How-to Personeel
Onterechte ziekmeldingen van werknemers? Zo voorkom je ze
Het griepseizoen is aangebroken en het aantal ziekmeldingen op het werk zal ongetwijfeld snel stijgen. 58 procent van de werknemers zegt te vermoeden dat collega's weleens onterecht thuisblijven. Dit heeft meerdere oorzaken waar jij als werkgever wat aan kan doen.

Priscilla van Agteren | Foto: Shutterstock
Dat collega's elkaar onderling niet altijd vertrouwen als het gaat om ziekmelding, blijkt uit recent onderzoek onder 1038 Nederlandse werknemers in loondienst, uitgevoerd in opdracht van XpertHR. Van de ondervraagden zegt 39 procent dat zij collega's die zich regelmatig ziek melden wantrouwen. Voornamelijk oudere werknemers zijn sceptisch over de ziekmeldingen van collega's. Van de ondervraagden van 60 jaar en ouder zegt maar liefst 71 procent weleens te denken dat anderen onterecht thuisblijven. Onder werknemers tussen de 50 en 59 jaar is dat 53 procent.
Dat kan liggen aan het andere tijdsbeeld waarin zij opgegroeid zijn, vertelt Wieneke Brandt van XpertHR aan AD. ,,De oudere generatie is over het algemeen wat calvinistischer ingesteld en meldt zich niet snel ziek. Bij een jongere collega zullen ze een ziekmelding dan eerder als onterecht zien.’’
Aandacht verdelen
Er kan ook iets anders aan de hand zijn. Bijvoorbeeld dat jij als werkgever de aandacht (nog) niet optimaal verdeelt. ,,Werknemers in de hogere leeftijdsgroepen hebben nog flink wat jaren voor de boeg, maar over het algemeen worden zij in veel organisaties een beetje vergeten. Er wordt minder tijd en moeite in hen gestoken dan in jongere werknemers.’’ Dat maakt ontevreden. ,,Ik kan me voorstellen dat je dan wat pessimistisch wordt over je werk en je collega's. Bovendien, als een ander zich veel ziek meldt, dan komt het werk bij jou terecht. Dat stemt ook niet vrolijk.’’
Maar hoe vaak melden werknemers zich werkelijk onterecht ziek? Twaalf procent van de ondervraagden zegt weleens thuis te zijn gebleven omdat ze geen zin hadden om te werken. De groep werknemers tussen 30 en 39 jaar geeft relatief gezien het meest aan weleens thuis te zijn gebleven vanwege een gebrek aan motivatie. Van hen zegt bijna 16 procent zich onterecht ziek te hebben gemeld omdat ze er die dag echt geen zin in hadden.
"Werkgevers moeten zorgen dat de werksfeer goed is en dat mensen zich gehoord en gezien voelen"
Werkdruk
Werknemers in dienst hebben nu eenmaal een x aantal dagen waarop ze ziek mogen zijn. Is het dan zo erg dat iemand die gebruikt voor iets anders dan uitzieken? Een onterechte ziekmelding is volgens Brandt een zorgelijk signaal. ,,Een gebrek aan motivatie bij werknemers geeft aan dat er iets niet goed zit.’’ Vaak heeft een veelvoud aan onterechte ziekmeldingen te maken met een te hoge werkdruk. ,,Als het werk mensen te veel wordt, halen ze minder plezier uit hun baan en raken ze hun motivatie kwijt. Dan wordt de drempel lager voor iemand om zich zomaar ziek te melden.’’
Meldt een medewerker zich vaak ziek, dan moeten er bij jou als werkgever alarmbellen afgaan. ,,Of diegene heeft te veel hooi op de vork moeten nemen en stevent af op een burn-out, of diegene is zo ontevreden en ongemotiveerd dat hij of zij na verloop van tijd op zoek gaat naar een andere baan. Wil je je mensen niet kwijtraken, dan zul je scherp moeten zijn op ziekmeldingen.’’
Zorg dat je mensen zich trots voelen
Werknemers die trots zijn op hun werk en het naar hun zin hebben op de werkvloer, zullen veel minder snel geneigd zijn niet te komen werken omdat ze geen zin hebben, aldus Brandt. ,,Werkgevers moeten daarom zorgen dat de werksfeer goed is en dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Hebben ze het goed gedaan, dan verdienen ze een compliment. Je trots voelen op je werk is een hele goede bron van motivatie.’’