Nieuws Regio

Bij de Sign Language Coffee Bar bestel je koffie in gebarentaal

Een koffiebar in een bank? Heel bijzonder is dat tegenwoordig niet meer. Maar bij het kantoor van ABN Amro aan de Haagse Koningskade bestel je niet zomaar je latte. Alleen met gebaren krijg je je kopje dampende koffie van een van de 'gebarista's' oftewel een dove barista. Dat schrijft het AD.

Christy Dollen | Foto: Frank Jansen 8 juni 2018

Dove Barrista Sign Language Coffee Bar

Naast de trap in het entree van de bank staat een koffiebar van zo'n anderhalve meter breed. Op een kruk zit een vrouw met schort om te wachten tot er iemand een bakje koffie bij haar bestelt. Het lijkt op het eerste gezicht een doorsnee koffiebar, tot een klant van de bank, Dimitri Ruwers (39), langsloopt.

Video

De man uit Almere drukt op het menuscherm, kiest voor cappuccino en kijkt even naar de video die dan verschijnt. Daarop is iemand te zien die in gebarentaal de bestelling uitbeeldt. Ruwers herhaalt het gebaar voor de dove barista door zijn handen vanachter naar voren langs zijn hoofd te halen die vervolgens met een glimlach de bestelling klaarmaakt. ,,Ik ben er zo van onder de indruk'', zegt hij, terwijl hij zijn cappuccino aanpakt. ,,We leven in een maatschappij waarin doven zich moeten aanpassen aan ons. Nu is het andersom. Als je koffie wilt, moet je je wel aanpassen aan hen.''

Wereld vergroten

De Sign Language Coffee Bar is sinds vorige week geopend in het kantoor. Den Haag is daarmee de derde stad waar de bar in een ABN-kantoor is te vinden. Eerder openden ze ook al in Amsterdam en Rotterdam.

Een van de doelen is het vergroten van de wereld van doven en hen aan werk te helpen. ,,Zij kunnen zich goed concentreren, doordat ze niets horen. Daarom doen ze vaak veel studies met de gedachte dat ze dan makkelijk aan een baan kunnen komen. Eenmaal op de arbeidsmarkt merken ze dat het moeizaam kan gaan'', vertelt kantoordirecteur Kees Olivier. ,,Dat kan het zelfvertrouwen beschadigen. Wij bieden ze een volwaardige baan waar doven gewoon contact met mensen hebben.''

Moeite

Een van de twee barista's die achter de bar te vinden is, is Cynthia. Zij had in het verleden moeite met het vinden van een baan. ,,Ik ben heel blij dat ik nu hier werk'', geeft ze lachend aan. Wie denkt dat er alleen met haar valt te communiceren via gebarentaal komt bedrogen uit. De vrouw kan liplezen. ,,Maar je moet rustig praten'', zegt ze, terwijl ze haar handen van boven naar beneden beweegt om de opmerking te bekrachtigen.

Dan geeft ze het stopgebaar en wijst naar een man die achter de bar wacht. ,,Even wachten.'' Cynthia loopt naar haar plek en wacht tot de klant een bestelling doet. Zodra hij het weet maakt hij een vuist van zijn hand, houdt die zijwaarts en maakt rondjes in de lucht: zwarte koffie. Eenmaal klaar geeft de 'gebarista' hem het bekertje.

,,Ik merk dat veel mensen niet zo goed weten hoe ze met dove mensen moeten communiceren of omgaan. Dat vind ik jammer'', zegt Cynthia. ,,Als iemand bijvoorbeeld op straat aan mij vraagt hoe laat het is en ik laat weten dat ik doof ben, schrikken ze en lopen weg.''

Ze legt haar hand op haar hart. ,,En dat doet pijn. Daarom is dit initiatief zo goed. Mensen hier begrijpen mij nu, waardoor die pijn weggaat.''