Nieuws Personeel

Zo wist het Tilburgse LiveWall klanten als Spotify, KLM en McDonald's aan zich te binden

Van een in bier ondergedompeld idee naar een vooruitstrevend digitaal bureau met klanten als Coca-Cola, KLM, Spotify en (internationale) voetbalclubs. De Tilburgse onderneming LiveWall groeit gigantisch. De gemiddelde leeftijd van de werknemers? Rond de 26 jaar.

Bas Vermeer/AD | Foto: Beeld Werkt 20 april 2019

Livewall

,,Ik denk wel eens ‘Jezus, wat gebeurt hier allemaal? Zitten al die mensen hier echt te werken?’” In de tuin voor het Duvelhok aan de St. Josephstraat in Tilburg blikt Eelco van de Wiel (32) terug op de relatief korte, maar turbulente geschiedenis van LiveWall zo schrijft het AD.

Het bedrijf dat in 2011 als idee ontstond, dat in 2014 al achttien medewerkers telde en waar nu - vijf jaar later - zo'n 70 mensen werken.

Speler nummer 14

Een bedrijf dat dan ook om de haverklap uit haar jasje groeit. Eerst zetelde het in bedrijfsverzamelgebouw Villamedia, vervolgens bovenin de oude Midi, nu in het Duvelhok. Maar niet voor lang meer. ,,We zijn alweer op zoek naar een nieuwe locatie binnen Tilburg.”

Zonde, lijkt het, want het pand is prachtig. Hippe werkomgevingen, er staat een bar, bovenin werken de developers tussen de boekenkasten, op de begane grond prijken de voetbalshirts van clubs. Van Willem II en Ajax tot Real Madrid. Partijen waar ze mee samenwerken. En omdat mede-eigenaar Frits Mahovic Cruijff verafgoodt, is ieder shirt van speler nummer 14.

Bier & beter

Samen met Mahovic begon het, aan het bier bij café Studio. Daar ontstond het idee voor ‘de LiveWall’, heel simpel gezegd een groot scherm waar mensen via sociale media berichtjes naar kunnen sturen. Die zijn dan voor iedereen op het scherm te zien. Diezelfde avond was het idee - dat ‘na nog meer bier nóg beter werd’ - aan café Studio verkocht.

Eelco: ,,Er was meteen veel interesse van media en merken, vanaf dat moment ging het hard. We hadden ook geluk. In het eerste jaar werden we opgepikt door de NBA (National Basketball Association van Amerika). Geen idee hoe ze bij ons terechtkwamen, maar ze belden opeens ‘jongens kunnen jullie eens meedenken over hoe we dit interactief maken?’”

Van het één kwam het ander. ,,Live interactie is een kleine wereld waar referenties heel belangrijk zijn. Op een gegeven moment werden we de ‘jongens van LiveWall’.” Hij glimlacht: ,,En dat verander je niet meer.”

LiveWall verscheen door de jaren in veel gedaanten. Een variant op de telefoon. Op televisie. Zou het niet leuk zijn om het in de bioscoop te doen? Dat lukte. En nog groter, dachten de twee bedenkers, in voetbalstadions? Yep, ga maar eens in de rust bij een wedstrijd van Willem II kijken: via grote schermen kun je er meedoen aan een voetbalquiz, de antwoorden voer je in op de app op je telefoon.

Alle kanten op

De LiveWall wás het paradepaardje, deze dagen is het nog maar een klein stukje van het bedrijf. Al innoverend schoten de ondernemers alle kanten op. Nu maakt het bedrijf (onder de naam van het allereerste product) campagnes, mobiele apps, levert het content, zet het digitale platforms op en schieten ze zelfs tv-commercials.

Enkele voorbeelden: van de Dumpert-app, een Goede Tijden, Slechte Tijden-spel, de site voor The Voice, een campagne voor McDonald's tot campagnes in tachtig landen voor KLM. Allemaal uit de koker van LiveWall. En ‘live’ blijft daarbij belangrijk, vertelt Van de Wiel.

De slimheid zit daarbij vaak ook aan de achterkant. Het is een heel gecompliceerd technisch verhaal - een artikel op zich - maar bij LiveWall hebben ze voor KLM de online advertenties zo ontwikkeld dat ze naar gelang van allerlei facetten, van locatie tot vliegprijzen, worden aangepast aan de doelgroep. ,,Vroeger schoot je vijftien reclame's, nu neemt een handige tool dat over.”

Rocksterren

Zijn ze nu een reclame- of IT-bureau? ,,Ik denk dat de kracht juist is dat we daartussenin zweven. Dat we die twee combineren. Heel weinig clubs zijn daar goed in. De meeste reclamebureaus stoppen bij het idee, maar wij zijn zowel bedenkers als makers.”

In het begin overwogen ze om de stap naar Amsterdam te maken, omdat er best veel klanten zitten. ,,In het tweede jaar hadden we daar een kantoortje, maar daar zijn we nooit geweest. Al hebben we er nu wél weer een afdeling zitten. Maar hier in Tilburg hebben we de Brabantse nuchterheid én zitten we goed met onderwijsinstellingen, ook uit Den Bosch en Breda.”

Tot een jaar geleden kwam 80 procent van LiveWall-medewerkers rechtstreeks vanaf de studies uit de omgeving: van communicatie en mediadesign, it-opleidingen, de IEMES tot marketingmanagement. Tegenwoordig trekt LiveWall ook meer mensen van ‘buiten’ aan.

De gemiddelde leeftijd van het personeel is jong, 26 jaar. Generaties die met social media en computers zijn opgegroeid. Grappig om te zien: op de afdeling sales lopen er vrouwen rond, maar de eerste verdieping - developers/programmeurs - is één en al man.

En ja, het prototype IT-nerd prevaleert. Eelco lacht. Hij leerde zichzelf rond zijn veertiende programmeren, probeert nog altijd op die manier aan projecten mee te werken. ,,Dat kon je vroeger niet zeggen, maar nerd zijn is te gek nu. Het zijn de nieuwe rocksterren.”