Nieuws Regio

Beter Bed: 'Technologie verandert winkelgedrag, dat vraagt nieuwe manier van denken'

,,Goed geslapen?'', is het eerste dat algemeen directeur Debbie Klein van Beter Bed vraagt. Bij de marktleider in nachtrust - 84 filialen in Nederland, 10 in België - zijn ze klaarwakker. Het bedrijf heeft, in een branche die bij uitstek geschikt lijkt voor fysieke winkels, een succesvolle stap naar online gemaakt. Daarbij maakt Beter Bed ook handig gebruik van het verkoopplatform van bol.com.

De Ondernemer i.s.m. bol.com | Foto: Marco Bakker 4 mei 2017

Beter bed 3

,,Wij willen zijn waar de klant ons zoekt en verwacht'', zegt Klein. ,,De nieuwe technologie verandert het winkelgedrag. Dat vraagt een andere manier van denken. Je kunt dat als bedreiging zien, maar ook als een mogelijkheid jezelf te ontwikkelen. Ik vind het juist spannend dat de retailkaarten opnieuw worden geschud en dat wij daarbij zijn.’’
Een van de nieuwe kaarten die Beter Bed speelt, is de samenwerking met bol.com. ,,Onze vraag is: hoe kunnen we online waarde toevoegen voor de consument? Onze doelgroep is breed. Laagdrempeligheid en bereik is dus belangrijk. Bol.com is de nummer 1 onlineretailer en net als wij marktleider. Dan is het interessant om de krachten te bundelen."

Bereik

,,We hebben net tien vestigingen geopend in België en via bol.com kunnen we ook daar in een kort tijdsbestek veel mensen bereiken. We onderzoeken de mogelijkheid van logistiek via bol.com. Door logistiek uit te besteden, vergroten we het aanbod van artikelen die supersnel geleverd kunnen worden.’’

Inmiddels lopen de verschillende verkoopkanalen bij het in 1981 opgerichte Brabantse familiebedrijf, sinds 1996 beursgenoteerd, naadloos in elkaar over. ,,Dat is de basis van onze aanpak, waarbij de klant, ongeacht het kanaal dat hij of zij kiest, overal dezelfde positieve ervaring heeft."

Juiste keuze

,,Het merendeel van de bezoekers in de winkel heeft zich al online georiënteerd. Ze kennen meerdere merken en weten veel over de specificaties. In de winkel maken ze met onze specialisten de juiste keuze. Maar er zijn ook veel klanten die zich in de winkel oriënteren, er thuis even over nadenken en hun nieuwe bed online kopen. Die wisselwerking pakt voor Beter Bed goed uit.’’