Nieuws Regio

Geen kosten vóór, maar investering ín personeel

De Albert Heijn-vestiging in Franeker werd in 2016 Het Vitaalste Bedrijf van Friesland en greep net naast de landelijke titel. Achter Zalsman uit Zwolle eindigde de supermarkt als tweede. De erkenning en vele positieve reacties van klanten waren voor Mirjam Kuipers, samen met haar man Gert eigenaar van de winkel, een extra motivatie om op dezelfde voet verder te gaan.

Tim Durlinger | De Ondernemer i.s.m. ONVZ 7 juli 2017

Beiden nemen veel vitaliteitsinitiatieven: ,,Zeker voor een supermarkt. We hebben een groep die sport met een 'personal trainer bewegen en voedingsadviezen', er zijn trainingen persoonlijke ontwikkeling, voor de jongeren is er huiswerk- en examentraining, we hebben jobcoaches en een stoppen-met-rokencursus." Populair is de hardloopgroep van de AH-vestiging. Leden daarvan liepen op 24 juni 2017 de hele of halve Mar-Athon in Sneek. Foto's van dit soort evenementen, waarbij vaak voor een goed doel wordt gelopen, scoren prima op Facebook.

Topfit

Volgens de jury in Friesland wist deze Albert Heijn het beste uit medewerkers te halen. ,,Iedereen noemt het personeelskosten, maar wij zien het als investering", legt Kuipers uit. ,,Je moet zorgen voor hun welbevinden, dat ze op een goede manier in de winkel staan. We hebben een medewerker die nu 30 kilo is afgevallen en topfit is. Ze is hier de meest favoriete caissière. Geweldig! Ook voor wat het doet met je zelfvertrouwen."

Het staat de 165 medewerkers van de winkel vrij om mee te doen aan het vitaliteitsprogramma. Zij weten volgens Kuipers dat dit enerzijds gewoon is bij deze Albert Heijn, maar anderzijds ook heel bijzonder. ,,Dit krijg je niet bij ieder bedrijf. Dat wordt wel gewaardeerd. We sturen erop dat mensen het goed hebben en plezierig vinden, zowel voor het personeel als voor de klanten." Die laatsten krijgen te maken met personeel dat graag bereid is om een stapje extra voor ze te doen. De afdeling personeelszaken van de Zaanse keten is daarom eveneens een kijkje komen nemen hoe ze vitaliteit in Franeker aanpakken.

Talent binden

Het ziekteverzuim in deze vestiging is erg laag. Natuurlijk heeft ook deze supermarkt met name onder de jongere werknemers te maken met enig verloop. Kuipers is echter kien op talent en probeert dit zo lang mogelijk aan haar bedrijf te binden. ,,Dat kan door ze verantwoordelijkheid te geven en te coachen, maar ook door ons vitaliteitsplan."

Deelnemen?

Ook dit jaar organiseren ONVZ Zorgverzekeraar en MKB-Nederland weer de verkiezing van Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. De provinciale winnaars krijgen een fitplan voor vijftien medewerkers aangeboden en advies van experts. Aan het einde van het jaar nemen zij het tegen elkaar op om de felbegeerde nationale titel. De prijs voor Het Vitaalste Bedrijf van Nederland wordt op 23 november uitgereikt tijdens de Week van de Ondernemer in Amsterdam.