dat voorbij en zie je dat de meesten meer de tijd nemen voor hun werknemers.”

Meeuwissen vindt contact heel belangrijk, niet alleen tussen werkgever en werknemer, maar ook tussen collega’s onderling. ,,We moeten hier samen doorheen komen, dus blijf verhalen met elkaar delen. Wij zitten nu bijvoorbeeld als gezin thuis in quarantaine en voor mijn puberzonen is dat allesbehalve een ideale herfstvakantie. Vraag eens wat vaker aan elkaar: Hoe gaat het nou met je?”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.