Advertorial van BOM Engineering

Nieuws Regio

BOM Engineering al 25 jaar eigenzinnig en innovatief

BOM Engineering in Oud Gastel bestaat 7 september 25 jaar. Het bedrijf telt inmiddels meer dan 90 vaste medewerkers en voerde toonaangevende projecten uit, waaronder de bekroonde Efteling-attractie Symbolica. Oprichter John Bom: "Het bedrijf is continu bezig met uitdagende projecten. Zo laten we onze medewerkers doorgroeien."

Peter de Jong | De Ondernemer i.s.m. BOM Engineering | Foto: Jan Stads 19 juni 2018

BOM Engineering 25 jaar Oud Gastel

BOM geldt als een specialist op het gebied van onder meer speciaalmachine- en apparatenbouw, bedrijfsmechanisatie, projectadvisering en detachering. Het bedrijf heeft een jarenlange relatie met de Efteling en werkte mee aan attracties zoals Joris en de Draak, Baron 1898 en Villa Volta.

John Bom (61) werkte tien jaar voor een andere baas voordat hij in 1993 in Fijnaart voor zichzelf begon. "Ik merkte dat klanten vooral kwamen vanwege de ervaring en relaties van John Bom", lacht hij. "Toen besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik liet brief- papier en visitekaartjes maken en ging aan de slag. Het begin was moeizaam, want ik zat nog met een concurrentiebeding van mijn oude werkgever. Maar daarna kon ik starten met een project bij Tetrapak in Moerdijk en vervolgens bij de Efteling in 1994. Maar toen had ik al wel twee jaar voor de deur gelegen."

De lange termijn

Bom wilde vooral relaties opbouwen met opdrachtgevers. "Wij gaan voor de lange termijn. We hebben nog steeds contact met die eerste klanten. Je moet elkaar kunnen vertrouwen. We spreken daarom liever niet meer van klanten maar van relaties. Ze komen terug als je een stapje meer zet en hen ontzorgd. Het geheim is: maatwerk leveren. Dan komen mensen terug bij jou."

De organisatie groeide snel. "Dat was mooi maar had ook een keerzijde. We hebben veel overgewerkt in die periode. We moesten ook alles financieel en organisatorisch op poten zetten. Het geheim was: maatwerk leveren. Dat deden we ook aan de medewerkers: ze volgden opleidingen om ook fijnmechanische klussen aan te kunnen. In de eerste jaren was daar geen tijd voor, maar daarna kon dat wel. Nu is de diversiteit aan kennis en ervaring én aan projecten veel groter. We gingen van een tekenbureau naar een bedrijf dat totaaloplossingen biedt."

A4'tje

In 2011 verhuisde het bedrijf van Fijnaart naar het Emmerblok in Oud Gastel op industrieterrein Borchwerf, pal tegen Roosendaal aan. "De hypotheek voor de grond en aanbouw stond op een A4'tje en was in tien dagen rond. We kozen voor een strategische plek. We wilden een echte zichtlocatie en dachten er zo'n 15 jaar mee vooruit te kunnen. Maar in 2013 groeiden we al van een kleine 50 naar ruim 60 medewerkers. Het jaar erop hebben we de knoop doorgehakt en besloten we grond bij te kopen. We hebben nu 1600 vierkante meter kantoorruimte, vier assemblageruimtes en een montagehal met een totaaloppervlak van 1000 vierkante meter", aldus de BOM-oprichter.

Het bijzondere pand aan de A17 trok veel aandacht. "We bouwden in de crisistijd een pand op een A-locatie. Dat werd gezien. De bouw op deze plaats heeft een enorme boost gegeven aan onze organisatie. Dat gegeven vertelde aan de buitenwereld dat BOM Engineering een serieuze partner is om mee samen te werken. De accountant zei nog dat het te groot zou worden. Maar toen had ik het al gekocht", lacht hij.

Duurzaamheid

Bij de bouw werd veel aandacht besteed aan duurzaamheid. "Het pand heeft heel wat vierkante meters plat dak en dat hebben we volledig laten bedekken met moderne zonnepanelen. Onzichtbaar voor het oog, maar daarmee zijn we voor een groot gedeelte zelfvoorzienend voor wat betreft onze energiebehoefte. Maar we zijn er nog niet en dus kijken we intern constant waar we nog energie kunnen besparen, want duurzaam ondernemen is onderdeel van onze missie."

