Nieuws Personeel

Zo profiteer je van de vele generaties op de werkvloer

Elk bedrijf krijgt te maken met werknemers van verschillende leeftijden. Hoe je ervoor zorgt dat de generaties niet botsen, vertelt consultant en specialist teamrollen Yoeri Sijl.

René Bogaarts | Foto: Pixabay 11 september 2018

Generatie werken profiteren

Hoe profiteer je optimaal van de vele generaties werknemers? En hoe voorkom je conflicten?

Zeker nu bedrijven alle werknemers keihard nodig hebben, zie je een grote hoeveelheid aan generaties op de werkvloer. Over de vraag hoe je daarmee om moet gaan worden complete handleidingen geschreven. Het klopt misschien gedeeltelijk dat de babyboomers hardwerkend en loyaal zouden zijn, en dat de in de jaren zestig en zeventig opgegroeide generatie X individualistischer en ondernemender. Maar om heel eerlijk te zijn, vind ik dat het generatie- denken een karikatuur van mensen maakt. Ieders individuele talent zou doorslaggevend moeten zijn.

Ideale mix

Wij kijken naar ieders kwaliteiten, zoeken uit wat een bedrijf of organisatie nodig heeft en proberen een ideale mix op te stellen. Dat doorbreekt het generatie-denken. Los daarvan heb je natuurlijk wel te maken met mensen in verschillende levensfasen. Ouderen hebben veel ervaring en kunnen putten uit een ruime bron van informatie, jongeren bruisen van de nieuwe ideeën. Maak daar gebruik van, bijvoorbeeld door jongeren de kar te laten trekken en de ouderen er als experts en ervaringsdeskundigen bij te betrekken.

Conflicten

Om te voorkomen dat zo'n werkverdeling een bron van conflicten wordt, moet je zorgen dat mensen begrip voor elkaar krijgen. Iedereen moet voor zichzelf scherp krijgen waar hij goed in is en waar hij energie van krijgt. Daar zijn allerlei tests voor. Als je de uitkomsten ervan open met elkaar deelt, ontstaat wederzijds begrip. Wie op het verleden is gericht, kijkt hoe een probleem destijds werd aangepakt, terwijl een ander zoekt naar nieuwe mogelijkheden en ideeën. Beide strategieën zijn niet verkeerd. Als je beseft hoe de ander tot een mogelijke oplossing komt, kun je elkaar versterken.

Vragenlijst

Mkb-ondernemers kunnen dat zelf organiseren. Een goede P&O-medewerker kent de verschillende methodieken die daarvoor te gebruiken zijn. Soms kan het handig zijn het door een buitenstaander te laten doen. Bij Leeuwendaal gebruiken we de CliftonStrengths van het Amerikaanse Gallup, waarvan we exclusief partner zijn. Daarbij worden via een vragenlijst ieders talenten in beeld gebracht. Dat loopt uiteen van leergierigheid tot strategisch denkvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel. Een top-5 van sterke punten vormt iemands handleiding bij de ontwikkeling in de samenwerking met anderen.

Yoeri Sijl is consultant bij Leeuwendaal. Hij is onder meer gespecialiseerd in de rollen die mensen in een team kunnen vervullen.