Advertorial van Finqle

Nieuws Regio

Factormaatschappij Finqle wil na Nederland nu Europa veroveren

Factoring is een financieringsvorm waarbij een factormaatschappij direct na levering de factuur van een ondernemer overneemt en uitbetaalt. De opdrachtgever betaalt vervolgens aan de factormaatschappij, waarbij de factormaatschappij het debiteurenbeheer uitvoert. Op deze manier beschikt een ondernemer altijd direct over zijn of haar geld.

Wim Oppelaar 12 november 2018

Finqle Erik Jan Klinkenberg

Nog niet zo lang geleden ging het er in de factoring ouderwets aan toe. Bij de maatschappij waar Erik-Jan Klinkenberg in 2012 werkte, stuurden ondernemers hun facturen met de post op of kwamen ze zelfs langsbrengen. De maatschappij boekte de facturen handmatig in een lokaal systeem en stuurde deze vervolgens per post door naar de debiteur. Erik-Jan bedacht dat dat veel slimmer kan en begon samen met Mike van Egmond Finqle.

Online factoringplatform

Erik-Jan: “In 2015 schreef ik een businessplan voor een factoringmaatschappij op basis van een online platform. Ik wist wat ik wilde, maar ik heb een financiële achtergrond en geen technische. Zo kwam ik bij Mike uit. Hij had al veel ervaring met het bouwen van websites en andere internettoepassingen. Met geld van een investeringsmaatschappij konden we in 2015 aan de slag met het bouwen van ons platform. In 2016 gingen we live en sindsdien is het zo hard gegaan dat we binnenkort voor de tweede keer verhuizen naar een groter kantoor.

Mike: “Met de software die we hebben ontwikkeld, kunnen de systemen van onze klanten gegevens uitwisselen met ons platform. Zo kunnen we onze klanten maatwerk bieden. Van platformen die geautomatiseerd facturen kunnen inschieten via de API, een koppeling met onze software, tot freelancers die online facturen kunnen aanmaken en direct uitbetaald krijgen.”

"Zoals bijvoorbeeld Temper, het platform voor freelancers in de horeca. Temper laat niet alleen de eigen facturen door Finqle verwerken. Ook de freelancers die werken via Temper, dienen hun facturen in via het platform van Finqle.”

De backoffice overnemen

Finqle wil uiteindelijk de backoffice van haar klanten overnemen. Mike: “Als onze klant klaar is met zijn dienstverlening, nemen wij het proces over. Voor een zzp’er is een factuur maken natuurlijk nog prima te doen. Maar een herinnering sturen, nabellen, daar kan veel tijd en energie in zitten. Het is niet je core business, dus waarom zou je hiermee bezig zijn? En dit geldt natuurlijk net zo goed voor mkb’ers en grotere bedrijven zoals bijvoorbeeld Temper. Na het indienen van de facturen, regelt Finqle de uitbetaling, het debiteurenbeheer en dekt het risico op non-betaling af.”

Factuur direct betaald

Erik-Jan: “Een ander voorbeeld is The Bikevertising Company. Zij hebben een opdracht gekregen om met hun fietsen reclame te maken voor een klant. Nadat zij die dienst hebben geleverd, maken ze een factuur. Die sturen ze niet rechtstreeks naar de klant, maar ze dienen de factuur online in via ons platform. Finqle stuurt de factuur vervolgens naar de klant en betaalt het factuurbedrag direct uit aan The Bikevertising Company, minus een factoringfee. Dat is het tarief voor onze dienstverlening. We kunnen de factuur snel uitbetalen, in vrijwel alle gevallen binnen een werkdag.”

“Omdat we alleen een percentage van de factuur in rekening brengt, zijn we extreem flexibel. Een onderneming is vrij om facturen in te dienen en kan er ook voor kiezen om alleen bepaalde facturen via Finqle te laten betalen. Ook is het mogelijk om een deel van een factuur direct uit te laten betalen en de rest als Finqle het factuurbedrag heeft ontvangen van de debiteur. Zo heeft onze klant optimaal grip op haar liquiditeit. Als het nodig is kan hij snel beschikken over zijn geld om er weer nieuwe dingen mee te doen.”

“Een onderneming die goederen of diensten levert, moet 30, 60, tot soms wel 90 dagen wachten op het geld. Dat kan problemen geven, bijvoorbeeld als je btw moet afdragen die je nog niet hebt ontvangen. Een bedrijf kan dan op papier genoeg eigen vermogen hebben, maar niet over het geld beschikken om de rekeningen te betalen. Dat belemmert een bedrijf om te ondernemen, te doen waar het goed in is. Met Finqle is dat verleden tijd.”

Mobiel je factuur indienen

En plannen voor de toekomst? Mike: “We ontwikkelen ons platform steeds verder. Zo willen wij elk aspect van de applicatie beschikbaar maken voor mobiel en via de de koppeling met ons platform. Een zzp’er in de bouw kan straks op vrijdagmiddag via zijn mobiel een factuur maken, indienen, en het geld binnen een uur op zijn rekening hebben.”

Erik-Jan: “We willen ook uitbreiden in Europa. Er zijn nu al klanten die facturen bij ons indienen voor afnemers of opdrachtgevers in heel Europa. Maar straks willen we onze diensten ook aanbieden aan bedrijven buiten Nederland.”