Nieuws Regio

Waarom ’t Gerecht in Heerenveen de winnaar is van de Terras Top 100

Met dit zomerweer kon de timing voor de bekendmaking van de Terras Top 100 niet beter zijn. Dit jaar gooide het terras van boutiquehotel en grand café ‘t Gerecht in Heerenveen hoge ogen bij de jury van Misset Horeca. Dit is wat je als horecaondernemer van hun winst kunt leren.

Ezra Hakze | Foto: Pixabay 3 juli 2018

Terras top100 tgerecht

’t Gerecht is opgericht door de ondernemers Luberto Agricola, Eric Kuindersma en Geert Bosman, die in 2016 nog de titel van Meest Meest Markante Horecaondernemer in Friesland kreeg. Volgens de vakjury valt ‘t Gerecht op doordat ,,het totaalplaatje'' hier klopt, het personeel snel en professioneel is en de uitstraling van de onderneming verzorgd. Bij het lezen van het juryrapport, springen een aantal kwaliteiten in het oog. Dit zijn de vier eigenschappen die je onderneming een succes maken, aldus de jury van Misset Horeca.

1. Educatie. Dat je goed personeel in moet huren om succesvol te zijn is natuurlijk een open deur. Wat vaker vergeten wordt, is dat je je personeel ook moet blijven onderwijzen. Bij ’t Gerecht hebben ze daarom een eigen e-learning-programma, waardoor medewerkers constant bijgeschoold worden. Volgens de vakjury maken de obers van het grand café dan ook indruk door hun ,,frisse uitstraling en snelle service''.

2. Inventiviteit. Een goede horecaondernemer zet tegenslagen naar zijn hand. Toen bleek dat de eigenaars van ’t Gerecht geen markies aan hun monumentale pand mochten plaatsen van de gemeente, zorgden ze voor een enorme parasol, die later hun handelsmerk werd. Klanten kunnen zo het hele jaar droog zitten en dankzij de heaters is het hier ook in de herfst niet slecht vertoeven.

3. Flexibiliteit. Om als horecaondernemer succesvol te zijn, moet je in kunnen spelen op onverwachte situaties. ,,Als hier ineens 300 mensen tegelijk voor de deur staan, raakt er niemand in paniek en wordt iedereen keurig geholpen,'' aldus de vakjury over ’t Gerecht.

4. Een ontspannen verkoopstijl. De eigenaars van ’t Gerecht stimuleren medewerkers om de verkoop van bepaalde producten bij te houden in een soort ‘bingokaart’. Volgens de jury is dit een goed initiatief; zo’n bingokaart is namelijk ludiek en motiverend, maar leidt niet tot wat zij noemen ‘agressieve verkoop’.