Aangeboden door Hyundai

Nieuws Regio

RDW-directeur rijdt Hyundai op waterstof: ‘Een mooie volgende stap’

De RDW wil maatschappelijk verantwoord ondernemen en heeft duidelijke toekomstdoelen gesteld over de manier waarop haar medewerkers van A naar B gaan. ,,In 2020 hebben we honderd elektrische auto’s rijden, ofwel ruim een kwart van ons wagenpark, en in 2025 moeten RDW’ers klimaatneutraal reizen. Daarnaast rijdt onze Directeur Bedrijfsvoering in een Hyundai Nexo op waterstof. Dat past heel goed in onze filosofie van veilige en schone mobiliteit.’’

Roland Tameling | Foto: Kjell Postema 31 januari 2019

Hyundai rdw

Als overheidsinstantie heeft de RDW het zo schoon en veilig mogelijk houden van het Nederlandse wagenpark als belangrijkste taak. Zo is de Dienst Wegverkeer onder meer verantwoordelijk voor het toekennen van de Europese typegoedkeuringen van nieuwe auto’s, de controles van de Algemeen Periodieke Keuring (APK) en het bijhouden van het kentekenregister. Wat veel mensen echter niet weten, is dat de organisatie zelf ook hard bezig is om schoner en veiliger te worden. Dat er veel gebeurt achter de schermen, horen we van Rik Geerling, die bij de RDW als Vervoercoördinator verantwoordelijk is voor de mobiliteit van zijn collega’s.

2020

,,Omdat we graag maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, hebben we het ‘Mobiliteitsbeleid 2020’ opgesteld met daarin twee belangrijke doelstellingen’’, legt Geerling uit. Ten eerste wil de RDW in 2020 minstens honderd volledig elektrische voertuigen (EV’s) in haar wagenpark hebben, om uiteindelijk alle werknemers in 2025 klimaatneutraal te laten reizen. ,,Inmiddels hebben we al vijfenvijftig EV’s rijden en staan er nog eens vijfenveertig in bestelling, dus die eerste doelstelling gaan we ruimschoots halen. Op dit moment is onder meer de Hyundai Kona Electric erg populair vanwege de actieradius die in de praktijk zo’n vierhonderd kilometer bedraagt. Bovendien rijdt onze Directeur Bedrijfsvoering sinds kort in een Hyundai Nexo, een heel vooruitstrevende elektrische auto met een brandstofcel die op waterstof rijdt.’’

Enthousiasme

Collega’s die een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken, worden door Geerling en zijn team actief gewezen op de voordelen van elektrisch rijden. ,,Bij de RDW is een leaseauto in de eerste plaats een stuk gereedschap om je werk te kunnen doen. We proberen collega’s zeker te motiveren om een moderne, schone auto te kiezen: doordat wij onze mensen begeleiden bij hun keuze en uitgebreid informeren over elektrisch rijden, merk je dat ze enthousiast worden en dat ze een op feiten gebaseerde keuze kunnen maken voor wel of geen EV. Op dit moment is al tachtig procent van de bestelde nieuwe auto’s volledig elektrisch, de ondersteuning vanuit de organisatie is de sleutel tot het succes.’’ Zo betaalt de RDW de plaatsing van een laadpaal bij haar werknemers thuis, mits deze een contract hebben voor groene stroom of zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen.

Waterstof

Waar batterij-elektrische auto’s als warme broodjes over de toonbank vliegen, is rijden op waterstof nog iets onbekender. De Hyundai Nexo die de RDW inzet behoort tot de meest innovatieve auto’s op de markt maar feitelijk is ook dit een elektrische auto. Alleen ligt de buik van de SUV niet vol met accu’s, maar met drie waterstoftanks, een elektromotor en een brandstofcel die de waterstof in elektriciteit omzet tijdens het rijden. Zodoende stoot de Nexo niets anders uit dan water.

Juist vanwege die eigenschappen kiest de RDW er voor om de vooruitstrevende brandstofceltechnologie als één van de eersten in de praktijk te testen. ,,We willen graag de auto op waterstof om te ervaren wat de mogelijkheden zijn. Duurzaam geproduceerde waterstof (gemaakt met reststroom door middel van elektrolyse) is namelijk een erg schone brandstof en in de praktijk valt op dat de Hyundai met brandstofcel heel goed inzetbaar is, ook bij lage temperaturen. De actieradius van de auto vormt nog wel een uitdaging in combinatie met het geringe aantal tankstations in Nederland. De overheid heeft al aangegeven in waterstof en de bijbehorende infrastructuur te gaan investeren en dat biedt enorme kansen, zeker ook voor zwaarder transport en mensen die veel kilometers moeten rijden. Waterstof tanken gaat in enkele minuten, op dit moment dus nog veel sneller dan het snelladen van een elektrische auto.’’

Mix van mogelijkheden

Autorijden is één aspect van mobiliteit, volgens Geerling moeten bedrijven kijken naar de mix van mogelijkheden. Zo zorgt de RDW actief dat haar werknemers minder hoeven te reizen: ,,Het is door verschillende studies aangetoond dat de files, als we calamiteiten buiten beschouwing houden, kunnen verdwijnen zodra er tien procent minder auto’s op de weg zijn. Mede hierom hebben we video-conferencing ingevoerd in de organisatie: omdat collega’s nu veel minder tussen onze drie hoofdvestigingen in Groningen, Veendam en Zoetermeer pendelen besparen we heel veel kilometers en werken we efficiënter. Om dit mogelijk te maken hebben we veel geïnvesteerd: volgens de prognoses zou dit binnen twee jaar terugverdiend zijn, in de praktijk hadden we het er in een half jaar uit.’’

Slim samenwerken

,,Daarnaast zijn we druk bezig met de implementatie van een mobiliteitsplatform, waar alle collega’s gebruik van kunnen maken. Eenmaal ingelogd zien ze de verschillende opties voor hun reis. Het systeem toont bijvoorbeeld hoe veel tijd en geld het kost (of scheelt) om met het openbaar vervoer, een elektrische deelauto of een huurauto te reizen, terwijl we ook de mogelijkheid bieden een mobiliteitskaart te bestellen of een huur- of poolauto te boeken. Er komt onder meer een planbord om zakelijk te carpoolen, waarmee collega’s makkelijker samen kunnen reizen en de interne communicatie dus ook nog eens verbetert, terwijl het systeem ook eenvoudig inzichtelijk maakt hoe veel CO2 we met zijn allen besparen. Op die manier vergroten we de bewustwording en werken we samen aan slimmere en schonere mobiliteit.’’

Kijk voor meer informatie op www.hyundai.nl/elektrisch-rijden

Kijk voor meer informatie op www.hyundai.nl/elektrisch-rijden