BOM Engineering voerde in de loop der jaren uiteenlopende projecten uit. "Jaarlijks lopen zo'n 200 projecten. Die variëren van een paar dagen tot 15.000 manuren. We zijn nu ook actief in robot- en servotechniek. We volgen de nieuwste ontwikkelingen op de voet. Daarnaast is veiligheid belangrijker geworden. We hebben veel kennis in huis op dat gebied. Daardoor kunnen we onze klanten op meerdere vlakken toegevoegde waarde bieden. We hebben voor de Efteling aan de nieuwste attractie Symbolica mogen werken. Die heeft in de Verenigde Staten de THEA Award gekregen, de Oscar van de attractie- parken. Daar zijn we trots op. Zoiets wordt gezien. Betere reclame kun je niet krijgen."

Maatwerk

Het bedrijf is continu bezig met uitdagende projecten, zegt John Bom. "Onze mensen kunnen daardoor groeien. Ze worden gehoord, want ook wij willen vooruitkijken. Jaarlijks praten we over welke richting mensen op willen. Ik zeg altijd: slecht personeel bestaat niet. Slecht leiderschap ook niet. Je moet het juiste gevoel opbouwen. Familiegevoel. Het is maatwerk. We hebben een mooie club mensen bij elkaar gevonden en al 25 jaar aan ons kunnen binden. Daarbij geldt: als je iedere dag goed organiseert, hoef je nooit te reorganiseren."

Verschillende eigenschappen

Inmiddels is Bom geen eigenaar meer van het bedrijf. "In 2013 ben ik uitgetreden als eigenaar. Er zijn nu vier eigenaren. Ze hebben allemaal verschillende eigenschappen, kennis en kunde. De organisatie werd groter en ik heb de juiste personen gevonden voor deze taken. Ik blijf hier meelopen zolang het mag en kan mijn kennis en kunde overdragen om de organisatie te verbeteren. Je ziet te vaak bedrijven waarbij de eigenaar 55-plus is en er niet wordt gekeken naar de opvolging. De betrokkenheid van de

oprichter moet niet voorop staan maar de continuïteit. Dat laatste moet altijd de belangrijkste doelstelling zijn. Het gaat er niet om dat je snel een opdracht scoort. Maar je moet werk van werk maken. Niet een offerte mailen, maar jezelf laten uitnodigen om te laten blijken dat je die klant belangrijk vindt en geïnteresseerd bent."

Ergonomisch werken

Diezelfde interesse legt Bom aan de dag voor zijn medewerkers. "We geven veel aandacht aan ergonomisch werken. Bureaus kunnen omhoog en omlaag. Alle meubilair hebben we zelf aangepast. Iedereen kan zittend en staand werken. We zijn zelf de bedenkers en ontwerpers. In alles streven we perfectie na. Twee keer per dag je mail uitlezen is hier de regel. De tijd is nu eenmaal zo dat klanten snel antwoord verwachten."

Tegelijkertijd ziet de ondernemer krapte op de arbeidsmarkt in de techniek. "Je hoort vaak dat werkgevers geen mensen kunnen vinden. Wij hebben een schitterende accommodatie aan een snelweg. We hebben geïnvesteerd in de relatie met hogescholen zoals Avans maar ook in Vlissingen en Rotterdam. Ook hebben we bijvoorbeeld veel berichten gestuurd via Facebook en LinkedIn. Vorig jaar hebben we alle medewerkers gevraagd of ze iemand wisten die misschien wel bij ons bedrijf zouden passen, mochten die meenemen. Dat is beter dan een advertentie."

Uit de Spotlights

John Bom is trots op zijn onderneming, maar zet zelf een stapje uit de spotlights. "7 september is D-Day. Dan viert BOM Engineering het 25-jarig bestaan. Het thema is alle hens aan dek. We verwachten heel veel relaties", vertelt John Bom. "Op uitnodiging. We doen het in eigen huis. Daarvoor halen we het hele bedrijf leeg. Zelf wil ik niet in de spotlights. We hebben dit met z'n allen bereikt. Het is nu tijd voor de nieuwe eigenaren om in de spotlights te treden."

Zijn kledingstijl veranderde dan ook in de loop der jaren. "Tot 2011 droeg ik altijd een stropdas. Daar ben ik mee gestopt. Ik draag nu vaak een trui en Happy Socks. Ik vind het prima zo. Ik blijf met beide benen op de grond. Voor mij is iedereen hetzelfde, van medewerker tot directeur."