Nieuws Regio

Storytelling: Vertaal je cijfers naar een goed bedrijfsverhaal

Storytelling: een mooie term voor een eeuwenoud fenomeen. Want laten we eerlijk zijn, het vertellen van verhalen is al zo oud als de weg naar Rome. ,,Toch is storytelling meer dan zomaar een verhaal vertellen", verzekert Erik van den Dobbelsteen, commercieel manager bij de Schipper Groep.

RACHEL VAN WESTEN | Foto: ELICE BUONADONNA | De Ondernemer i.s.m. de Schipper Groep 7 november 2017

Schipper groep ELICE BUONADONNA

Vandaag de dag is het een krachtig en effectief communicatiemiddel dat op meerdere manieren ingezet kan worden. Neem bijvoorbeeld storytelling richting de klant als hulpmiddel om uw bedrijf te onderscheiden." Als voorbeeld noemt Erik het bedrijfsverhaal van de ambachtelijke bakker die vertelt dat ze al sinds 1824 broden bakken. ,,Zo onderscheidt dit bedrijf zich van andere bakkerijen en dat zorgt voor een stukje beleving, waardoor de klant zich graag aan uw bedrijf wil binden.

Ongemerkt wordt de klant ambassadeur van uw bedrijf als hij of zij dit unieke bedrijfsverhaal doorvertelt aan anderen, het deelt op social media of het zelf aanvult met anekdotes en memorabele momenten.

Verhaal met inhoud

En dan ziet u dat storytelling een meer holistische benadering is van het creërenvan toegevoegde waarde voor het bedrijf." Ook binnen het bedrijf kan storytelling van grote toegevoegde waarde zijn, door het verhaal achter de cijfers te vertalen naar een plan voor de toekomst. ,,Daarvoor beginnen we met de vragen; Wat is de ambitie van de ondernemer? Wat is de impact van de wensen van de ondernemer als we kijken naar de zaak, het eigendom en het team?''

Start een dialoog

,,Als we dat plaatje compleet hebben, vertalen we dat naar scenario's. Wat gebeurt er als de situatie onveranderd blijft? Wat gebeurt er als de ondernemer zijn of haar ambities waarmaakt en welke impact heeft dat op de organisatie en het team? Als laatste scenario kijken we welke alternatieve oplossingen we zien.Deze drie scenario's lenen zich voor storytelling. Door de cijfers te vertalen naar een verhaal, een plan voor de toekomst, kunnen we de boodschap overbrengen op de ondernemer. En hij of zij kan deze vorm van storytelling ook weer toepassen richting zijn management, financiers of zijn personeel. Op die manier zie je dat storytelling de zakelijke doelen tot leven laat komen. De dialoog wordt gestart."

Ongemerkt wordt de klant ambassadeur van uw bedrijf

Erik van den Dobbelsteen, commercieel manager bij de Schipper Groep