Advertorial van Betty Blocks

Nieuws Regio

Hoe Betty Blocks binnen twee maanden AVG-proof werd

Twee maanden was Chris Obdam bezig om Betty Blocks klaar te krijgen voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Verrassingen heeft het nauwelijks opgeleverd. ,,We waren helemaal niet zo slecht bezig.’’

René Bogaarts | Foto: Marco Bakker 8 juni 2018

Chris Opdam bettyblocks avg marcobakker

Betty Blocks was eigenlijk best aardig op weg, zo realiseerde Chris Obdam zich, nadat zijn bedrijf twee maanden bezig was om te kijken of het zijn zaakjes op privacyvlak op orde had. ,,Op marketinggebied ging vrijwel alles goed, bij recruitment kon het wel wat zorgvuldiger.’’

Geen beleid Betty Blocks is een internationaal platform waarmee mensen zonder specifieke kennis toch zelf computerprogramma’s kunnen bouwen.

Het bedrijf heeft wereldwijd vele duizenden klanten, een miljoenen - omzet en een werknemersbestand van 120 mensen. Obdam (39) heeft de operatie aangegrepen om alle processen nóg scherper neer te zetten. ,,Neem de cv’s die sollicitanten ons stuurden. Die bewaarden we, maar we wisten soms niet meer hoe lang al. Omdat we een paar keer van programma waren gewisseld, wisten we ook niet altijd of we daar toestemming voor hadden. We hadden geen beleid. Nu wel. Als we niet zeker weten of we toestemming hebben, vragen we die. En als dat niet kan, worden gegevens verwijderd.’’ Bij klanten gebeurde iets soortgelijks.

De hele operatie is door de afdeling marketing van Betty Blocks georganiseerd, bijgestaan door mensen van de afdeling HR. Ze zijn er twee maanden mee bezig geweest. Obdam is gedwongen geweest contactgegevens weg te gooien, maar Betty Blocks heeft dat niet als een aderlating ervaren.

Weggooien

,,Je verliest altijd gegevens die belangrijk zijn. Bij ons viel het mee. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor andere bedrijven wel het geval is geweest. Mensen zullen niet snel enthousiast reageren als je ze vraagt of je al hun gegevens mag bewaren. En als ze níet reageren, heb je geen toestemming en moet je hun gegevens weggooien.’’

Betty Blocks heeft alle processen waarbij persoonsgegevens een rol spelen, aangescherpt en de procedures duidelijk omschreven. Daarnaast is dat allemaal in een aparte verklaring vastgelegd. Alle gedoe waard? Terugkijkend vraagt Obdam zich af of de privacybescherming alle gedoe van de afgelopen maanden waard is geweest, het bombardement van ondernemers en consumenten. ,,Volgens mij waren de meeste bedrijven gewoon gezond bezig. De check die we hebben uitgevoerd, heeft eigenlijk weinig bijzondere dingen opgeleverd. We hebben uiteindelijk alleen maar duidelijkheid voor elkaar geschapen. Dat was prima.’’