Nieuws Personeel

Zo houdt Burgers' Zoo het park draaiende

Waar veel mensen samenkomen, is werk aan de winkel. Op zoek naar de ondernemers achter Burgers Zoo.

Hendrielle de Groot 5 mei 2016

Dierenpark Koninklijke Burgers' Zoo in Arnhem trekt ruim een miljoen bezoekers per jaar. In het Safari Meeting Centre geven biologen lezingen over verandermanagement.

KlapstukEen paarse zeekomkommer ligt roerloos op een bed van koraal, een hamerhaai zwemt voorbij. Dit is de wondere wereld van de Ocean, een nabootsing van het koraalrif van de Indopacifische Oceaan.

,,Het koraal is ons klapstuk," zegt Alex van Hooff, directeur van dierenpark Koninklijke Burgers' Zoo. ,,Veel bezoekers weten niet dat het om echt koraal gaat. Ze kijken vooral naar de haaien en andere dieren."

UniekDe combinatie van grootschalige ecodisplays - natuurgetrouwe woestijnen, regenwouden en aquaria - maken Burgers' Zoo volgens Alex uniek in Europa. Of bezoekers nu in de Rimba, Desert, Ocean of Bush zijn, ze worden ondergedompeld in de leefwereld van de dieren. ,,We willen niet alleen de dieren laten zien, maar de bezoekers ook de ecosystemen laten beleven. Hoe is het om in zo'n groot oerwoud te lopen?"

FamiliebedrijfBurgers' Zoo opende de deuren in 1913. Aan de wieg van het familiebedrijf stond Johan Burgers; inmiddels staat de vierde generatie aan het roer. Alex van Hooff is geboren en getogen in Arnhem en weet niet beter dan dat er beren, tijgers en stokstaartjes in de achtertuin rondlopen. Met zijn echtgenoot Bertine is hij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het park. Zijn moeder vervult een adviserende rol.

Bestbezochte attractieIn 2015 trok Burgers' Zoo ruim 1 miljoen bezoekers. Daarmee is het de bestbezochte attractie van Gelderland. Gevraagd naar de sleutel tot het succes hoeft Alex niet lang na te denken. Dierenwelzijn heeft altijd hoog in het vaandel gestaan, vertelt hij. Geen krappe kooien, maar ruim opgezette verblijven die sterk lijken op de natuurlijke leefomgeving van de dieren. ,,Bezoekers vinden het mooi dat wij onze dieren veel ruimte en vrijheid geven."

Tekst gaat verder onder de afbeelding

MedewerkersMinstens zo belangrijk als de verblijven zijn de medewerkers. ,,Als je geen goede verzorgers, biologen of dierenartsen hebt, kun je bouwen wat je wilt en je kunt gouden deurgrepen plaatsen, maar als je bezoekers geen aangename dag beleven, zullen ze niet terugkomen. En als het bij de verzorging verkeerd gaat, is het welzijn van de dieren niet gewaarborgd en hebben ze geen goed leven."

VernieuwenOm het succes te continueren is Burgers' Zoo voortdurend aan het vernieuwen. Concurrentie komt niet alleen van andere dierenparken, maar van de vrijetijdsmarkt in de volle breedte, van bioscopen tot pretparken. ,,Een dierenpark is niet veel anders dan een ander bedrijf. We moeten onszelf steeds in de kijker spelen."

Dat doet Burgers' Zoo onder meer met festiviteiten in elke vakantie. Tijdens het Burgers' Light Festival kun je 's avonds bijvoorbeeld langs verlichte dierfiguren wandelen. ,,De Bush is dan helemaal uitgelicht, heel feeëriek."

En natuurlijk is het dierenpark aanwezig op social media. ,,Mensen willen meemaken wat er gebeurt in ons park. Bezoekers sturen ons waanzinnig mooie foto's, die wij dan publiceren."

PartnersIn het laagseizoen werken tweehonderd mensen in het dierenpark, van dierverzorgers tot ijsverkopers. Op hoogtijdagen komen daar honderd seizoenskrachten bij. Daarnaast zijn er tientallen toeleveranciers. Tot de partners behoren hogescholen en universiteiten. Medewerkers en externe partijen hebben volgens Alex de passie voor dieren en bezoekers gemeen. ,,Die drive, die betrokkenheid is mooi om te zien. Net als elke organisatie is dit een soort ecosysteem. Je hebt alles en iedereen nodig om het goed te laten functioneren.''

Voor Burgers' Zoo is het belangrijk dat partners de duurzaamheidvisie van het bedrijf delen. ,,Als we de bezoekers willen laten zien hoe mooi de natuur is en onze bewondering en verwondering willen overbrengen, vind ik dat we ook onze ecologische voetafdruk, de hoeveelheid energie die we verbruiken, zo klein mogelijk moeten houden."

Op alle niveaus in de organisatie wordt meegedacht. ,,Een kok viel het op dat we veel voedsel verspilden. We zijn toen aan het rekenen geslagen en het bleek te gaan om zestig ton per jaar. We willen het eten natuurlijk niet klaarmaken voor de vuilnisbak. Samen met een externe partij hebben we een voorspellend computerprogramma ontwikkeld dat vraag en aanbod beter op elkaar afstemt. Zo hoef je bijvoorbeeld minder broodjes kaas weg te gooien."

Zakelijke gasten,,Deze route lopen zakelijke gastenook altijd, op weg naar het Safari Meeting Centre," zegt hoofd sales & events Simone Sanders op de route door de tropisch warme Bush. ,,Je komt meteen in een andere wereld terecht."

