Advertorial van BBR congres

Nieuws Regio

8 tips voor een (nog) betere reclamefolder

Met een netto bereik van 84 procent is de papieren reclamefolder nog altijd een zeer sterk communicatiemiddel. Door de vele nieuwe mogelijkheden die zich aandienen bevindt het medium folder zich in een turbulente transformatie. Dus rijst de vraag: hoe profiteer je als ondernemer maximaal van je reclamefolder?

Christine Spanjaard | Foto: ANP 25 mei 2018

Brievenbusreclame congres folder

De discussie over de introductie van de Ja/Ja-sticker, de mogelijkheid voor consumenten om een folderpakket op maat te ontvangen en een gemixt model van huis-aan-huis-blad en folder. Allemaal voorbeelden die tekenend zijn voor die transitie zegt Herbert Haaij, marcom-professional en expert op het gebied van brievenbusreclame.

Als organisator van het Brievenbus Reclame Congres op 14 juni weet hij wat de randvoorwaarden zijn van een goede reclamefolder. Aan De Ondernemer geeft hij acht gouden tips:

1. Wees relevant

“Een folder moet duidelijk maken wat jij als ondernemer op dat moment voor de consument kan betekenen en die consument moet daar bovendien interesse in hebben of krijgen. Daarbij kunnen je doelgroep (levensfase, smaak), het product, de prijs, service of locatie, maar bijvoorbeeld ook het moment een rol spelen. Om een simpel voorbeeld te geven: paaseieren verkoop je niet in de winter.”

2. Ben crossmediaal actief

“Alleen een folder uitgeven heeft niet of nauwelijks nut. Je folder zou onderdeel moeten zijn van je omnichannel strategie. Dat betekent dat je meerdere kanalen moet inzetten om zichtbaar te zijn. Zowel online als offline. Denk aan je digitale nieuwsbrief. Bovendien moeten die verschillende media elkaar aanvullen. De tijdsinvestering die het kost om alle media te optimaliseren zal het zeker waard zijn.”

3. One shot werkt niet

“Een eenmalige folder is geen goed idee. Alleen met herhaling creëer je bewustzijn, traffic en contact.”

4. Zorg voor een goede call-to-action

“Veel mensen gebruiken folders ter oriëntatie, maar een folder is zeker ook een actiemedium. Het moet ervoor zorgen dat mensen fysiek langsgaan bij die ene winkel, tandarts of beautysalon. Met veel lokale concurrenten is onderscheidenheid dan ook extra belangrijk.”

5. Ken je doelgroep

“Je zult echt op de stoel moeten gaan zitten van je klanten. Waarom komen ze bij jou? Deze klantkennis is niet alleen onmisbaar binnen het ondernemerschap, maar ook essentieel als je een folder als middel wilt inzetten. Pas dan kun je bijvoorbeeld relevant zijn. Het in beeld brengen van je klanten kan al heel eenvoudig. Vraag bij de kassa om iemands postcode. Blijkt dat een aantal klanten in dezelfde straat of buurt wonen, dan is de kans groot dat hun buren ook potentiële klanten van je zijn. Wil je de data opslaan en je klanten bijvoorbeeld mailen? Vraag dan of ze daarvoor toestemming geven: noteer dat ook. In verband met de nieuwe privacywet.”

6. Informeer je medewerkers

“Zorg voor een juiste afstemming met de werkvloer. Een mooie actie in de folder die mensen naar jouw winkel trekt, moet vervolgens niet verstopt liggen in de schappen. Zorg ook altijd dat je medewerkers op de hoogte zijn van acties.”

7. Zorg voor een goede afstemming met de drukkerij

“De kennis die een drukkerij in huis heeft over papierkwaliteit en inkt is groot. Door gebruik te maken van die kennis, zorg je voor een uiting die opvalt in een folderpakket en past bij wat jij als ondernemer wilt uitstralen.”

8. Zoek samenwerkingen

“Er zijn merkfabrikanten die graag tegen betaling gebruik willen maken van je folderruimte. Zo is onderzocht dat de geldstroom van merkfabrikanten om de productie en verspreiding van de folder mede te financieren jaarlijks meer dan 600 miljoen euro bruto bedraagt. Bovendien beschikken deze fabrikanten veelal over goed beeldmateriaal waar je als retailer gebruik van kunt maken.

Meer weten over al die nieuwe uitdagende initiatieven en hoe het werkt in de foldermarkt? Kom naar het Brievenbus Reclamecongres op 14 juni bij de Westergasfabriek in Amsterdam. Tickets koop je hier.