Als in een mierenhoop krioelt het volk door het markante, monumentale pand aan de Nieuwe Maas, geflankeerd door architectonische giganten als wolkenkrabber Montevideo en kantoorspits World Port Center. Personeel holt van hot naar her, bezoekers lopen in en uit - zelfs op deze doorsnee dinsdag is het alle hens aan dek voor het personeel, dat zich zonder morren en veelal met een vrolijke blik van zijn taak kwijt.
Hotel New York. Of: Holland Amerika Lijn, zoals met strakke, gouden letters op de gevel prijkt. Het voormalige hoofdkantoor van deze vermaarde Rotterdamse rederij biedt alweer een kwart eeuw onderdak aan uit alle windstreken neergestreken gasten, die gebruik kunnen maken van 72 kamers, variërend van de authentieke directievertrekken tot knusse ruimtes in de torentjes.
Lees ook: Zo bouwt de Eindhovense 'sushi-queen' Eveline Wu aan een horeca-imperium
Historsich gebouw
Wie wil, kan ongelimiteerd smullen van al het fraais dat het pand biedt. Weelderige boeketten in enorme vazen, een wand vol uurwerken in de lobby, nostalgisch fotowerk aan de muren. Het gebouw ademt historie, van binnen en van buiten, wetende dat het iconische, robuuste pand met gracieuze Jugendstil-elementen een laatste aanblik was van landverhuizers, op weg naar een nieuw leven aan de andere kant van de oceaan.
Marketing manager Michel van Jaarsveld van HNY kan zijn geluk niet op. ,,Dit is geen standaardhotel'', vertelt hij. ,,Als je ergens een deur opentrekt is het meteen: wow! Alles ademt geschiedenis, maar je ziet óók dat we met de tijd meegaan. Wat dat betreft is het een mooie mix van toen en nu. En zóveel personen hebben een verhaal bij dit gebouw. Als gast in het hotel of - vroeger - als vertrekkend reiziger op wereldreis. Het pand verbindt mensen.''
Lees ook: Rotterdamse ondernemers starten CityHub: luxe kruising hotel en hostel
Vuur uit de sloffen
En ja, het personeel, beretrots is hij op de honderden werknemers die het vuur uit de sloffen lopen om de zaak draaiende te houden. ,,Het is hier keihard werken'', luidt de uitleg. ,,We zijn géén rustig restaurant met een paar tafeltjes. Het is hier altijd bomvol en druk. In de spoelkeuken, het restaurant, in de hotelkamers, het is altijd doorknallen bij zo'n populaire trekpleister. Je moet dat aankunnen. En, niet onbelangrijk, wél met een glimlach op het gezicht.''
Hotel New York, story of pioneers is de titel van een expo die vanaf 4 mei tot 1 november is te zien in Museum Rotterdam. De uitgebreide tentoonstelling vertelt het bijzondere verhaal van dit befaamde stadsicoon.
Huishoudelijk dienst: Sandra Regis de Araujo Souza (23 jaar werkzaam bij HNY)
,,We zorgen ervoor dat de bedden in de hotelkamers netjes zijn opgemaakt, lekker strak. En dat de verblijven er keurig uitzien. Want dat is waar de gasten als eerste naar kijken: of het allemaal schoon en aan kant is. Mijn functie is ervoor te zorgen dat ze zich thuis voelen. Heel erg belangrijk.''
Gerant: Joeke Tjiam (6,5 jaar werkzaambij HNY)
,,Ik stuur het personeel aan in het restaurant en zorg dat de gasten hun plekje vinden. Op die manier draag ik eraan bij dat de middag en de avond netjes verlopen. Mijn regelwerk betreft behoorlijk wat collega's: 's middags zestien à zeventien man, en in het weekend zitten we op het dubbele. Als elke gast hier met een glimlach vertrekt, dan is mijn taak volbracht.''
Assistent controller: Sven Blaak (17 jaar werkzaam bij HNY)
,,Ik heb te maken met alle financiële stromen in dit hotel. Zo komt de omzet van alle kelners de volgende dag bij mij op het bureau. Die moet verwerkt worden en verklaard. Want er kunnen verschillen zijn, omdat iemand bijvoorbeeld te weinig saldo op zijn pasje had staan en de kelner niets heeft gemerkt. Aan het einde van de rit moet alles wél kloppen.''
Kok: Jiri Blaauw (4 jaar werkzaam bij HNY)
,,De nieuwe kaart is ingegaan en het is hartstikke druk. Maar wel gezellig hoor, supersfeertje. Hoeveel gerechten ik in een uurtje maak? Minimaal dertig. En dat doet me goed, want ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Koken is mijn passie. Iedereen kan koken, maar lekker koken, dat is pas een kunst.’’
Patissier: Eline Brouwer (4 jaar werkzaam bij HNY)
,,Alles wordt vers gemaakt, daar beginnen we ’s morgens om zes uur mee. En ja, ons werk is van belang, want anders heb je geen taartje bij de koffie, of een nagerecht. Ik zorg ervoor dat de aardbeitjes klaarliggen. Want wat is een ijscoupe zonder fruit? We hebben alle dagen gebak, dus is het alle dagen feest.’’
Facilitaire dienst: Said Bouzid (19 jaar werkzaam bij HNY)
,,Mijn taak is de meest uiteenlopende klusjes in Hotel New York te klaren. Zoals de strandstoelen neerzetten op het grasveld voor het terras. Zeker met dit lekkere weer stellen mensen het op prijs om hier heerlijk van de zon te kunnen genieten. De vaste klanten zitten verderop al te popelen om in één van die stoelen neer te strijken.''