Advertorial van Tikkie

Nieuws Regio

Door nieuwe betaalmethode daalde het aantal aanmaningen met 40 procent

Klanten digitaal laten betalen, het is altijd weer een uitdaging. Natuurlijk kun je kiezen voor een automatische incasso. Maar dan krijg je er vaak een bak ellende bij. Onvoldoende saldo, aanmaningen en lang uitstaande betalingen. Dat moet toch makkelijker kunnen? Precies de reden dat Michiel Cornelissen van Flexkids heeft gekozen voor Tikkie.

Tikkie 14 maart 2019

Flexkids

Michiel Cornelissen is mede-oprichter van Flexkids. ‘We ontwikkelen software voor de kinderopvang. Ons basisplatform ondersteunt het hele proces: van inschrijven en contracten tot personeelsroosters en facturatie. Van de 800.000 kinderen die naar een opvang gaan, staan er zo’n 200.000 ingeschreven bij een kinderopvang die gebruikmaakt van onze software. Per maand wordt er voor maar liefst 70 miljoen euro gefactureerd. Het gaat hier om incasso’s die naar de ouders van de ingeschreven kinderen worden gestuurd.’

Incasso

En bij die facturatie via incasso zat nou precies het probleem. Cornelissen: ‘In de Randstad is een automatische incasso met een dekkingsgraad van 99% heel normaal. Maar met name in het zuiden van Nederland is die dekking veel lager.’ En wat te denken van ouders met een te laag saldo? Hoewel de kinderopvang incasseert vlak nadat de kinderopvangtoelage is uitgekeerd, lukken veel incasso’s niet. ‘Er moeten dan aanmaningen gestuurd worden, wat allemaal extra tijd en geld kost.’

Complex

Zelf een betaaloplossing bouwen is complex. Dus ging Cornelissen op zoek naar software om in te pluggen op hun platform. ‘We hebben naar een bestaande betaaloplossing gekeken, maar dan moesten we 12 verschillende banken koppelen. Bij een payment provider staat het geld weer niet direct op je rekening. Ook hebben we gekeken naar een partij die betaal-sms’jes verstuurt. Die oplossing bleek matig en prijzig. En toen dacht ik opeens aan Tikkie, daar heb ik privé goede ervaringen mee.’

Klik & klaar

Tikkie is een app waarmee je op een eenvoudige en leuke manier geld terugvraagt. Bijvoorbeeld na een avondje stappen. Sinds vorig jaar is Tikkie er ook voor bedrijven. Voor Flexkids blijkt het de ideale oplossing. ‘De API is heel makkelijk te integreren in je eigen systeem en eenvoudig in gebruik. In een paar kliks maak je een betaallink. Die link wordt geplaatst in de ouderapp die voor alle communicatie gebruikt wordt. De ouder kan via de Tikkie-link direct betalen en klaar! Bijkomend voordeel is dat de kosten van Tikkie relatief laag zijn’ aldus Cornelissen.

Succesvol

Het klinkt allemaal makkelijk, maar is het ook echt een goede vervanger van facturatie via incasso? Om dat te onderzoeken heeft Flexkids eerst met 1 kinderopvang een pilot gedaan. De resultaten zijn indrukwekkend. Cornelissen: ‘Van de 12.000 facturen werden er 5.000 via Tikkie verstuurd. 40% van de Tikkies werd binnen 1,5 uur betaald. Het aantal aanmaningen daalde met maar liefst 40%. Zowel medewerkers van de kinderopvang als de ouders reageerden enthousiast op Tikkie. Medewerkers snapten direct hoe ze een betaalverzoek maken en sturen. Bovendien verandert er niets aan hun administratieve proces, omdat het geld direct op de rekening van de kinderopvang komt. Ouders kunnen direct vanuit de ouderapp het betaalverzoek betalen. En voor wie niet mee wil, blijft de incasso mogelijkheid nog bestaan. Inmiddels zijn de volgende 3 kinderdagcentra aangesloten en zullen er de komende maanden nog meer volgen.’

Benieuwd wat Tikkie voor jouw bedrijf kan doen? Lees het op tikkie.me

Advertisement