Aangeboden door Hyundai

Branded Content Regio

Hyundai: ‘Ondernemers kunnen waterstofauto’s succesvol maken’

Met de nieuwe Nexo heeft Hyundai, als één van de weinige automerken, al een volwaardige brandstofcelauto op de markt. De benodigde (waterstof-) infrastructuur loopt echter nog hopeloos achter in Nederland. ,,Waterstof verdient een serieuze kans als alternatieve brandstof. Daarom is het tijd voor ondernemers en de overheid om (meer) het initiatief te nemen.’’

AUTEUR: ROLAND TAMELING | FOTO: HYUNDAI 20 november 2018

Hyundai nexo 1

Zo’n 665 kilometer haalt hij op één tankbeurt, zonder een gram aan schadelijke stoffen uit te stoten. De Hyundai Nexo is een bijzondere auto: in zijn bodemplaat zit geen accupakket zoals bij reguliere elektrische voertuigen, maar drie tanks voor waterstof. Door dat goedje in een brandstofcel te laten reageren met zuurstof wekt de auto onderweg elektriciteit op, waarmee je compleet emissievrij kunt rijden. Nog een groot voordeel: in tegenstelling tot een auto op batterijen (zoals een Tesla Model S) hoef je de Hyundai geen uren aan een paal te laden om hem weer te kunnen gebruiken. Een waterstoftankbeurt kost je hooguit een paar minuten, waarna je opnieuw zo’n zevenhonderd zeer schone kilometers kunt afleggen.

Vier tankstations

Er is alleen één, vrij significante, uitdaging. Op dit moment zijn er in Nederland niet meer dan vier plekken waar je waterstof kunt tanken. In Delfzijl, Helmond, Arnhem en het Zuid-Hollandse Rhoon. Er staan weliswaar enkele tientallen nieuwe pompplekken in de planning, maar het zal waarschijnlijk tot 2020 duren voordat die daadwerkelijk operationeel zijn. ,,Van een fijnmazig en goed bruikbaar waterstofnetwerk is nog lang geen sprake en dat is zonde’’, aldus Mike Belinfante, de PR-Manager van Hyundai Nederland. ,,We zien de beperkte infrastructuur niet zozeer als een beperking, maar het zorgt wel voor een vertraagde acceptatie van waterstof in Nederland.’’

Naar Duits voorbeeld

Hoe anders is dat bij onze Oosterburen: in Duitsland heeft een aantal grote partijen de krachten gebundeld om de implementatie van waterstof te versnellen. Onder de joint venture H2 Mobility investeren onder meer Shell, Total, het Franse Air Liquide en OMV uit Oostenrijk vele miljoenen euro’s om een netwerk van waterstoftankstations uit de grond te stampen. En dat blijft niet bij loze woorden: op dit moment verwacht H2 Mobility maar liefst honderd tankstations operationeel te hebben in de loop van 2019.

Business case

H2 Mobility laat zich hierbij niet leiden door een goede business case, zo verklaarde een woordvoerder eerder aan vakblad TankPro. ,,Er moet íemand beginnen. We bouwen waterstofstations zonder te kijken naar de cijfers. Waarom? Omdat we geloven in de kansen van waterstof.’’ De gedachte hierachter is glashelder: zonder goede tankmogelijkheden kan de waterstofauto onmogelijk een succes worden. Daarom nemen de bedrijven het heft dus in eigen hand.

Pionieren

Feitelijk doet Hyundai precies hetzelfde door al sinds 1998 te pionieren met FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Wat begon met studiemodellen resulteert nu dus in een leidende positie met de Nexo, een luxe SUV van het formaat BMW X3 en Volvo XC60, die vanaf het begin voor waterstof is ontwikkeld. Momenteel komt de levering op gang en Hyundai spreekt van een succesvolle start in Nederland. Belinfante: ,,We hebben al meer dan 85 reserveringen ontvangen, een ongekend hoog aantal voor een brandstofcelauto. Dat geeft aan dat met name ondernemers staan te trappelen om de technologie te omarmen.’’

Fiscaal aantrekkelijk

Hoewel waterstoftechniek nog relatief prijzig is, vormt de Nexo zeker voor zakelijk rijders een aantrekkelijk alternatief. Hyundai levert de auto met een vanafprijs van € 69.995 en omdat het een waterstofauto is, betaal je over de complete catalogusprijs slechts 4% bijtelling. Bij ‘normale’ elektrische auto’s geldt dat percentage alleen voor de eerste 50.000 euro, voor elke euro meer betaal je vanaf 1 januari 2019 tweeëntwintig procent bijtelling. Bovendien komt de Nexo in aanmerking voor diverse subsidies zoals de Milieu Investeringsaftrek.

Kansen pakken

,,Door die fiscale voordelen ondersteunt de overheid waterstof al deels, maar ondernemers kunnen dus zelf ook hun kansen pakken’’, vervolgt Belinfante. ,,Een vooruitstrevende, ondernemende spirit moet beloond worden en daarom spreken wij de hoop uit dat bedrijven in Nederland ook hun verantwoordelijkheid nemen om de infrastructuur snel te verbeteren.’’

,,Neem een voorbeeld aan energienetbeheerder Enexis dat een aantal van onze Nexo’s gaat inzetten: zij kiezen bewust voor vergroening van hun wagenpark, terwijl de firma Holthausen Energy Points uit Hoogezand meehelpt om een passend netwerk te bouwen zodat Enexis de benodigde waterstof kan tanken. Dat soort initiatieven en bewuste bedrijven heeft Nederland meer nodig, zodat we samen kunnen zorgen dat waterstofauto’s een nog beter alternatief worden. De Nexo is er klaar voor, nu is het tijd om door te pakken.’’

hyundai 1 sz 1x1

Door die fiscale voordelen ondersteunt de overheid waterstof al deels, maar ondernemers kunnen dus zelf ook hun kansen pakken

Mike Belinfante, PR-Manager van Hyundai Nederland