Nieuws Regio

Hoe Bam! uit Enschede een goed verhaal nog beter maakt

‘Een uitgekiende strategie gecombineerd met sterke creativiteit maakt werk dat raakt. In een aantal stappen bouwen we samen met onze klanten aan groei, sterke merken en inspirerende cases’, valt er te lezen op de site van het in Enschede gevestigde creatief en strategisch bureau Bam!. Klinkt goed. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Corina Zwiers en Thijs Nijhof leggen het uit.

BART REMMERS/FOTO: LARS SMOOK 11 september 2019

Bam raakt enschede marketing

,,Bij de start van Bam! hebben we direct aangegeven dat we meer met de ondernemer willen meedenken voor de lange termijn op het marketing- en communicatievlak. Samen doen we er alles aan om alle gewenste resultaten en doelen te behalen’’, vertelt adviseur Thijs Nijhof. ,,Onze klanten vind je door heel Twente. We waren eerder in Oldenzaal gevestigd, dus zijn ook daar sterk vertegenwoordigd. Verder hebben we klanten in onder meer Hengelo, Almelo en Borne. We zien Twente als ons werkgebied. Daar richten we ons voornamelijk op het mkb en mkb+ omdat veel van die bedrijven geen communicatieafdeling hebben. Daar ligt onze meerwaarde.’’

Werken met echte verhalen

Nauw samenwerken met de klant betekent dat Bam! zeer regelmatig met het bedrijf om tafel gaat zitten om te brainstormen en de juiste strategie uit te zetten. ,,We werken het liefst met echte verhalen en creativiteit. Dat doen we met de klant. Die creativiteit is minstens zo belangrijk als je Google-budget’’, vult strateeg Corina Zwiers aan. ,,Het moet niet ons verhaal worden, maar dat van de klant. Wij halen het beste uit dat verhaal en zetten het scherp neer. Dat kan klein, in de vorm van een brochure, maar ook groot. Denk aan een regionale campagne of een doorvertaling op een website.’’

Nijhof: ,,Weet je, iedereen heeft een goed verhaal. Wij halen dat verhaal voor de opdrachtgever naar boven en visualiseren het zo optimaal mogelijk naar buiten toe. Niet alleen voor de klanten van de opdrachtgever. Wat kan de boodschap voor de maatschappij betekenen? ‘Purpose driven marketing’ heet dat. Het is iets waar wij ons dagelijks mee bezig houden. Uiteindelijk gaat het zeker ook om de totale branding van een merk of organisatie. Met een goed verhaal alleen ben je er nog niet. De visuele vertaling is minstens zo belangrijk. Wij zorgen voor het totale plaatje op de lange termijn.’’

Effectiviteit het belangrijkste

Om een mooi voorbeeld aan te halen: momenteel werkt Bam! met De Werkwijzer in Oldenzaal, een leerwerkbedrijf zonder winstoogmerk. ,,We herpositioneren het verhaal van de opdrachtgever. Dat doen we grotendeels in de vorm van een nieuwe website. Staat die site er, dan kunnen we naar buiten toe met het verhaal van De Werkwijzer’’, geeft Nijhof aan.

Lees ook: Zo zet je videomarketing voor je bedrijf in

,,Het is een prachtig verhaal. Een verhaal dat vertelt wat het bedrijf betekent voor de mensen die er werken en voor de maatschappij. Een verhaal van inclusiviteit.’’ Zwiers: ,,Vergeet niet dat effectiviteit uiteindelijk het belangrijkste is. Het verhaal moet wel gehoord worden. Aan een prachtig verhaal waar niemand naar wil of kan luisteren heb je natuurlijk weinig.’’

Regionaal of nationaal?

Tot slot: het bureau heeft alle uithoeken van Twente als creatief en strategisch speelveld. Hoe zit het met een eventuele uitbreiding naar de rest van Nederland? Nijhof: ,,Het is gaaf wanneer we toonaangevend kunnen blijven binnen ons marktgebied. We vertelden het al: we willen regelmatig met de opdrachtgever aan tafel, letterlijk. Dan is het fijn dat die bedrijven in de regio zitten. Het wordt wat ingewikkelder en tijdrovender wanneer je iedere keer naar Amsterdam of Noord-Brabant moet. Persoonlijk contact op regelmatige basis vinden we nog steeds het belangrijkste en dat zal altijd zo blijven.’’