Nieuws Personeel
'Werkgevers moeten ergonomisch werken stimuleren'
Ergonomie op de werkvloer is nodig om de veiligheid, de gezondheid, het comfort en de efficiency van werknemers bevorderen. Toch heeft een derde van de werkgevers weinig tot geen aandacht voor ergonomisch werken. Zo blijkt uit onderzoek van Manutan onder ruim 1200 werknemers van kantoren, werkplaatsen en magazijnen. 33% van de werknemers loopt hierdoor heeft lichamelijke klachten (pijn of vermoeidheid) door het werk.

Het gebrek aan ergonomisch werken belemmert een derde van de werknemers sterk in hun dagelijks werk. Het aantal mensen met lichamelijke klachten is het grootst bij mensen die werken in een magazijn, werkplaats of op het buitenterrein (40%). Van de mensen met een administratieve baan geeft 25% aan lichamelijke klachten te hebben. Bovendien heeft driekwart van de werknemers er niet alleen op het werk, maar ook in hun privéleven last van.
Geen hulpmiddelenMagazijn- en werkplaatsmedewerkers wijten deze klachten aan te lang staan (41%) en een te hoge werkdruk (35%). Ook geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan regelmatig voorwerpen te moeten tillen of verplaatsen, waarvoor de werkgever niet voldoende hulpmiddelen ter beschikking stelt. Met als gevolg pijn in rug, nek, schouders, benen, knieën en voeten.
Onder kantoorpersoneel zijn de meest gehoorde klachten: vermoeide ogen en pijn in rug, nek en schouders. Zij noemen ‘te lang zitten’ en verkeerd meubilair als oorzaak van de klachten.
AngstHoewel een groot deel van het kantoorpersoneel (82%) dit bespreekt met hun werkgever, heeft 18% van hen en maar liefst 26% van de magazijn- en werkplaatsmedewerkers hier moeite mee. Ze zijn naar eigen zeggen bang als ‘klager’ te worden bestempeld. Een kleiner deel is bovendien bang door hun collega’s als ‘slap’ of ‘zwak’ te worden gezien wanneer ze zeggen dat ze behoefte hebben aan hulpmiddelen.
Lydia Rongen, HR Manager Benelux bij Manutan, vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgwekkend. “Als mensen hun mond maar houden, terwijl ze met eenvoudige hulpmiddelen veel prettiger zouden werken, schiet niemand daar iets mee op.”
Stimulerende rol werkgeverRongen ziet in de oplossing van het probleem een belangrijke rol voor werkgevers. “Natuurlijk moet je als werknemer je mond open doen en eens kijken welke hulpmiddelen jou kunnen helpen. Maar werkgevers kunnen de toon zetten door hardop uit te spreken dat het heel belangrijk is om aan te geven of je alle hulpmiddelen hebt om je werk goed en prettig te doen. Ze moeten dat echt stimuleren en serieus nemen. Je wilt toch liever iemand die helder aangeeft waar hij tegenaan loopt, dan iemand die straks voorgoed thuis zit omdat hij nooit iets durfde te zeggen!”
Praktische oplossingenZo weet iedereen inmiddels wel dat lang zitten niet goed is en dat een juiste bureaustoel van groot belang is. Minder bekend is wellicht het bestaan van een speciale mat waardoor klachten bij ‘lang staan’ sterk kunnen verminderen. Rongen: “Er zijn voor elke werkplek uitstekende praktische oplossingen om het werk gezonder en prettiger te maken.”