Advertorial van Domino's Pizza

Nieuws Regio

‘Eerlijke pizza’s in een huiskamer van de wijk’

Duurzaamheid is een kwestie van ‘gewoon doen’. Zoals Max van der Putten en Jochem Beumer met de vierde Domino’s Pizza in Nijmegen, die bovendien oogt als ‘een huiskamer van de wijk’.

Redactie 16 april 2019

Domino advertorial

De nieuwe vestiging van Domino’s aan de Daalseweg in Nijmegen moet de ‘huiskamer van de wijk’ worden. Franchisenemer Max van der Putten en Jochem Beumer, supervisor van Domino’s in meerdere steden, kozen niet de rood-blauwe kleurencombinatie van de oude bezorgservice. Wel voor een duurzaam restaurant met groentinten, gestoffeerde stoelen en industriële lampen. De pizza wordt er geserveerd op een dienblad van gerecycled materiaal, niet in een doos. Ook voor een broodje of een kop koffie kun je er terecht. ‘Dat voelt als thuiskomen voor jong en oud’, zeggen de ondernemers. Ze komen aan de veranderende wensen van hun klanten tegemoet: ,,Studenten, gezinnen en ouderen kiezen er vaker voor een hapje buiten de deur te eten. Bezorgen blijven we natuurlijk ook doen.”

Bezorg- en afhaalbedrijf

De pizzaketen maakt flinke stappen in duurzaamheid: ,,We willen helemaal af van de scooters op fossiele brandstoffen. Dat percentage hebben we door de jaren heen afgebouwd van negentig naar tien. Binnen enkele maanden rijden onze koeriers volledig elektrisch. Voornamelijk op de fiets.” De nieuwe uitvalbasis maakt die overstap haalbaar: de afstanden naar de bezorgadressen zijn korter geworden. De dagen voorafgaand aan de opening waren het niet de koeriers, maar de klanten die kilometers maakten. Domino’s gaf meer dan 2.300 pizza’s weg. Domino’s, bekend als het ‘grootste bezorg- en afhaalbedrijf ter wereld’, heeft inmiddels een lange weg afgelegd richting verduurzaming, zeggen de twee. Dat geldt voor het product en voor de energievoorziening: ,,We kopen rechtstreeks in bij de boer, de pizzabodems zijn plantaardig en voor veganisten hebben we veganpizza’s.

Dat is een geleidelijk proces geweest. Het begon met de introductie van glutenvrij, waarna nieuwe variaties volgden. De groep veganisten lijkt klein, maar vergis je niet: er is steeds meer vraag naar plantaardig.” De ingrediënten die Domino’s gebruikt, zijn vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Dat de pizzaketen de keuring van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft doorstaan, bevestigt dat de huidige koers de juiste is. ,,Met passie en expertise kom je ver. Dat hebben we bewezen door diverse prijzen in de wacht te slepen, maar belangrijker nog, door de loyaliteit van miljoenen pizzaliefhebbers te winnen.”

Op elektriciteit wordt bespaard met LEDverlichting. De gebruikte stroom is afkomstig van een groene leverancier. CO2-neutraal is de locatie niet: de ovens draaien nog op gas. Op landelijk niveau heeft Domino’s de overstap naar elektrische ovens al wel in gang gezet. Franchisenemer Van der Putten is van plan dit voorbeeld in de toekomst te volgen.

Zelfvoorzienend in energie

Daarnaast is het zijn ambitie om met een Domino’s-vestiging zelfvoorzienend in energie te worden: ,,Duurzaamheid is vooral een kwestie van gewoon doen. Alle beetjes helpen. De grootste hobbel is steeds de investering, zoals de aanschaf van de elektrische fietsen. Als je enkel focust op de terugverdientijd, kom je niet verder. Je moet er anders in staan.” Beumer knikt instemmend: ,,Het geldbedrag is inderdaad even zuur, maar het brengt je ook veel. Het is fijn als je met jezelf kunt leven, je keuzes kunt verantwoorden. Die verantwoording - ook tegenover anderen - is belangrijk in deze tijd. In die zin kunnen bedrijven niet meer om deze kwestie heen. Mensen zijn kritisch, hebben last van allergieën, willen gezonder eten. Dat dwingt je naar je productieproces te kijken. Intussen wordt eerlijk bezig zijn steeds meer onderdeel van het merk Domino’s.”

De bezorging blijft intussen als een speer gaan – of de pizza nu aan huis of via gps bij een visser aan het water wordt afgeleverd. In Europa groeide de pizzabezorging van de keten met 17,4 procent ten opzichte van een half jaar daarvoor. Nijmegen overstijgt dat percentage volgens Van der Putten met gemak: ,,We zitten nu op zesduizend pizza’s per week. Dat mag van mij naar 7.500.”

Sterk team

Het begint met een sterk team dat de kernpunten van Domino’s Pizza, snelheid en kwaliteit, waarmaakt. Dat is wat de franchisenemer heeft geleerd van het opzetten van eerdere vestigingen in Nijmegen. De Daalseweg is zijn vijfde. ,,Het personeel wordt intern geschoold en kan doorgroeien. Van bezorger tot het draaien van een sluitingsdienst, bijvoorbeeld. Negentig procent van de franchisenemers is ooit begonnen als bezorger of bakker. Heb je een idee, overleg het met ons. Zo is onze cultuur. Onderdeel van die cultuur is ook het spelelement, wat het groepsgevoel versterkt: de vestigingen houden elkaar op de hoogte van hun snelste bezorgtijden. We zijn inmiddels sneller dan het oventje thuis.”

Als het tempo steeds omhoog moet, wordt de bezorger een gevaar op de weg. Van der Putten lacht: ,,Onze bezorgers blijven heer in het verkeer, want veiligheid gaat boven alles. Daarbij streven we perfectie na. Tijd winnen we met ons digitale systeem dat bestelgedrag volgt en door beter samen te werken. Onze mensen leren in trainingen dat de snelheid is te behalen in de zaak, níet op straat.”

Dit artikel kwam tot stand i.s.m. Domino’s Pizza. Houd de website en de Domino’s Deals-app in de gaten voor acties: dominos.nl/winkel

Dit artikel kwam tot stand i.s.m. Domino’s Pizza. Houd de website en de Domino’s Deals-app in de gaten voor acties: dominos.nl/winkel

Snelheid behalen we in de zaak, niet op straat

Max van der Putten, franchisenemer Domino's Pizza