Vanuit de jungle opent ze twee houten deuren, die toegang geven tot een lange hal. De deurgrepen zijn gemaakt van de horens van een koedoe, een Afrikaanse antilope. Bij de longneckbar, een met giraffeprint vormgegeven bar, kun je een drankje halen, vanaf het terras kijk je uit op de savanne, met zebra's en giraffen.

InkomstenbronHet Safari Meeting Centre, in 2007 gebouwd en ontworpen in Afrikaanse stijl, is een belangrijke inkomstenbron. Als het toeristisch laagseizoen is, is de bezettingsgraad van het congrescentrum juist het hoogst. Vandaar dat het park 365 dagen per jaar open is en toch rendabel kan zijn. Bedrijven kunnen de ruimte huren voor vergaderingen, meetings en congressen. Ook zijn er arrangementen voor workshops, bedrijfsuitjes en teambuildingsactiviteiten, waarbij de natuur de inspiratiebron is. Zo worden tijdens zakelijke meetings lezingen gegeven door biologen. Simone: ,,Die gaan bijvoorbeeld over verandermanagement. Wat kunnen we van de natuur leren als het om veranderingen gaat? De natuur houdt dan een spiegel voor."

Het congrescentrum heeft diverse organisaties en landelijke politieke partijen te gast gehad. ,,We bedienen een breed palet aan branches. Met name de zorgbranche, uitgevers, ICT, bedrijven uit de agrarische sector en overheidsgerelateerde instellingen weten ons goed te vinden. Mensen kiezen bewust voor de unieke beleving."

Aan die beleving werkt iedereen in Burgers' Zoo hard mee. De lijnen zijn kort, de sfeer is informeel. ,,We doen het met elkaar en zijn allemaal een belangrijke factor in het geheel, van receptionist tot schoonmaker en dierverzorger. Op drukke dagen staat Alex, onze directeur, de auto's op het parkeerterrein te regelen."

Gastvrijheid staat hoog in het vaandel, vervolgt ze. ,,Ik vind het mooi om gasten het wauw-effect te laten ervaren. Dat ze de natuur bewonderen, zich verwonderen en vol energie weer naar huis gaan."

Het team:

Gijs van Bovene verzorgt het eten

De samenwerking tussen horecagroothandel Hanos en Burgers' Zoo bestaat bijna twintig jaar. Accountmanager Gijs van Bovene: ,,Wij zijn verantwoordelijk voor het totaalpakket van de horeca, van verse vis tot groenten en schoonmaakmiddelen. Daarnaast leveren we diervoeding van hoogwaardige kwaliteit." Hanos heeft daarnaast een adviserende rol. ,,We hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat er naast de Nederlandse merken nu ook een speciaalbier uit Duitsland te koop is in het park."

Net als de dierentuin is Hanos een familiebedrijf. ,,Dat maakt de band wel bijzonder."

Henk Luten checkt de dieren

Dierenarts Henk Luten werkt al 25 jaar voor Burgers' Zoo. Als zzp'er is hij dagelijks in het park te vinden. Hoestende apen, kreupele zebra's, van alles komt voorbij. ,,Mijn ogen, oren en stethoscoop zijn mijn instrumenten. Als een dier sloom en ongeïnteresseerd is, maak ik een behandelplan. Verdoven of niet, vangen of niet, medicijnen of toch even afwachten. Bijvoorbeeld een rifhaai vang je niet zomaar." Het wederzijdse vertrouwen is groot. ,,Ik krijg alle vrijheid mijn vak naar beste kunnen uit te oefenen en het park vertrouwt op mijn veterinaire expertise."

Marco van der Linden regelt beeld en geluid

Het Arnhemse bedrijf Fidato installeerde de audiovisuele apparatuur van het Safari Meeting Centre, het congrescentrum van Burgers' Zoo. ,,Dat begon met het auditorium en de foyer," vertelt directeur Marco van der Linden. ,,Later kwamen daar de lodges, de zalen en het grote restaurant bij. Toen de bouw was voltooid, gingen we de technici detacheren, zoals cameramensen en geluidstechnici. Voor sommige bijeenkomsten is namelijk aanvullend geluid, beeld of zelfs technische bediening nodig."

De klantgerichtheid van het park spreekt Marco erg aan. ,,Wij nemen de rol van Burgers' Zoo over, als dienstverlener in een technisch gastheerschap."

Albert Kemperman geeft tips voor de koffie

De Arnhemse koffiebranderij Peeze, waar 55 mensen werkzaam zijn, levert al ruim twintig jaar koffiemelanges en theeproducten aan Burgers' Zoo. Albert Kemperman, salesmanager bij Peeze: ,,Burgers' Zoo en Peeze zijn allebei als bedrijven erg betrokken bij duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen."

Daarom is de koffie klimaatneutraal, wat betekent dat de klimaateffecten in de koffieketen tot nul zijn teruggebracht.

André Hilvers levert stengels in de vorm van een slang

,,We hebben in de loop van de jaren een heel scala aan producten geleverd, zoals uienbrood en plaatbrood," vertelt André Hilvers, directeur productie van de Arnhemse bakkerij Hilvers. Het bedrijf levert sinds 1953 brood en gebak aan Burgers' Zoo. ,,Voor specialistisch gebak en brood komt Burgers' Zoo bij ons. Bijvoorbeeld kaasstengels in de vorm van een slangetje. De producten worden soms speciaal voor het dierenpark op maat gemaakt. De contacten zijn goed. Als er feestelijkheden zijn, kloppen ze vaak bij ons aan. Ook zijn er overeenkomsten tussen onze bedrijven. Burgers' Zoo vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Wij zijn als bakkersbedrijf ook bewust bezig met milieu, energieverbruik en het personeel dat wij in dienst nemen."