Academy Personeel
Waarom bloomon alle 160 medewerkers laat kiezen op het GoodHabitz-trainingsplatform
Alle 160 medewerkers van bloomon mogen ‘eindeloos shoppen’ op het online trainingsplatform van GoodHabitz. Zo komt bloomon zijn medewerkers tegemoet in hun individuele leerbehoeftes: of het nu gaat over betere Excel-skills of de kracht van goed slapen. Allemaal voor één vaste prijs per jaar.

,,Ik kan het dashboard er anders wel even bij pakken,” stelt Maud van den Tillaart (26) voor. Ze is happiness manager bij bloomon, de online bloemist waar je een bloemenabonnement kunt afsluiten, en tevens enthousiaste ‘chef GoodHabitz’ binnen het bedrijf. Ze checkt regelmatig het dashboard om te kijken hoe en hoe vaak medewerkers gebruik maken van het platform.
,,Ik zie hier dat Scrum nu de populairste training binnen bloomon is. Daarna komt de training Teamwork en The Power of Sleep. Die laatste heb ik zelf ook gedaan: heel interessant.” Ze scrollt weer wat verder. ,,Hier zie ik dat er in juni 151 lesbezoeken zijn geweest, en in mei 152. Dat vind ik fantastisch, want dat betekent platgeslagen dat bijna iedereen in het bedrijf per maand één les heeft bezocht! Dat is toch een mooie score zo een half jaar na de lancering.”
Lees ook: Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen
'Individuele cursussen mooie aanvulling'
Van den Tillaart had al een tijdje contact met GoodHabitz, toen begin dit jaar het goede moment was om met elkaar in zee te gaan: 1 februari was de officiële lancering binnen het bedrijf. Van den Tillaart: ,,We hadden al eigen leerfaciliteiten in de vorm van de bloomon Academy, maar daar zijn de trainingen vooral gericht op groepen. GoodHabitz biedt individuele cursussen aan en was zo een mooie aanvulling op ons eigen aanbod.”
Bloomon sloot een abonnement af bij GoodHabitz voor 12 maanden, waarmee alle 160 medewerkers onbeperkt gebruik mogen maken van het cursusaanbod. Elke training duurt zo’n 2,5 uur en kun je volgen op je eigen tempo. Als je even twintig minuutjes over hebt, doe je alvast een blokje en pak je volgende week de rest op – zo is het idee. Wat betreft de trainingsinhoud is de keuze reuze: van een cursus Spaans tot het geven van een elevator pitch, en van een introductie culturele diversiteit tot Excel voor gevorderden.
Van den Tillaart: ,,Je kunt eindeloos shoppen, maar daardoor kan het aanbod ook best overweldigend zijn. Gelukkig is er de ‘GoodScan’.” Deze korte zelftest maakt aan de hand van een aantal vragen iemands leerbehoeftes en groeikansen inzichtelijk. Daarnaast krijgt elke medewerker een persoonlijk studieadvies in de vorm van een top-10 aan trainingen die perfect bij diegene passen. ,,Ik raad alle bloomon collega’s dan ook aan om met de GoodScan te beginnen. Zo gaan ze direct vliegend van start.”
- Ook benieuwd wat GoodHabitz kan betekenen voor jouw bedrijf? Ontdek waarom De Ondernemer dit programma speciaal voor de doelgroep heeft geselecteerd én de mogelijkheden die GoodHabitz biedt voor ondernemers in het mkb.
Groepstrainingen voor teams
Persoonlijk maakt Maud van den Tillaart ook veel gebruik van WorkOuts, de groepsversies van de trainingen. ,,Die vind ik heel tof,” zegt ze enthousiast. ,,Elke individuele training in GoodHabitz kun je ook gebruiken als een groepstraining. Dan krijg je een PDF-document met het verloop van de cursus, de bijbehorende filmpjes en vragen. Dat geeft de mogelijkheid aan managers zelf een cursus te faciliteren als ze in hun team bijvoorbeeld een bepaalde leerbehoefte zien.”
Zelf gaf Van den Tillaart laatst bijvoorbeeld een training over culturele diversiteit. ,,Ik ben geen expert op dat gebied, maar het leuke is dat die WorkOut je helemaal meeneemt door het onderwerp. Het begon met een spraakmakend filmpje over hoe een Amerikaanse man bij zijn Japanse schoonfamilie te gast was en daar moest omgaan met de cultuurverschillen aan de eettafel. Door de voorbeeldvragen uit de WorkOut – Wat zou je anders doen? Wat is je eigen ervaring met dergelijke situaties? - kwam er een interessant en diepgaand gesprek op gang. En het voorziet ook weer in mijn eigen leerdoel om vaker trainingen te geven.”
"5,21 euro per persoon per maand. Dat is de investering driedubbeldwars waard"
Telkens terugkeren naar GoodHabitz
Binnen bloomon is GoodHabitz ondertussen goed geland. Na enthousiaste woorden van de oprichter van bloomon tijdens de lancering, maken de meeste collega’s er gebruik van. ,,Ook de managers gebruiken het bij hun Performance Management,” zegt Van den Tillaart. ,,Zo begeleidde ik laatst een collega die zoekende is naar wat ze wil in haar baan en de toekomst. Dan ga je natuurlijk vooral een goed gesprek aan, maar daarnaast heb ik geadviseerd een training over drijfveren te volgen.” Het ultieme doel voor Van den Tillaart is dat het platform een plek is waar medewerkers steeds maar weer naar terug blijven gaan. ,,Als een soort Netflix, maar dan voor persoonlijke ontwikkeling.”
Bloomon betaalde tienduizend euro voor een abonnement voor 0 tot 200 personen voor twaalf maanden. ,,Dat is financieel best een interessante case,” zegt Van den Tillaart. ,,Voornamelijk als je het vergelijkt met de kosten van externe trainingen voor kleinere groepen. Dit is de investering voor ons driedubbeldwars waard."