Advertorial van Sail op Scheveningen

Nieuws Regio

Sail op Scheveningen: de kracht van een zeilevenement als relatiemarketing

Het maritieme verleden van Nederland maakt dat schepen – vooral zeilschepen – diep in ons hart zijn verankerd. Schilderijen van oud-Hollandse meesters met dit thema staan op ons netvlies gebrand. Tijdens Sail op Scheveningen loop je zo’n schilderij ‘live’ binnen, bijvoorbeeld met zakenrelaties, klanten of personeel.

Mark Litjens 20 maart 2019

Sail Op Scheveningen 2

Sail op Scheveningen is uniek en dit jaar het grootste evenement in de Haagse regio. Tussen 20 en 23 juni lopen zo’n dertig enorme zeilschepen, zogenaamde tallships, de haven van Scheveningen binnen. Waaronder zeven tallships die nooit eerder aanlegden in Europa.

“Scheveningen heeft iets unieks in handen: wij zijn finishplaats voor de Liberty Tall Ships Regatta, een bootrace als herdenking van D-Day, dit jaar 75 jaar geleden. Op 6 juni (in 1944 was dit D-Day) vertrekken de zeilschepen vanuit Normandië en komen op 20 juni aan in Scheveningen. Hier blijven ze vier dagen liggen en kiezen regelmatig met gasten het ruime sop om hen een ongekende ervaring te bezorgen”, zegt Laurens Winkel, directeur van het Nautisch Evenementen Bureau.

Winkel organiseert het evenement in samenwerking met de gemeente Den Haag en collega-evenementen organisator Peter Boelhouwer, directeur van DB Evenementen. “De gemeente organiseert een evenement van dit formaat meestal met grote evenementenbureaus, vanwege het karakter is gekozen voor specialistische bureaus. Wij hebben veel ervaring met maritieme evenementen in binnen- en buitenland, vandaar dat wij hier het ‘natte’ deel organiseren. DB Evenementen zorgt voor alles wat er op land gebeurt”, aldus Winkel.

Economische spin-off

“Klopt”, bevestigt Boelhouwer. “Wij hebben in de Haagse regio al heel wat evenementen op onze naam staan, waaronder vlaggetjesdag op Scheveningen. Naast het aankleden van Sail op Scheveningen zorgen wij voor alles rondom veiligheid, bereikbaarheid en vergunningen én voor zoveel mogelijk lokale economische spin-off. Neem de catering. Die wordt verzorgd door Catch by Simonis uit Scheveningen, een horecafamilie die zoveel mogelijk lokale ingrediënten gebruikt. Maar denk ook aan merchandising en allerlei entertainment. Alles wat we lokaal kunnen invullen, wordt lokaal ingevuld”, zegt Boelhouwer.

De zakelijke arrangementen zijn overigens een schot in de roos voor elke ondernemer die klanten, zakenrelaties of personeel eens goed wil verwennen. “Je kunt je natuurlijk voorstellen dat de haven van Scheveningen tijdens het evenement een hele bijzondere locatie is. Er is veel te doen, van optredens tot oesters en wijn proeven in verschillende winebars of spectaculaire maritieme demonstraties.”, aldus Boelhouwer. Met andere woorden: je kijkt als bezoeker je ogen gegarandeerd uit en je maag komt niks tekort.

Over je ogen uitkijken gesproken: neem alleen al de bemanningen van al die schepen, al met al zo’n duizend opvarenden die op de kade rondlopen of in de weer zijn op hun schip. “Het zijn veelal nationale opleidingsschepen, dus de bemanning is geüniformeerd naar lokaal gebruik. Het schip uit Oman bijvoorbeeld brengt Oosterse invloed mee, maar wat te denken van de bemanningen uit Mexico, de Verenigde Staten, Rusland, Brazilië en ga zo maar door. Dat wordt echt een kleurrijke en sfeervolle mix”, belooft Winkel. “Al helemaal tijdens de zogenaamde ‘Crew Parade’ op vrijdagmiddag, wanneer ze zich aan boord van die indrukwekkende schepen presenteren voor het publiek. Onvergetelijk. Dat geeft een speciale internationale vibe.”

Zakelijke arrangementen

Unieke evenementen hebben aantrekkingskracht op het zakenleven vanwege de mogelijkheden die deze bieden voor relatiemarketing. Een dag er op uit met klanten, zakelijke relaties of het eigen personeel levert een ervaring op die nog lang ‘on top of mind’ blijft. Sail op Scheveningen belooft in alles dit beeld waar te maken. “Bootjes kijken vindt iedereen leuk en dit zijn hele speciale bootjes”, zegt Winkel. “Daar komt bij”, vult Boelhouwer aan, “dat die schepen rechtstreeks vanuit de haven het ruime sop kunnen kiezen. Geen sluizen of zo, nee, rechtstreeks de zee op. Dat maakt het extra mooi. En denk dan eens dat je daar met je relaties aan boord bent. Prachtig toch?”.

De mogelijkheden voor het zakenleven zijn heel divers. Je kunt op verschillende niveaus partner worden, exposure gegarandeerd, of met je gasten ‘inschepen’ voor een vaartocht of tijdens een zogenaamde ‘deck party’. “Dit kan al vanaf twee personen. Dan neem je deel met andere bedrijven. Maar je kunt ook je eigen schip reserveren. Met catering, entertainment, kortom, helemaal op eigen smaak gemaakt, inclusief branding. Voor partijen van 30 tot wel 350 man. Overigens: als je gaat varen, kunnen je gasten ook niet halverwege je feestje weglopen”, grapt Winkel.

Erfgoed in leven houden

Tot slot wil Boelhouwer nog zeggen dat je niet alleen je eigen bedrijf er een plezier mee doet door een zakelijk arrangement te boeken: “Deze evenementen en sponsormogelijkheden zijn voor de tallships een middel om in de vaart te blijven. Je helpt als ondernemer mee om erfgoed in leven te houden. Bovendien gaat het om zeilboten. Het is daarmee een duurzaam evenement en dat beeld is voor veel bedrijven waardevol.”

Wie meer wil weten over het programma 20 tot 23 juni en de zakelijke mogelijkheden, kan alle informatie vinden op www.sailopscheveningen.nl.

Wie meer wil weten over het programma op 20 tot 23 juni en de zakelijke mogelijkheden, kan alle informatie vinden op www.sailopscheveningen.nl.