De directeur zelf steekt ook de handen uit de mouwen - in dit geval uit een geruit boerenhemd met de afbeelding van Fien en Teun, het van tv en theater bekende boertje en boerinnetje die ook de mascottes van Avonturenboerderij Molenwaard zijn.
Meest gastvrije park
Michael van Hoorne, directeur van Van Hoorne Entertainment, staat bij de ingang van het pretpark in Groot-Ammers en maakt geregeld een praatje met de bezoekers. ,,We willen het meest gastvrije park van Nederland zijn. Dat vereist dat je goed naar je klanten luistert. Met onze theaterproducties is dat niet anders.''
De wittebroodsmaanden van Avonturenboerderij Molenwaard - het ruim 6 hectare metende park werd in maart geopend - verlopen volgens hem boven verwachting. ,,Er zijn inmiddels 45.000 mensen op bezoek geweest. Ik verwacht dat we dit jaar de 100.000ste kunnen verwelkomen.''
Verademing
Opmerkelijke aantallen voor een project dat niet meegolft op de trend van supersonische achtbanen en duizelingwekkende divecoasters, de rage van almaar harder en hoger, waarmee de (inter)nationale amusementsparken elkaar beconcurreren. De gasten van de avonturenboerderij waarderen volgens Van Hoorne juist het tegenovergestelde. ,,Ik hoor vaak dat ze de rust van ons park een verademing vinden. Evenals het ontbreken van constante prikkels waaraan kinderen in deze tijd worden blootgesteld.''
Sentiment
Michael van Hoorne ('een attractiepark was mijn jongensdroom') zoekt het in de natuur, in duurzaamheid en milieubeheer en slaat daarbij een prettig educatieve toon aan. Plezier en pedagogiek zijn in deze typisch Hollandse polder geen tegenpolen, maar versterken elkaar juist.
Door thema's als Machtige Molens, Prachtige Paarden, Kaasmakende Koeien en Bezige Bijtjes komen kinderen (en vanzelfsprekend hun ouders en grootouders) in de leeftijd van 2 tot 8 jaar in aanraking met flora en fauna, met alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit.
Interactiviteit
Daarbij ligt de nadruk op zelfwerkzaamheid: interactiviteit is het sleutelwoord. Het decor is met sappig gras, slootjes, wuivend riet en knotwilgen écht Hollands. In die zin wil Van Hoorne een ode brengen aan het typische Nederlandse landschap in deze dreven en het boerenleven dat daarmee is versmolten. ,,Oorsprong, traditie en sentiment vormen het fundament van de avonturenboerderij. Hoe leuk is het niet om een gezin rond de picknickmand te zien?''
Kinderen gaan aan de slag in een moestuin of broeikas en krijgen een potje met zaadjes mee, leren hoe een molen (een hoogst authentieke) werkt en melken zelf koeien. Geen levende have, maar kunststofversies op ware grootte.
Er is een 'knuffelweide' met geitjes, er zijn cavia's, kuikentjes en konijnen en pony's waarop, onder begeleiding, een rondje kan worden gereden. Dat kan ook op de uiterst gewilde minitractoren. Op geregelde tijden vertrekt een bootje vol blije kindergezichten. En de cartooneske Fien en Teun, razend populair in de beoogde leeftijdgroep, voeren dagelijks zeven shows op.
Chocomel
Geregeld zijn er 'boerentheatershows', waarbij een medewerker één aspect van het boerenbuitenleven belicht. Bijvoorbeeld hoe kaas wordt gemaakt en chocomel niet uit een bruine koe komt. En dat de ernstig bedreigde bij een onmisbaar insect is.
Michael van Hoorne: ,,Ik merk dat deze generatie ouders veel bewuster leeft. Duurzaamheid is bepaald geen vluchtige trend. Met ons park spelen we daarop in.''
Ook in drank en spijzen is het park consequent in zijn filosofie. De producten zijn eerlijk en streekgebonden - zo komt de honing uit eigen raat. Zoals in elk attractiepark ontbreekt patat niet, maar het gaat hier, verduidelijkt Van Hoorne, wel om echte boerenpatat inclusief schilletje. En met een uitleg voor de kinderen dat friet eigenlijk onder de grond groeit.
Plezier en pedagogiek zijn in deze typisch Hollandse polder geen tegenpolen, maar versterken elkaar juist
Michael van Hoorne, directeur