Advertorial van Smarthub

Advertorial Regio

Jonge talenten gaan voor arbeidsklimaat in de ‘maakhoek’; Achterhoek toont zich vooruitstrevend

SmartHub Achterhoek is een ondernemersinitiatief dat de Achterhoek als werkregio beter op de kaart wil zetten. Peter Stoverink van Stooff Interior Projects in Eibergen doet trots mee: ,,Ons vakmanschap moeten we koesteren én aan jongeren laten zien.''

Redactie 7 mei 2019

Smarthub 1

De eerstvolgende bijeenkomst van SmartHub is op 28 mei. Kijk voor meer informatie op smarthub.nl

SmartHub zag drie jaar geleden het licht onder impulsen van een eerste groep van zestien ondernemers verspreid over de Achterhoek. De 'beweging' waarin de regio geprofileerd wordt als aantrekkelijke regio voor stagiaires, afstudeerders en starters leeft volop, want er zijn nu al 150 verbonden werkgevers uit allerlei branches.

Ook als organisatie groeit SmartHub. Marij Striekwold is aangesteld als projectleider en tal van nieuwe projecten zijn gestart. Stoverink ziet SmartHub als een ideaal podium om jonge mensen te bereiken: ,,De Achterhoek is echt een maakhoek. Ik ben er trots op dat we hier veel maakindustrie hebben en veel vakmanschap. Dat moeten we niet alleen koesteren, maar ook laten zien. Veel jongeren weten dat niet'.'

De aanwas van jongeren bij de bedrijven is heel belangrijk, vindt Linda van de Maat van Ubbink in Doesburg: ,,Meestal begint dat met een stage. Probleem is dat jongeren voor hoger onderwijs verder weg moeten. Komen ze weer terug? Dat is onze zorg. We zijn te bescheiden geweest om onze jongeren te vertellen hoe goed onze bedrijven zijn. We hebben ook hoog- opgeleide mensen nodig, bijvoorbeeld om onderzoek te doen hoe je bepaalde producten in het buitenland kunt verkopen. Mensen hebben daar vaak geen beeld bij en jong talent weet niet welke geweldige functies we hen te bieden hebben. Deze loopbaankansen moeten we laten zien.''

Innovatieve regio

Dave Rouwmaat van de Rouwmaat Groep in Groenlo noemt de Achterhoek 'een innovatieve regio'. ,,In het westen van het land zie ik wel eens reclameuitingen en dan denk ik 'dat doen we hier al 25 jaar'. Op de lijst van innovatieve regio's staan we heel hoog. Ons bedrijf is koploper op het gebied van geopolymeerbeton. We hebben knappe koppen nodig om succesvol te blijven.''

Volgens Eibergenaar Stoverink moet het imago van de Achterhoek omgeturnd worden van stoffig naar innovatief. ,,De ondernemingen moeten laten zien hoe vooruitstrevend ze zijn. We doen onszelf tekort als we dat niet uitdragen.''

SmartHub staat voor het gezamenlijk profileren van de Achterhoek onder jong talent in heel Nederland. Hierbij werken ondernemers, overheden en maatschappelijke organisaties nauw samen. In onder meer filmpjes en artikelen vertellen jonge talenten die al in de Achterhoek werken hoezeer ze het naar hun zin hebben. Van de Maat: ,,Het arbeidsklimaat in de Achterhoek is heel erg fijn, dat is wat de mensen moeten ervaren. De werksfeer is zó belangrijk.''

De eerstvolgende bijeenkomst van SmartHub is op 28 mei. Kijk voor meer informatie op smarthub.nl