Nieuws Regio

Bever Innovations boort nieuwe aan met slimme ledlamp

Het licht gaat aan in Zeeland. Letterlijk. Bever Innovations uit Zierikzee haalt wereldwijd orders binnen voor ledverlichting bij tankstations. Directeur Erwin Dingemanse: 'Voor groeimarkten moet je in Azië en Zuid-Amerika zijn. Daar worden iedere dag wel twee tankstations gebouwd.'

Timo van de Kasteele | De Ondernemer i.s.m. Bever Innovations 14 oktober 2017

IMG 0744

Voor wie dagelijks op de weg zit, zijn de borden met diesel- en benzineprijzen onmisbaar. Grote kans dat de verlichting en techniek achter die borden uit Zierikzee komen, bij Bever Innovations vandaan. Dat geldt ook voor de ledlampen die de benzinestations in het donker verlichten. ,,Als ik ergens tank en omhoogkijk, wat ik bijna altijd even doe, weet ik precies welk merk lamp het is", zegt Erwin Dingemanse, directeur van Bever Innovations, dat de intelligente ledlamp Luci heeft ontwikkeld, met ingebouwde EOS-technologie. De lamp reageert op beweging, dimt automatisch bij voldoende licht en geeft draadloos berichten door. De techniek levert een besparing op van ruim 80 procent in vergelijking met traditionele gasontladingslampen.

Flinterdunne marges

Vanuit oliemaatschappijen als Shell, BP, Q8 en Total is wereldwijd vraag naar energiezuinige lampen. Met als gevolg dat het bedrijf uit Zierikzee actief is in meer dan 70 landen. Die populariteit heeft alles te maken met kostenbesparingen. Door lage olieprijzen is de winst op brandstof flinterdun. Oliemaatschappijen zoeken hun winst daarom in de verkoop van frisdrank en broodjes in de tankstations, legt Dingemanse uit. ,,De marge op die producten is vele malen hoger. Uit onderzoek blijkt dat goede verlichting de consument kan aantrekken en stimuleren tot het doen van aankopen. In dat opzicht is verlichting ook nog een marketinginstrument."

Team van 60 man

Achter Bever Innovations schuilt een team van 60 man. ,,In alle landen waar we actief zijn, hebben we contactpersonen die de lokale markt bestieren. Die lokale kennis is voor ons van groot belang."

Ook productie in Zeeland

Opvallend is dat Bever Innovations niet alleen in Zeeland ontwikkelt, maar ook produceert. Het daadwerkelijk aantal mensen dat voor het Zierikzeese bedrijf werkt, gaat richting de 200 als je de mensen in de productie bij sociale werkplaatsen meetelt. Daar is volgens Dingemanse bewust voor gekozen. ,,Je kunt de productie uitbesteden in landen als China. De loonkosten zijn daar beduidend lager, maar de kwaliteit ook. Bovendien heb je dan geen grip op de productie. Nu hebben we dat wel en kunnen we gegarandeerd kwaliteit leveren." Bever werkt sinds jaar en dag samen met de sociale werkvoorzieningen in Vlissingen en Terneuzen. Daar worden de displays en lampen, op basis van losse componenten, in elkaar gezet. ,,Die samenwerking loopt als een geoliede machine."

De concurrentie zit niet stil. Dat weten ze bij Bever Innovations ook. Als relatief kleine speler in de markt van ledverlichting moet het bedrijf opboksen tegen giganten als Philips Lightning. ,,Een serieuze uitdaging. Stilstand is achteruitgang. In deze sector moet je blijven innoveren. Dat betekent risico's nemen. Wij investeren veel in onderzoek en ontwikkeling. Dat kost tijd en geld. Slechts een aantal ideeën haalt de eindstreep."

Draadloos koppelen aan wereldwijde web

Een recente innovatie die het wel heeft gehaald, is het draadloos koppelen van verlichting aan het wereldwijde web. Op die manier is het licht altijd en overal aan te sturen.

,,We zijn nu zover dat het systeem aangeeft wanneer een lamp kapot is. Net zoals op het dashboard van een auto, maar dan richting de klant of op de tablet van een servicemonteur."

Nieuwe markten

Het bedrijf boort de laatste jaren ook nieuwe markten aan, zoals de voedingsmiddelenindustrie en groensector. Dat maakt Bever Innovations minder afhankelijk van de grillige olie-industrie. ,,Met onze ledtechnologie hebben we in een kweekruimte van groenten een energiebesparing van 40 procent weten te realiseren. Diezelfde techniek kunnen we ook toepassen in koel- en vriesinstallaties. Onze oplossingen zijn toepasbaar in omgevingen variërend van -30 graden tot 65 graden Celsius."

Dat Bever kan concurreren met bedrijven als Philips komt volgens Dingemanse hoofdzakelijk door een combinatie van snelle levering, kwaliteit en het opbouwen van een trouwe klantenkring. ,,Je moet nakomen wat je belooft; dan kom je een heel eind." Met resultaat, want het bedrijf zag de omzet in vijf jaar tijd meer dan verdubbelen.

Beverinnovations.com