Advertorial van ENGIE Energie

Advertorial Regio

Duurzaam om de wereld beter achter te laten

In de prachtige Krimpenerwaard, ten zuidoosten van Gouda, ligt de eeuwenoude boerderij van ondernemer Martin Bergonje. Omgeven door eilandjes met weilanden die het karakteristieke beeld vormen van dit gebied. Groen in optima forma. ,,Toen we de oude kaasboerderij moderniseerden, hebben we voor duurzaamheid gekozen.’’

Tekst en beeld: Mark Litjens 18 juni 2019

Engie Bergonje

De dik 400 jaar oude knotwilg voor de woning is geplant na de bouw van de boerderij. Over die tijdspanne hebben we het. ,,Het was niet meer dan een bouwval van een boerderij, met koeienstal en kaasmakerij. Er is veel werk in gaan zitten om hem te moderniseren zonder het origineel uit het oog te verliezen. Hoewel officieel alleen de gevel een beschermd monument is’’, zegt Bergonje.

Dit artikel wordt aangeboden door ENGIE Energie. Alles weten over de mogelijkheden van duurzame energie voor jouw bedrijf? Dat vind je hier.

Die modernisering draait ook om duurzaamheid. Vloerverwarming, isolatie, dubbelglas: het is allemaal verwerkt in de woonboerderij die er nu staat. Bergonje: ,,Bij alles wat je in zo’n verbouwing investeert, moet je goed nadenken over wat duurzaam is. Wat brengt aan de energiekant de beste oplossing? Ik kijk er niet zozeer als ondernemer naar, want dan zou het vooral over rendement gaan. Hier gaat het meer over woongenot en de praktische kant ervan.”

Comfort en gebruiksgemak

Hoewel Bergonje zegt met name naar comfort en gebruiksgemak te hebben gekeken, is zijn ondernemerschap nooit ver weg geweest in dit hele proces. ,,Rendement speelt vanzelfsprekend mee. Je investeert immers een hoop geld. Wat dat betreft zijn de zonnepanelen een hele goede investering. Die hebben we vijf jaar geleden aangeschaft en op een normale zonnige dag leveren ze zo’n 37 kWh op. Meer dan ik nodig heb, de rest lever ik terug.’’ De afdeling ‘duurzaamheid’ is bij Bergonje onlangs uitgebreid met een warmtepomp. Die staat er nog te kort om nu al wat te kunnen zeggen over het rendement.

Het idee voor deze groene oplossingen komt uit eigen koker. ,,Daarvoor heb ik heel wat op internet gezeten. Ik doe graag onderzoek: wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de kosten en baten? Maar ik schroom niet om bij een deskundige advies te vragen. Zo zijn we tot de keuzes gekomen, allemaal met hetzelfde uitgangspunt: ervoor zorgen dat de wereld er voor mijn kinderen beter voor staat dan ik hem heb aangetroffen.’’

Vergaderverzoeken

Zijn ondernemerschap beslaat bijna twee decennia, waarin hij als interim-manager bij vele bedrijven werkte en de boerderij zijn basis was. Onlangs heeft hij zijn interim-werk verruild voor een vaste functie als algemeen directeur van Meetingselect, een internationaal opererend Nederlands bedrijf dat twaalf jaar geleden is opgericht door Anouk Roohé en Judith Huisman. Zijn ondernemerservaring komt goed van pas. ,,Wij regelen vergaderverzoeken en brengen vraag en aanbod op dit gebied bij elkaar. Wil jij met twaalf man in New York vergaderen, met drie mensen in Baarn of met duizend man in Tokio? Dat kan. Daarvoor hebben we prachtige systemen die dit in goede banen leiden en schitterende vergaderlocaties over de hele wereld. We werken met hele grote klanten, waaronder de Rijksoverheid’’, zegt Bergonje.

Certificaat voor duurzaamheid

Als ondernemer was hij veel bezig met vergroening en in zijn huidige functie nog steeds. ,,Als ik kijk naar Meetingselect, dan zie ik steeds vaker dat klanten vragen naar duurzaamheid. Daarom checken wij, zeker bij nieuwe vergaderlocaties, hoe groen die zijn. Hebben ze bijvoorbeeld een certificering op dit gebied? Zelf hebben wij het gouden certificaat van EcoVadis, een internationaal erkende organisatie die – kort door de bocht – het duurzaamheidsgehalte van bedrijven meet. Daar wordt echt op gelet door onze klanten. Maar dit is slechts één kant, de andere kant is kijken naar wat je als bedrijf zelf kunt doen. Kleine dingen zoals het minimaliseren van printwerk en het digitaliseren van zo veel mogelijk processen, zoals de facturatie. Maar ook kijken naar de werkplek van medewerkers: kunnen ze op een andere manier reizen of thuis werken? Het zijn allemaal kleine dingen die samen leiden tot efficiency en een groenere omgeving.’’

Ook de vestiging van Meetingselect wordt mede door Bergonje tegen het licht gehouden. ,,We zitten in een wat ouder pand en zijn met de eigenaar in gesprek over een interne verhuizing naar een nieuwbouwomgeving, waarbij aspecten zoals ledverlichting, verwarming en isolatie nadrukkelijk aan de orde komen. Dat betekent dat we moeten investeren, maar uiteindelijk hebben we er voordeel aan. Misschien nog niet eens financieel, maar wel door een prettige werkplek voor de werknemer.’’

Groene toekomst

Thuis gaat het Bergonje ook niet zozeer om financieel gewin, een groene toekomst vindt hij belangrijker. Maar terugleveren van zonnestroom, wat de terugverdientijd van de panelen verkort, is natuurlijk mooi meegenomen. ,,Ik wil graag een beroep doen op onze overheid. Die heeft net besloten om de salderingsregeling te verlengen, maar dat had ook anders kunnen lopen. Als je als consument of ondernemer investeert in groen, dan wil je niet dat de overheid tussentijds regels en subsidies gaat veranderen. Rust in de regelgeving is erg belangrijk.’’

Opslaan van elektriciteit is het volgende project van Bergonje, maar dat gaat nog wel even duren. ,,De mogelijkheden bestaan nog amper of zijn heel duur. Mede daarom heb ik net een elektrische Nissan Leaf aangeschaft, zodat ik nog iets extra’s kan doen met mijn zonnepanelen’’, besluit hij.