Nieuws Personeel

Zo word je een écht divers bedrijf

Veel organisaties willen heus ‘iets doen’ met diversiteit, maar hoe pak je dat concreet aan? Zakenvrouw Deniece von Harras laat het deze dinsdag zien tijdens haar eerste Diversity Summit in het Hilton in Rotterdam. En geeft hier alvast wat eerste tips.

Jette Pellemans | Foto: Prisca Visser 3 november 2018

Deniece Diversity Summit diversiteit

Een evenement organiseren zoals de Diversity Summit, is een lang gekoesterde zakelijke droom van Von Harras. ,,De overheid, opdrachtgevers én de doelgroep bij elkaar op één plek: dat wilde ik al heel lang. Dan kun je nog eens afspraken maken.”

Deniece von Harras (37) zet zich al langer in voor meer diversiteit op de werkvloer. Tot nu toe richtte haar missie zich voornamelijk op het aandeel van vrouwen in topposities. Met de Diversity Summit trekt ze het begrip diversiteit wat breder, en gaat het ook over etniciteit, geloof, leeftijd, de LGBT-gemeenschap of mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt.

Von Harras is een veelgevraagd spreker over diversiteit, adviseert bedrijven over dit onderwerp en richtte succesvolle netwerken op als SmartUp Network en NL Zakenvrouwen. Zelf is ze in 2017 verkozen tot Rotterdamse Zakenvrouw van het jaar en in 2014 was ze de Etnische Zakenvrouw van het jaar, vanwege haar Moluks Indische achtergrond.

Geen hype

Von Harras is iemand die denkt in oplossingen en concrete stappen. ,,Veel bedrijven zeggen dan zoiets als: ‘we willen als organisatie de samenleving van buiten naar binnen halen’. Ja, mooi plan hoor, maar welke concrete acties zitten daar aan vast? We moeten oppassen dat diversiteit niet een hype of een leeg containerbegrip wordt.”

Dus zijn de sessies aanstaande dinsdag erop gericht op hóe je je onderneming diverser kunt maken. Grote bedrijven als KPN en de Rabobank vertellen in ‘break-out sessies’ hoe zij omgaan met diversiteit. Al is het niet éénrichtingsverkeer: de sessies zijn opgezet als een workshop met input van de deelnemers. Tickets kosten €149 – daarvoor mag je wel met twee personen naar binnen.

Chief Diversity Officer

Een advies dat dinsdag zeker voorbij zal komen, is dat bedrijven structureel mensen en budget vrij moeten maken voor diverisiteit. ,,Ik vind dat ieder bedrijf een Chief Diversity Officer zou moeten hebben. Iemand die zich fulltime met dit onderwerp kan bezig houden, in plaats van de HR-manager die diversiteit als extra taakje erbij krijgt. Het moet niet een project zijn van een jaar, maar structureel in het DNA van een organisatie gaan zitten.”

Die Chief Diversity Officer kan zich dan bezig houden met actief zoeken naar minderheidsgroepen voor het vervullen van een vacature. ,,Ik adviseer hen: kijk bijvoorbeeld eens naar studieverenigingen voor nieuwe aanwas. Die verenigingen bestaan ook voor dove mensen, of voor moslims. Je moet op plekken zoeken waar je niet als eerste aan zou denken.”

Klinkklare onzin

Het argument van bedrijven ‘we willen wel, maar we kunnen ze niet vinden’, vindt Von Harras dan ook klinkklare onzin. ,,Bedrijven zeggen dat er te weinig vrouwen zijn die een topfunctie willen bekleden. Nou, ik heb een netwerk met dertienduizend ambitieuze vrouwen. De zalen zitten vól! Bedrijven zoeken gewoon niet hard genoeg.”

Een Chief Diversity Officer aanstellen klinkt leuk, maar is voor een MKB-onderneming niet echt reëel. Hoe kunnen zij een diverser personeelsbestand realiseren? ,,Een simpele maatregel om meer vrouwen aan te nemen zou kunnen zijn: start een sollicitatieprocedure met evenveel mannelijke als vrouwelijke sollicitanten. Of zoek ook eens op andere platforms dan LinkedIn. Soms kun je beter kijken op Instagram bijvoorbeeld.”

De bedoeling is dat deelnemers dinsdag met praktische tips & tricks de deur uit lopen. ,,Want zeggen dat je wat gaat doen is niet genoeg. Een meetbaar resultaat, daar ga ik voor.”

Zo pakten zij het aan: 3x bedrijven met succesvolle diversity-initiatieven

Vluchtelingen meet & greet bij Hilton

Samen met Vluchtelingenwerk Nederland organiseerde hotelketen Hilton afgelopen mei een ‘meet & greet’ tussen vluchtelingen en Hilton-recruiters van verschillende vestigingen. Meer dan 150 vluchtelingen kwamen er op af. Ze konden kijken of er een functie in de keuken, achter de balie of in de schoonmaak voor hen beschikbaar was, of hun CV laten checken. Zowel Hilton als Vluchtelingenwerk waren erg enthousiast over de proef.

Gebaarista’s bij Rabobank

Wil je in het hoofdkantoor van de Rabobank een cappuccino bestellen? Dan doe je dat bij een ‘gebaarista’s’: een dove of slechthorende medewerker die in de koffiecorner werkt. Door op een knop te drukken, kun je leren met welke gebaren je een koffie kunt bestellen. De Rabobank zette deze samenwerking op samen met Ctalents en cateringpartner Eurest.

Mini-milkshake festival in Amsterdam

Een dag vóór het reguliere Milkshake festival – een dance festival in Amsterdam met 34.000 bezoekers – is er sinds drie jaar een Mini Milkshake-editie voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij die normaal gezien niet zo makkelijk naar een festival kunnen, kunnen op Mini Milkshake toch een festival-ervaring beleven. Zorgorganisaties Philadelphia en Cordaan zijn co-partners van het project.