Nieuws Politiek
Pieter Omtzigt start NSC, zelfde naam als Naardens marketingbureau: website door het dak
Curieus is het wel: uitgerekend een marketingbureau dat bedrijven helpt met het ’bouwen van een merk’ heeft dezelfde naam als Pieter Omtzigts politieke partij. Managing director Thomas Brouwers van NSC: ,,Onze website heeft in een dag tijd meer bezoekers gehad dan in een hele maand."

Pieter Omtzigt tijdens een van de vele interviews, na de bekendmaking van de oprichting van zijn politieke partij. Foto: ANP.
Nieuw Sociaal Contract. Het was eerst de naam van het boek van Pieter Omtzigt, nu weten we dat het ook de naam is van zijn nieuwe politieke partij. Maar: Nieuw Sociaal Contract wordt in de volksmond ook al snel NSC en laat nu uitgerekend een bedrijf in Naarden ook zo heten, schrijft De Gooi- en Eemlander.
Managing director Thomas Brouwers van NSC ziet er de humor wel van in, vertelt hij. ,,Onze website heeft in een dag tijd meer bezoekers gehad dan in een hele maand. Maar tegelijk is het natuurlijk ook tamelijk amateuristisch dat de partij hier niet beter over heeft nagedacht. Dit had aan de voorkant beter geregeld moeten worden. Een degelijk advies had geen kwaad gekund."
'NSC: wat zijn de merkwaarden? Waar staan ze precies voor?'
Een goede marketeer had het onderscheidend vermogen van de partij beter in kaart gebracht, stelt Brouwers. ,,Wat zijn de merkwaarden van hen? Waar staan ze precies voor? Over de naam Nieuw Sociaal Contract breek je toch je bek? En het is eigenlijk ongelofelijk dat ze nog geen url hebben. Vandaar dat al het verkeer bij ons op de site terechtkomt. Iedereen zoekt immers op NSC.”
"Onder druk wordt alles vloeibaar. Als Omtzigt er een mooi bedrag voor wil betalen, ben ik bereid over verkoop na te denken”
'Pieter Omtzigt mag mij altijd bellen'
Thomas Brouwers van NSC zegt in De Gooi- en Eemlander dat Pieter Omtzigt van NSC hem altijd mag bellen voor marketingadviezen. ,,Dat is onze corebusiness. Dat is onze specialiteit, merken bouwen en bedrijven adviseren over hun communicatiestrategie.” Zijn url NSC.nl is volgens Brouwers in principe niet te koop. ,,Maar onder druk wordt alles vloeibaar. Als Omtzigt er een mooi bedrag voor wil betalen, ben ik bereid over verkoop na te denken.”
Aan de website wordt nog gewerkt is te lezen op de homepage van nieuwsociaalcontract.nl, het YouTube-kanaal van Pieter Omtzigt behoudt vooralsnog zijn eigen naam.
Naamexpert Floris Hülsmann: 'Het is een sterke naam'
De Ondernemer deed navraag bij naamexpert Floris Hülsmann, van Namarama. De expert vindt Nieuw Sociaal Contract een sterke naam. ,,Onder meer omdat er nieuw in zit, en daar houden onze hersenen van, van dat woord. Dat is meteen een belofte die natuurlijk past bij iemand als Pieter Omtzigt, als je ziet hoe hij zich nu profileert. Het is vernieuwing, anders, weg van het traditionele."
,,Sociaal zegt iets over dat het voor iedereen goed is, dat bijvoorbeeld de 'zwakkeren van de maatschappij' er ook mee geholpen worden. En in het woord contract zit een belofte in, van alles goed op papier zetten, goed afspreken en nakomen'. Wat Hülsmann minder sterk vindt is de afkorting. ,,Het zal in de volksmond als vrij snel NSC worden. Wie kwaad wil denken en doen, kan die C al snel als een B gaan 'gebruiken'. Voeg er bijvoorbeeld Nederland aan toe, of Europa, dan tackle je alle discussies."
Lees hier de expertblog van consumentenpsycholoog Patrick Wessels: Waarom 'meer tijd nodig hebben' een meesterlijke Omtzigt-zet is