Nieuws Personeel

Waarom Vodafone half miljoen uittrekt voor thuiswerken

Zes vragen aan manager Stefan Terpstra over het thuiswerkbeleid van Vodafone

Bart van Eldert 2 maart 2016

Thuiswerkenvodafone1065

1 U werkt nu ook vanaf de keukentafel? ,,Vandaag lijk ik niet het goede voorbeeld. Maar ook ik werk 40 procent thuis en het andere deel op kantoor. Zo houden we feeling met elkaar en met alles wat er in het bedrijf gebeurt. Dat is nu ook technisch mogelijk gemaakt voor het hart van onze organisatie, de 200 medewerkers van de klantenservice van Vodafone.''

2 Waarom is de baas blij als de werknemer thuis blijft? ,,Van elk telefoontje weten we hoe tevreden de klant is. Klanten geven thuiswerkers een hogere score. Ze hebben minder afleiding dan op de belzaal. En zo is de service beter. De werknemers zijn ook erg tevreden. Dat hebben we allebei gemeten in een proef.''

3 Hoe weet u nu dat men niet ligt te netflixen? ,,Thuis draai je vanaf de laptop je dienst in hetzelfde systeem. We zien dat je belt of een plaspauze neemt. Als je kwaad zou willen, kun je de boel wel flessen. Wij geven vertrouwen, en dan geven de mensen dat ook terug. Ook zakt het ziekteverzuim en stijgt de productiviteit. De hele operatie kost 500.000 euro. Dat verdient het bedrijf in 2,5 jaar wel terug.''

4 Dus het gaat gewoon om minder kosten en hard werken?Zeker niet. Werken waar en hoe je wilt, is het product van Vodafone. Wij zelf, zijn ook onze ambassadeurs. En hier in Zuid-Limburg zijn veel contactcenters. Minder vaak in de file staan, een goede balans tussen werk en privé: zo maken we ons als werkgever aantrekkelijker. En we dragen bij aan meer auto's uit de spits te halen. Voor ons zijn dat er 158.''

5 Nog regels over hondengeblaf of huilende baby's tijdens het bellen?,,Nee hoor. De enige regel is dat de klant niet mag merken waarvandaan je belt. En daar zorgen de mensen zelf prima voor. Die weten goed wat de klant wil. En in je vaste pauzes kun je best even iets thuis doen, zoals een wasje ophangen.''

6 En overwerken, kan dat ook buiten het kantoor?,,Thuiswerken is voor de werknemer én voor Vodafone flexibel. In drukke tijden geven mensen nu zelf aan: als ik nu de kinderen van school kan ophalen, wil ik best thuis nog een uurtje erbij doen. 89 procent van de mensen gaf aan meer te willen doen dan strikt van ze werd verwacht.''