Advertorial van WSP Rijnmond
Advertorial Regio
Iets terugdoen voor Rotterdam?
Mensen met een uitkering of met een achterstand op de arbeidsmarkt naar werk helpen? Dat doen bedrijven en organisaties met een social return verplichting.

De werkzoekende, uw organisatie én de maatschappij als winnaar
Met social return vergroot u de arbeidsparticipatie van kwetsbare personen en helpt u ze om werkervaring op te doen. Als werkgever is het een mooie kans om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Iedereen wordt er eigenlijk beter van: de mensen die werk zoeken, uw organisatie en de maatschappij
WSP Rijnmond helpt u: kosteloos
Werkt uw organisatie voor de gemeente en vraagt zich af hoe u het beste invulling kan geven aan social return? WSP Rijnmond adviseert u graag én kosteloos en helpt met werving & selectie van kandidaten.
Wat kunt u van WSP Rijnmond verwachten?
- Eén contactpersoon
- Een groot bestand met personeel
- Kosteloze dienstverlening
- Informatie over subsidies en regelingen
- Ondersteuning bij MVO
Neem contact op! Wilt u meer weten over de mogelijkheden om iets terug te doen voor de samenleving? Neem dan contact op het Coördinatiepunt social return via socialreturn@rotterdam.nl of 010-4985993. wsprijnmond.nl/wijwillen
Gemeente Rotterdam schenkt een straf bakkie
De 11.000 ambtenaren van de gemeente Rotterdam drinken tegenwoordig ‘een straf bakkie’. Dat is koffie van Heilige Boontjes, een koffiebedrijf opgericht om probleemjongeren via werk en begeleiding op het rechte pad te krijgen. Heilige Boontjes levert de koffie aan MAAS; contractpartner van de gemeente. Daarnaast krijgen twee ex-gedetineerden momenteel een praktijkopleiding bij MAAS.
Heilige Boontjes werd na bemiddeling van WSP Rijnmond ingeschakeld door MAAS. MAAS had na een tender een 5-jarige contract gesloten met de gemeente. En een social return-paragraaf is een vast onderdeel van een aanbesteding vanaf 15.000 euro. Daarmee vraagt de gemeente leveranciers iets terug te doen voor de Rotterdamse samenleving. Richtlijn is dat ze minimaal vijf procent van de contractsom investeren in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een accountmanager van WSP Rijnmond ondersteunde MAAS bij de invulling van hun tegenprestatie.
Iets terugdoen voor Rotterdam
MAAS, marktleider in koffie, thee en automaten op de zakelijke markt, staat vierkant achter de verplichte inspanning voor social return. ‘Dat sprak ons aan’, zegt accountmanager Marloes Rooijackers. ‘Om iets terug te doen voor Rotterdam en omdat we ons door de samenwerking kunnen onderscheiden. Andere leveranciers hebben ook koffie en automaten. Door dit soort activiteiten kun je voor een bijzondere toegevoegde waarde zorgen.’
Kiezen uit drie blends
Heilige Boontjes en MAAS hebben voor de gemeente een compleet nieuwe koffie samengesteld. Rooijackers: ‘Die kwam naar voren uit smaaktests onder de ambtenaren. Zij konden uit drie blends kiezen. De keuze viel op de smaak een straf bakkie. Voor Heilige Boontjes betekent de deal een flinke vergroting van het koffievolume.
Jongerenakkoord
De samenwerking gaat verder dan alleen inkoop van koffie: twee heilige boontjes werken inmiddels bij MAAS. Rooijackers: ‘We leiden hen op tot operator. Als ze het goed doen, kunnen ze na een jaar in die functie in dienst treden.’