Nieuws Personeel

Waarom je medewerkers niet tijdens de feestdagen moet complimenteren

Je mensen bedanken voor hun inzet gedurende het afgelopen jaar. Menig werkgever grijpt de feestdagen aan om zijn of haar waardering uit te spreken. Hoewel dit al jarenlang als het beste moment wordt gezien, leert onderzoek dat dit juist niet zo is. ,,Kies voor een relevant moment.”

Redactie De Ondernemer 13 december 2018

Complimenteren feestdagen onderzoek

‘Wat is voor medewerkers het juiste moment om waardering te ontvangen van hun leidinggevenden?’ Timing Uitzendbureau legde deze vraag voor aan 1300 flexkrachten en 85 procent van hen bestempelt de feestdagen niet als de meest geschikte periode. De respondenten geven aan dat zij liever op een willekeurig moment in het jaar te horen krijgen dat zij goed werk leveren.

,,Uit de reactie van flexkrachten blijkt dat waardering belangrijk is, maar dat het vooral oprecht moet zijn”, verklaart Paul Haarhuis als commercieel directeur van Timing. ,,De feestdagen zijn vaak een logisch moment om personeel te bedanken voor de inzet dat jaar. Maar liever ontvangt men waardering tijdens bijvoorbeeld een hele drukke periode. Of na het afronden van een belangrijk of moeilijk project.”

Complimenten en kansen

Arbeidspsychologe Ellen Huijsmans legt uit dat medewerkers het prettig vinden wanneer zij weten dat ze gezien worden en er waardering is voor wie ze zijn en wat ze doen. Het onderzoek laat zien dat 55 procent van de flexkrachten de waardering het liefst in de vorm van een compliment ontvangt. 26 procent geeft de voorkeur aan het krijgen van een kans. ,,Een kans om door te groeien bijvoorbeeld. Dit in de vorm van een interne opleiding of door een certificaat te behalen. Dat is een extra bevestiging van waardering. Het wordt ervaren als een indirect compliment’, aldus Huijsmans.