Advertorial van De Breed & Partners

Nieuws Regio

Parkmobile: van start-up naar scale-up

Welke autobezitter kent ‘m niet, de parkeerapp. Sinds de komst van de smartphone hebben parkeerapps een vlucht genomen, Parkmobile is de grootste. Overgenomen in 2015 door BMW is Parkmobile nu definitief van start-up een scale-up geworden. Na Nederland en Engeland is deze app een opmars begonnen in Europa. Afgelopen jaar is een onderdeel van Parkmobile uitgeroepen tot: ‘Finance Team of the Year’. Een beloning voor het naar een hoger plan tillen van hun financiële organisatie samen met De Breed & Partners. En dit is nog maar het begin.

Miranda Coehoorn 26 november 2018

Matthijs Terpstra parkmobile

Matthijs Terpstra, Group Financial Controller van Parkmobile: ,,Heel gaaf deze prijs, echt een compliment voor ons werk. Maar we zijn er nog lang niet. Onze droom is natuurlijk nóg meer diensten en innovatieve oplossingen aanbieden. Er komen met zelfrijdende auto’s ook nog zoveel uitdagingen aan, wie weet. Eigenlijk willen we de hele wereld veroveren.”

Hoe word je van een start-up een scale-up?

,,In het begin ben je vooral bezig met het bouwen en investeren in het platform. Dan moet je naar de markt, voorzichtig kijken of iets aanslaat en zo ja hoe dan. Op een gegeven moment is je product af en zo bekend dat je steeds meer gebruikers krijgt. Vanaf dat moment begint het te lopen. Er lopen steeds meer transacties over het platform. Dan wordt het interessant om op te schalen. Naast de particuliere markt zijn we ook actief in de zakelijke markt. Maandelijks krijg je dan voor je medewerkers alle parkeertransacties en bijv. brandstof gebundeld op een btw-factuur.”

Hoeveel gebruikers heb je daarvoor nodig?

,,In Nederland en Engeland hebben we nu meer dan 7 miljoen actieve gebruikers. Wij verdienen overigens geen parkeergelden, die staan we in z’n geheel af aan gemeenten, wij verdienen aan de transacties er omheen. Handhaving is daarbij erg belangrijk natuurlijk. Mensen móeten betalen, anders krijgen ze een boete. Dat is ook ons bestaansrecht. Daarna moeten wij natuurlijk nog onze facturen innen. Dus ook debiteurenbeheer is bij zoveel gebruikers een serieus onderdeel van ons bedrijf.”

Doen jullie nog meer met de data die jullie verzamelen?

,,Allereerst zijn we constant aan het verbeteren wat we al hebben. Onze focus ligt op het primaire doel klanten te faciliteren bij parkeren. Een scale-up heeft zo z’n eigen dynamiek. We moeten nu miljoenen facturen per maand zien te managen, dat betekent dat processen op een andere, betere manier zijn ingericht. Daarnaast zijn we aan het kijken of we nog meer met data kunnen doen.”

Kun je een voorbeeld geven?

,,Mobilisatie heeft een enorme impact op de wereld. Steden worden steeds drukker en voller. Wij weten bijvoorbeeld op welk tijdstip het druk is op plek X. Op basis van onze data kunnen klanten de drukke plekken en tijdstippen ontwijken en hiermee hun kans vergroten op een parkeerplek. In de toekomst zou je dan een parkeerplek kunnen reserveren bijvoorbeeld. Dezelfde data kunnen gemeenten gebruiken om hun parkeerbeleid op aan te passen en zo de verkeersstromen te beïnvloeden.”

Met welke partners doen jullie dit?

,,BMW en Daimler hebben aangekondigd hun mobiliteitsdiensten te bundelen in een joint venture. Naast parking zullen hier car-sharing, ride hailing, charging en overige on-demand diensten in worden ondergebracht. We zijn dus onderdeel van een veel grotere beweging.

We zien dat in de groeimarkten Duitsland en Frankrijk nog veelal in cash wordt afgerekend. Hier moet de markt nog echt worden ontwikkeld. We trekken samen met de gemeenten op om te kijken hoe we het mobiel parkeren in kunnen richten.“

Pollution day

,,Elke gemeente in Europa heeft zijn eigen voorwaarden en regelgeving waaraan moet worden voldaan. In Parijs bijvoorbeeld mogen kentekens op bepaalde dagen (pollution day) niet in de stad rijden. In ruil daarvoor mogen ze hun auto kosteloos parkeren. Wij maken dit technologisch mogelijk met onze systemen. In Londen doen we iets soortgelijks. In bepaalde delen van de stad gelden hogere parkeertarieven voor vervuilende auto’s. Wij kunnen dit technisch faciliteren. Ook in Nederland lopen verschillende pilots gericht op innovatieve oplossingen. Je ziet dus dat we wereldwijd steeds meer met steden en gemeenten optrekken om samen aan duurzame mobiliteitsoplossingen te werken.”

Hebben jullie ook een innovatiepartner?

,,Belangrijke partner voor Parkmobile is De Breed & Partners. DB&P helpt ons de belastingpositie te optimaliseren door gebruik te maken van kortingen op belastingen die beschikbaar zijn voor technologiebedrijven. Bijvoorbeeld de WBSO. Dit is een korting op de loonbelasting voor personeel dat zich bezighoudt met productinnovaties. Ze hebben ons ondersteund met het bouwen van een case en het inzichtelijk maken van onze technologische initiatieven die hiervoor in aanmerking komen. Door deze WBSO kwamen we in aanmerking voor een andere belastingkorting die geldt voor technologiebedrijven, te weten de innovatiebox.”

Hadden jullie dat niet zelf gekund?

,,Misschien wel als je evenveel kennis en ervaring op dat gebied in huis hebt. Maar je kunt alle regels en mogelijkheden die professionals kennen nooit weten. Bovendien kost het volledig uitpluizen van die informatie ongelofelijk veel tijd. Zij weten hoe je dit op een goede gestructureerde manier opschrijft.”

Zou jij dit andere ondernemers ook aanraden?

,,Sterker nog, ik vind dat het een standaard onderdeel van je bedrijfsvoering moet zijn als je in technologie en innovatie zit. Je laat echt geld liggen. Bovendien zijn zij specialisten op dit gebied. Ze zijn er echt heel goed in. Professionele mensen die precies de goede toon weten te raken. Ze ontzorgen en dat is veel waard. In de tussentijd kunnen wij de dingen doen waar wij goed in zijn. Uitrollen in Europa bijvoorbeeld.”